- Rozpoczęła się budowa tunelu na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica
- Potężna maszyna TBM o uroczej nazwie Karpatka wydrąży dwie 2,3-kilometrowe nawy
- Produkcja elementów obudowy tunelu odbywa się w hali prefabrykacji w Lutoryżu
- Cała inwestycja (odcinek S19 Rzeszów Południe – Babica) jest gotowa w 40 proc.
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica wystartowały prace nad pierwszym w regionie tunelem. Maszyna TBM (od ang. tunnel boring machine) o wdzięcznej nazwie Karpatka wydrąży składający się z dwóch naw przejazd o długości dokładnie 2255 m. Nitki S19 będą połączone 15 przejściami poprzecznymi i dodatkowym przejazdem awaryjnym, a każda z naw będzie miała własny pas awaryjny. Dzięki tej inwestycji kierowcy szybko przemkną pod wzgórzem Grochowiczna.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKarpatka na S19: jak budowany jest tunel?
Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji w Lutoryżu, gdzie docelowo powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP). Hala jest wyposażona w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa o udźwigu 60 ton) i węzeł betoniarski. Wykonane z żelbetu tubingi tworzą pierścienie, z których powstanie obudowa tunelu – drogowcy muszą wyprodukować aż 2 tys. 230 takich pierścieni.
Maszyna TBM oraz technologia drążenia zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu. Karpatka ma długość 114 metrów i średnicę 15,16 metra. Waży... aż 4 tys. 400 ton! Ma napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników o mocy 1 MW każdy. Sam pierścień skrawający waży 440 ton – obraca się z prędkością dwóch obrotów na minutę i posiada 471 narzędzi do wiercenia. Ile czasu zajmie drążenie? Karpatka poradzi sobie z jedną nawą w ok. 9 miesięcy – potem zostanie odwrócona i wydrąży drugą.
Droga S19 Rzeszów Południe – Babica: jak zaawansowane są prace?
W lipcu 2023 r. wykryto ulatnianie się gazu w dwóch z 44 otworów studziennych. Badania potwierdziły obecność metanu, co wymusiło przerwanie części prac i dostosowanie maszyny TBM do pracy w warunkach metanowych. Zespół specjalistów, w tym eksperci z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach, opracował środki zaradcze. Maszyna TBM została wyposażona w system czujników wykrywających metan oraz zmodyfikowany system wentylacji.
Prace budowlane na realizowanym przez Mostostal Warszawa i Acciona Construction odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica ruszyły w kwietniu 2022 r. Obecnie gotowe jest ok. 40 proc. tej inwestycji. Oprócz tunelu powstanie węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19. Inwestycja obejmuje również budowę Centrum Zarządzania Tunelem oraz dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż) i lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.