Jak podaje EPA, firmy instalowały tzw. urządzenia maskujące, które przekłamywały wyniki pomiarów emisji spalin zmodyfikowanego samochodu. Taki sprzęt uznany jest w USA za nielegalny na mocy Clean Air Act, czyli dokumentu wydanego przez rząd Stanów Zjednoczonych określającego działania i wymagania, mające na celu utrzymanie standardu jakości powietrza w kraju. Jak podaje komunikat Amerykańskiego Ministerstwa Sprawiedliwości, na firmy została nałożona kara w wysokości 10 mln dolarów.

Dwa biznesy, jeden właściciel

Według informacji agencji tak wysoka kara ma pokazać jasny komunikat o całkowitym braku tolerancji na oszustwa związane z prawami o ochronie środowiska. Co ciekawe właścicielem Diesel Ops LLC oraz Orion Diesel LLC jest ta sama osoba, już dobrze znana Agencji Ochrony Środowiska. Jak podaje, komunikat Nicholas Piccolo otrzymał dodatkową karę prawie pół miliona dolarów za brak odpowiedzi na zapytania o prowadzone biznesy. Co więcej, Diesel Ops zaraz po otrzymaniu prośby o wyjaśnienia od EPA, zorganizował "wielką wyprzedaż" w celu jak najszybszego upłynnienia swoich magazynów.

Na tym lista kar się nie kończy. Właściciel sklepów otrzymał także dodatkową prawie milionową grzywnę w związku z federalną Ustawą o Procedurach Windykacji Długów za domniemanie nielegalnego transferu. Jak wynika ze śledztwa, Piccolo wraz z partnerami biznesowymi zaczęli przenosić aktywa posiadanych spółek, przy jednoczesnym ciągłym braku odpowiedzi dla EPA o sprzedawanym produkcie. Wraz z nałożeniem wymienionych kar, EPA podkreśla, że wszelkie modyfikacje, które mogą oszukać dane o emisji spalin, w tym "urządzenia maskujące" są nielegalne.

Sytuacja może przywodzić na myśl aferę Dieselgate, kiedy to w pojazdach z koncernu VAG odkryto nielegalne oprogramowanie manipulujące wynikami pomiarów emisji spalin. Na szczęście coraz rzadziej słyszymy o takich aferach, a firmy coraz bardziej stawiają na świadomość i walkę z rosnącymi problemami zanieczyszczonego powietrza. Jak podaje EPA, nie jest to jedyne śledztwo zakończone sukcesem po stronie agencji. Walka z urządzeniami modyfikującymi silniki diesla to jeden z głównych celów programu agencji, który trwać będzie do 2023 r.