Auto Świat Wiadomości Aktualności Jeździłem kilkunastoma chińskimi autami, ale SUV Jaecoo 8 to inny poziom

Jeździłem kilkunastoma chińskimi autami, ale SUV Jaecoo 8 to inny poziom

W Polsce pojawiło się kilka naprawdę udanych samochodów z Państwa Środka, ale dopiero tym modelem Chińczycy pokażą, co potrafią. Nie chodzi tylko o wymiary, moc, cenę czy gwarancję — choć musisz przyznać, że blisko 5-metrowy, 537-konny hybrydowy SUV z zasięgiem ponad 1100 km, który może kosztować ok. 220 tys. zł i oferować siedem lat ochrony gwarancyjnej to kusząca propozycja. Jako jeden z dwóch polskich dziennikarzy jeździłem Jaecoo 8 i powiem wprost: w chińskiej motoryzacji nigdy się z czymś takim nie spotkałem.

Jaecoo 8Krzysztof Wojciechowicz / OMODA & JAECOO Polska
  • Jaecoo to marka potężnego chińskiego koncernu Chery, który w 2024 r. sprzedał na świecie ponad 2,6 mln samochodów. To nie tylko wzrost aż o 38,4 proc. w porównaniu z 2023 r., ale więcej, niż planował sam producent
  • Jaecoo jest w Polsce zaledwie od września 2024 r. i oferuje na razie tylko jeden model, ale w pierwszym kwartale 2025 r. pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych i tak wyprzedził m.in. Teslę oraz Jeepa
  • Hybrydowe Jaecoo 8 oferuje przeszło 1100 km zasięgu i ok. 5 s od 0 do 100 km na godz.
  • Znam datę debiutu tego chińskiego SUV-a w Polsce
  • Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst

Chińskie Jaecoo można śmiało nazwać fenomenem polskiego rynku. Choć pojawiło się na nim zaledwie we wrześniu 2024 r., to w pierwszym kwartale 2025 r. zajęło 2. miejsce w rankingu najczęściej rejestrowanych marek nowych osobowych aut chińskich producentów. Mało tego, w tym czasie z wynikiem 1202 pierwszych rejestracji (i jednym modelem w ofercie) Jaecoo wyprzedziło m.in. Teslę (899 rejestracji) i Jeepa (698 samochodów; dane IBRM Samar). A marka jeszcze się nawet nie rozkręciła: w tym roku jej gama poszerzy się o dwa modele.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Do znanego już kompaktowego Jaecoo 7 dołączy mniejsze Jaecoo 5 i topowe Jaecoo 8. Drugi z SUV-ów dzieli platformę T2X z przedstawioną na Poznań Motor Show 2025 Omodą 9 Super Hybrid. Ta sama architektura trafiła również do Chery Tiggo 9, który też pojawi się w Polsce w 2025 r. Z tej trójki to jednak Jaecoo 8 przemawia do mnie najbardziej.

Przeczytaj także: Jeździłem chińskim hybrydowym SUV-em Omoda 9. Ma 537 KM i 1100 km zasięgu. Cena, standard i gwarancja: fenomenalne

Chiński hybrydowy SUV Jaecoo 8: wymiary, wyposażenie i zasięg

Jaecoo 8
Jaecoo 8Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Jaecoo 8 okazuje się jeszcze większe od Omody 9 Super Hybrid: jest o 5 cm dłuższe, o centymetr szersze i 4 cm wyższe (odpowiednio 482/193/171 cm; dane wstępne). O ile Omoda 9 jest w Polsce dostępna w 5-osobowej wersji, o tyle Jaecoo 8 dorzuci do tego jeszcze odmianę z trzema rzędami siedzeń.

Przeczytaj także: Jeździłem chińskim hybrydowym SUV-em. Daje ponad 1200 km zasięgu i 7 lat gwarancji. Sprawdzam, czy czegoś mu brak

Wydaje się, że "ósemka" Jaecoo będzie mieć bardzo podobny standard wyposażenia co "dziewiątka" Omody, a to oznacza m.in.:

  • dach panoramiczny (o powierzchni 1,3 m kw.);
  • elektryczną regulację, podgrzewanie i wentylację przednich foteli;
  • funkcję masażu w przednich fotelach;
  • system kamer 540 stopni (pokazuje również obraz spod samochodu);
  • ekran typu head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości (dynamiczne wskazania nawigacji, np. podświetlanie na przedniej szybie odpowiedniego pasa);
  • sprzęt audio Sony z głośnikami m.in. w zagłówkach;
  • aktywne zawieszenie;
  • reflektory LED;
  • 12,3-calowy ekran w środkowej konsoli;
  • 12,3-calowy ekran zestawu wskaźników;
  • 20-calowe aluminiowe obręcze kół

Do Polski Jaecoo 8 ma trafić w wersji z tym samym napędem hybrydowym, który dostaje Omoda 9 Super Hybrid, czyli spalinowe 1.5 turbo i trzy silniki elektryczne. Taki zestaw dostarczy systemowe 537 KM i 650 Nm, co przełoży się na przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. w ok. 5 s. Z kolei ogromny akumulator trakcyjny (34,46 kWh w hybrydzie!) pozwoli na ok. 145 km jazdy wyłącznie na prądzie i pokonanie ponad 1100 km przy pełnym baku i "baterii".

Już po tym widać, że Jaecoo 8 może śmiało uchodzić za wizytówkę chińskiej motoryzacji. Ale to dopiero początek. Kolejnych dowodów dostarczyło mi spotkanie z tym SUV-em w Chinach.

Chiński hybrydowy SUV Jaecoo 8: to inny poziom

Jaecoo 8
Jaecoo 8Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Większość chińskich SUV-ów dostępnych w Polsce wygląda dobrze lub wręcz bardzo dobrze. Jaecoo 8 bije je jednak wszystkie na głowę. To klasa, elegancja i umiar (poza grillem).

Przeczytaj także: SWM G03F to chiński 7-osobowy SUV z włoską flagą i 5-letnią gwarancją za 94 tys. 900 zł

Jakość wykończenia wnętrz większości chińskich SUV-ów dostępnych w Polsce jest dobra lub bardzo dobra. Pod tym względem Jaecoo 8 okazuje się jednak rewelacyjne. To już nawet nie jest premium, to coś więcej.

No i ta niesamowita wygoda definiowana przeogromnym i znakomicie wyciszonym wnętrzem, miękko zestrojonym aktywnym zawieszeniem oraz fantastycznie wyprofilowanymi i ponadprzeciętnie szerokimi przednimi fotelami. Mało tego, z siedziska przedniego fotela pasażera można elektrycznie rozłożyć podnóżek dający podparcie także dla łydek. Zupełnie jak w superluksusowej limuzynie — a i to nie w każdej.

Jaecoo 8
Jaecoo 8Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Mimo to pasażer musi się pogodzić z ograniczoną autonomią. Na lewym boku oparcia jego fotela znajduje się bowiem drugi panel do elektrycznej regulacji siedzenia — tym razem dla pasażera z drugiego rzędu. Największym zaszczytem w Chinach nie jest bowiem podróż z przodu, ale właśnie z tyłu. Osoba siedząca w drugim rzędzie Jaecoo 8 ma więc specjalny przywilej regulacji przedniego fotela pasażera.

Chiński hybrydowy SUV Jaecoo 8: wrażenia z jazdy

Także podczas jazdy Jaecoo 8 pokazuje, na co stać chińską motoryzację. Choć moje spotkanie z tym SUV-em ograniczyło się do toru testowego położonego w Państwie Środka, to i tak pierwsze wrażenie jest ewidentne: tym SUV-em jeździ się jak samochodem premium.

Jaecoo 8 jest wyjątkowo dynamiczne, ale nawet podczas mocniejszego przyspieszania we wnętrzu było wręcz nienaturalnie cicho. Jedyne, czego mi brakowało, to większa precyzja układu kierowniczego. No ale to typowe dla samochodów z Państwa Środka. Chińscy klienci po prostu to lubią.

Tak czy inaczej, wniosek jest jeden: jeździłem kilkunastoma chińskimi samochodami dostępnymi w Polsce, ale żaden z nich nie zrobił na mnie tak dobrego wrażenia, jak Jaecoo 8.

Jaecoo 8 pojawi się na naszym rynku jesienią 2025 r.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków