Na terenie Polski jest wiele regionów, w których wciąż jest wiele przejazdów kolejowych. Takim przykładem może być województwo zachodniopomorskie, na terenie którego jest ponad 800 przejazdów kolejowych. Blisko 25 procent z nich stanowią przejazdy strzeżone. Od początku 2009 r. na przejazdach strzeżonych nie doszło do żadnego wypadku. Na przejazdach niestrzeżonych wydarzyło się 5 wypadków, w których 7 osób zginęło, a 10 zostało rannych.

Do pierwszego tragicznego wypadku doszło 22 stycznia br. w pobliżu miejscowości Cieszyno w powiecie łobeskim. Kierujący samochodem ciężarowym nie zastosował się do znaku STOP i wjechał na przejazd wprost pod nadjeżdżający pociąg pospieszny relacji Szczecin – Olsztyn. W wyniku zderzenia śmierć na miejscu poniosło dwóch jadących ciężarówką mężczyzn.

Podobny wypadek miał miejsce 6 kwietnia w Białogardzie. Kierujący ciągnikiem siodłowym marki Iveco z naczepą wywrotką nie zatrzymał się przed znakiem STOP poprzedzającym niestrzeżony przejazd kolejowy. Nadjeżdżający w tym momencie pociąg relacji Kołobrzeg – Poznań uderzył w kabinę ciężarówki. Część składu pociągu wykoleiła się a samochód ciężarowy spłonął. Kierowca wywrotki zginął na miejscu. Ponad 20 osób spośród pasażerów i obsługi pociągu zostało przewiezionych do szpitala.

W lipcu, w zderzeniu pociągu z Fiatem Uno na przejeździe kolejowym przecinającym drogę niepubliczną w pobliżu miejscowości Skotniki (powiat szczecinecki) zginął 19 – letni kierowca auta i jego 8 – letni brat.

We wrześniu na zachodniopomorskich przejazdach kolejowych doszło do dwóch tragicznych wypadków. W dniu 26 września na niestrzeżonym przejeździe w miejscowości Niekłonice (pow. koszaliński) kierujący samochodem marki Mercedes, 20 – letni mężczyzna, wjechał pod skład kolejowy relacji Szczecin – Olsztyn. Po zderzeniu z lokomotywą pojazd był przesuwany po torach przez 680 metrów. Kierowca Mercedesa zginął na miejscu. Dzień później na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w miejscowości Gwizd (pow. kołobrzeski) zginął 61 – letni kierowca samochodu osobowego.

Wypadki drogowe zaistniałe na przejazdach kolejowych w woj. zachodniopomorskim w latach 2007 – 2009 (z uwzględnieniem wypadków zaistniałych na drogach niepublicznych).

Biorąc pod uwagę ilość wszystkich zdarzeń, do których dochodzi na naszych drogach liczba wypadków drogowych na przejazdach kolejowych może wydać się znikoma. Pamiętać jednak należy, że wypadki z udziałem pociągu charakteryzują się z reguły tragicznymi skutkami. Jak wynika ze statystyk, sprawcami niemal wszystkich zdarzeń drogowych na przejazdach kolejowych są kierujący samochodami (98,2 % w Polsce w 2008 roku). Do tych wypadków nie doszłoby, gdyby kierowcy dojeżdżając do każdego przejazdu kolejowego pamiętali o obowiązku zachowania szczególnej ostrożności i upewniania się, czy nie nadjeżdża pociąg. Często bowiem odrobina wyobraźni i przestrzeganie przez uczestników ruchu elementarnych zasad wystarczy aby zapobiec tragedii.

Przede wszystkim kierowcy zdać powinni sobie sprawę z tego, że w razie gwałtownego wtargnięcia samochodu na przejazd maszynista nie ma żadnych szans, aby uniknąć wypadku. Przy prędkości 100 - 120 km/h i użyciu nagłego hamowania droga pociągu wynosi od 700 do nawet 1000 metrów! Jedyne, co w takiej sytuacji zrobić może maszynista, to uruchomić hamulec i czekać na zderzenie z pojazdem.

Niestety, często mimo świadomości grożącego niebezpieczeństwa, kierowców gubi rutyna, brawura i przeświadczenie, że na pewno uda się zdążyć przed pociągiem. Dlatego podczas prowadzonych działań, policjanci wciąż zatrzymują kierowców objeżdżających slalomem opuszczone półrogatki, niestosujących się do znaku STOP lub czerwonego światła sygnalizatora. W przypadku popełnienia tego typu przewinienia kierujący nie mogą liczyć na pobłażliwość funkcjonariuszy.

Kary, jakie grożą kierowcom za wykroczenia popełniane na przejazdach kolejowych przedstawia poniższa tabelka:

WykroczenieWysokość mandatuPunkty karneOmijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy w sytuacji, w której wymagało to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu250 zł0Wyprzedzanie na przejazdach kolejowych albo bezpośrednio przed nimi300 zł5Naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczenie ich zostało rozpoczete lub podnoszenie ich nie zostało zakończone300 zł0Naruszenie zakazu wyjżdżania na przejazd jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontunuowania jazdy300 zł0Zatrzymanie pojazdu na rpzejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu300 zł1Nie zatrzymanie pojazdu wbrew nakazowi wyrażonemu znakiem STOP100 zł0

Każdy kierowca powinien zrozumieć, że popełniając wykroczenia na przejazdach kolejowych naraża na utratę życia lub kalectwo siebie i podróżujących z nim pasażerów. Mamy nadzieję, że stale przypominana zasada bezwzględnego upewnienia się, czy nie nadjeżdża pociąg wejdzie w nawyk wszystkim uczestnikom ruchu i wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

Źródło: Policja Zachodniopomorska