• Nie brakuje opinii, że ten mandat jest mocno przesadzony, a przepis - oderwany od rzeczywistości. Policjanci są innego zdania
  • Nie ma wyjątków - bez względu na to, czy jesteśmy w mieście, czy poza nim, zasada kąta prostego obowiązuje i jest przez policjantów egzekwowana. O co w niej chodzi?
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Policja przyznaje, że w wakacje przykłada szczególną uwagę do miejsc, w których dochodzi do najpoważniejszych wypadków. A takimi miejscami są m.in. przejazdy kolejowe, na których obowiązuje zasada kąta prostego. Niedostosowanie się do niej jest wycenione przez polskie taryfikatory na 2 tys. zł (w przypadku recydywy - 4 tys. zł) i 15 punktów karnych.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Mandat a zasada kąta prostego

Na czym polega zasada kąta prostego? Wzięła się wprost z obowiązującego taryfikatora mandatów, w którym czytamy:

Innymi słowy, jeśli szlaban zaczął się unosić, i jest nachylony pod kątem, który umożliwia przejazd, ale nie znalazł się jeszcze w pozycji pionowej (bo wciąż się unosi), to nie możemy ruszyć. Musimy poczekać aż do pełnego otwarcia.

Na wielu przejazdach, szczególnie tych w dużych miastach, podczas godzin szczytu, przepis ten jest martwy. Podobnie jak ten mówiący o zakazie wjazdu na przejazd w momencie, gdy po drugiej stronie nie ma opcji kontynuowania jazdy:

Bez względu na to, co sądzimy o tym przepisie, policjanci wystawiają za jego złamanie srogie mandaty. W wakacje patroli monitorujących przejazdy kolejowe jest znacznie więcej, a co za tym idzie - mandatów z tego tytułu również. Powód jest prosty - wypadki na przejazdach kolejowych są zwykle tragiczne w skutkach, a na dodatek bardzo kosztowne ze względu na wielogodzinne utrudnienia w kursowaniu pociągów. Warto też pamiętać, że za 99 proc. z nich odpowiadają kierowcy samochodów (tak wynika ze statystyk PKP).

Czego nie można robić na przejeździe kolejowym

Przepisy jasno regulują, czego jeszcze nie można robić na przejazdach kolejowych:

  • Zabrania się objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie lub podnoszenie zapór nie zostało zakończone.
  • Zabrania się wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy.
  • Zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim.

Zabrania się omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Ładowanie formularza...