- Koncern VW ogłosił wyniki za pierwszy kwartał 2025 r.
- Sprzedaż w Chinach spadła o 6 proc., podczas gdy w Europie wzrosła o 4 proc.
- VW uważa, że wyzwania w 2025 r. będą związane z "niepewnością polityczną, rosnącymi ograniczeniami handlowymi i napięciami geopolitycznymi"
Najpierw dobre wiadomości. W pierwszym kwartale 2025 r. sprzedaż koncernu Volkswagena nieznacznie wzrosła — o 0,9 proc. do 2,1 mln pojazdów. Producent chwali się wysokim zainteresowaniem m.in. VW ID.7 Tourer, Cuprą Terramar, Skodą Elroq, Audi Q6 e-tron i Porsche 911. Szczególnie dobrze działo się w Ameryce Południowej, gdzie popyt skoczył o 17 proc., choć 4-procentowy wzrost sprzedaży w Europie też nie jest zły. Kolejny dobry news dla Grupy VW to wzrost przychodów ze sprzedaży: o 2,8 proc. do 77 mld 558 mln euro. Interesująco wygląda też pewien segment na Starym Kontynencie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW pierwszym kwartale 2025 r. koncern VW odnotował bowiem w Europie aż 64-procentowy wzrost zamówień na samochody elektryczne. Mało tego, elektrykiem okazał się co 5. zamówiony pojazd grupy Volkswagena na Starym Kontynencie.
Przeczytaj także: Oto dowód, że Polacy chcą nie tylko SUV-ów. Niemal nieznany chiński rywal Toyoty Camry odnosi sukces
W raporcie kwartalnym są jednak i złe wieści.
VW: spadek zysku. Sprzedaż w Chinach też niższa
W pierwszym kwartale 2025 r. spadła sprzedaż pojazdów koncernu VW na dwóch arcyważnych rynkach: chińskim (-6 proc.) i północnoamerykańskim (-2 proc.).
Przeczytaj także: Ten szalenie osobliwy SUV może trafić do Polski. Pochodzi z Chin
Mało tego, mocno spadł wynik operacyjny. W pierwszym kwartale 2025 r. był on aż o 36,9 proc. niższy niż w tym samym okresie 2024 r., co oznacza bolesny upadek z 4 mld 552 mln euro do 2 mld 873 mln euro.
Jak podaje Grupa VW w komunikacie prasowym, "na wynik operacyjny wpływ miały nieznacznie ujemne efekty cenowe i miks modelowy, wyższe koszty stałe, a w szczególności zdarzenia specjalne w wysokości ok. 1,1 mld euro. Bez uwzględnienia zdarzeń specjalnych, wynik operacyjny wyniósł ok. 4 mld euro".
W konsekwencji wyraźnie spadły również dwa kolejne parametry finansowe:
- zysk przed opodatkowaniem wyniósł 3 mld 109 mln euro (spadek o 39,5 proc.);
- zysk po opodatkowaniu wyniósł 2 mld 186 mln euro (spadek o 40,6 proc.)
Co dalej? Reszta 2025 r. przyniesie kolejną porcję wyzwań. Zdaniem producenta "będą [one] wynikać w szczególności z otoczenia charakteryzującego się niepewnością polityczną, rosnącymi ograniczeniami handlowymi i napięciami geopolitycznymi, rosnącą intensywnością konkurencji, niestabilnością rynków towarowych, energetycznych i walutowych oraz bardziej rygorystycznymi wymogami dotyczącymi emisji".
Marki koncernu VW podzielono na trzy grupy: Core (trafiły do niej Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen i Volkswagen Samochody Dostawcze), Progressive (Audi, Bentley, Ducati i Lamborghini) oraz Sport Luxury (Porsche).