• Głosowanie w Parlamencie Europejskim w sprawie zmian wieku osób chcących prowadzić pojazdy ciężarowe zostało skrytykowane przez ETSC
  • Zmiany przepisów dotyczą także minimalnego wieku osób, które będą mogły legalnie kierować samochodem osobowym
  • ETSC uważa, że takie zmiany mogą mieć negatywne konsekwencje dla bezpieczeństwa ruchu drogowego
  • Posłowie poparli wprowadzenie zero tolerancji dla alkoholu w przypadku początkujących kierowców

Mianem kontrowersyjnego Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) określiła głosowanie w Parlamencie Europejskim. 7 grudnia br. Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego większością jednego głosu formalnie uzgodniła swoje stanowisko w sprawie propozycji reformy przepisów dotyczących prawa jazdy w Unii Europejskiej.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Ciężarówki będą prowadzili już 17-latkowie? To możliwe

Posłowie zgodzili się na wymóg Komisji Europejskiej, która chce, aby w przyszłości wszystkie państwa członkowskie UE zezwalały na wydawanie praw jazdy pozwalających na prowadzenie pojazdów ciężarowych już 17-latkom. Jedynym ograniczeniem ma być fakt, że tak młody kierowca musiałby kierować pod opieką. W ocenie ETSC proponowane przez komisję zmiany, jeżeli zostałyby wprowadzone do unijnego prawodawstwa, mogłyby mieć negatywne konsekwencje dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zdaniem ETSC wprowadzony przepis mógłby przełożyć się na większą liczbę nastolatków wsiadających za kierownice ciężarówek, a to przełożyłoby się na większe ryzyko wypadków z udziałem ciężkich pojazdów. Obecnie jedynie w Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech i Polsce 18-latkowie mogą prowadzić ciężarówki i jak podkreśla ETSC, dane z Finlandii, Niemiec i Polski jednoznacznie wskazują, że najmłodsze osoby kierujące ciężarówkami (18- i 19-latkowie) znacznie częściej powodują wypadki.

W kontrze do przegłosowanych przepisów stoją ministrowie transportu UE, którzy stwierdzili, że państwa członkowskie nie powinny być zmuszane do wprowadzania przepisów, które zezwolą na wsiadanie za kierownicę ciężarówek osób w tak młodym wieku. Według ETSC — z punktu widzenia bezpieczeństwa drogowego — minimalny wiek dla kierowców ciężarówek powinien wynosić 21 lat.

Dzieci za kierownicą samochodów osobowych

Drugi z kontrowersyjnych pomysłów popartych przez KE wprowadza możliwość prowadzenia już przez 16-latków samochodów z ograniczeniem prędkości. Pomysł zrodził się w Finlandii, i co zrozumiałe, jeszcze zanim wszedł w życie budzi sprzeciw ETSC.

Rada bezpieczeństwa zwróciła uwagę także na jedną pozytywną zmianę, która została przegłosowana. Posłowie europarlamentu poparli pomysł, aby w całej unii wprowadzić zero tolerancji dla alkoholu w przypadku początkujących kierowców. Nowo wykwalifikowani kierowcy podlegaliby niskiemu limitowi stężenia alkoholu we krwi, wynoszącemu 0,2 g/l w całej UE, ale ta zmiana dotknęłaby jedynie Belgii, Bułgarii, Danii i Finlandii. W pozostałych krajach unii już obowiązuje limit 0 lub 0,2 dla początkujących kierowców i jedynie w Hiszpanii wynosi 0,3.

Na razie nie wiadomo, czy zmiany w kwestii praw jazdy zachowają proponowany kształt. Po głosowaniu plenarnym w PE, które odbędzie się w styczniu, ostateczna wersja zmienionej dyrektywy UE będzie negocjowana przez posłów PE wraz z ministrami transportu UE oraz Komisją Europejską.