- Aplikacje do nawigacji gromadzą ogromne ilości danych
- Na podstawie danych z urządzeń nawigacyjnych i smartfonów można tworzyć szczegółowe raporty dotyczące warunków ruchu niemal na całym świecie
- Nawet najbardziej zakorkowane centra polskich miast wypadają lepiej niż niektóre inne miasta na świecie, takie jak Londyn czy Dublin
- Z 12 polskich miast zbadanych w ramach TomTom Traffic Index, Wrocław okazał się miastem, w którym codzienne przejazdy zajmują najdłużej
Dostawcy oprogramowania nawigacyjnego wiedzą o nas więcej niż nam się wydaje. Nic w tym dziwnego, bo większość aplikacji do nawigowania działa w trybie online. Oznacza to, że użytkownik nie tylko otrzymuje na swoje urządzenie przesłaną z serwerów dostawcy wyliczoną dla niego trasę, ale też jednocześnie jego urządzenie na bieżąco dostarcza usługodawcy mnóstwa danych – o trasie, o natężeniu ruchu, o popularnych wśród użytkowników celach, o średnich prędkościach.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTakie dane pochodzą nie tylko z nawigacji, ale też m.in. ze smartfonów, z aplikacji ostrzegających o fotoradarach, czy też wprost z pojazdów mających dostęp do usług online, nawet jeśli w danym momencie kierowca z nawigacji nie korzysta. Ilości danych są trudne do wyobrażenia i tak naprawdę to one są często cenniejszym towarem, niż same aplikacje do nawigowania. Takie dane mogą być sprzedawane dostawcom różnych usług, ale też np. wykorzystywane do projektowania tras i opracowywania organizacji ruchu. Albo… publikowane jako ciekawostka, przyciągająca uwagę setek tysięcy kierowców na całym świecie tak jak publikowany od lat doroczny TomTom Traffic Index.
Wiedzą o nas (prawie) wszystko
Firma TomTom deklaruje, że dane wykorzystywane do tworzenia raportów pochodzą z analizy 551 miliardów kilometrów pokonanych tras, są zbierane przez ponad 600 milionów urządzeń, takich jak nawigacje samochodowe (TomTom Traffic jest największym dostawcą oprogramowania do fabrycznie montowanych nawigacji), smartfony, urządzenia nawigacyjne i systemy telematyczne. Każdego dnia zbieranych jest 61 miliardów odczytów GPS na całym świecie, obejmujących łączny dystans 3,5 miliarda przejechanych kilometrów. To wygląda na całkiem reprezentatywną próbę!
W 13. edycji raportu TomTom Traffic Index prezentowane są zebrane w 2023 r. dane z 387 miast z 55 krajów świata, wśród których znalazło się 12 miast z Polski. Dla każdego z tych miast wyliczone zostały m.in. średnie czasy pokonania 10-kilometrowej trasy, zarówno w ścisłym centrum, jak i w szerszym obszarze aglomeracji. Badane jest to, jak czasy przejazdów i płynność ruchu zmieniają się z zależności od pory dnia czy dnia tygodnia.
W Łodzi jeździ się najwolniej, w Lublinie najszybciej – Warszawa w połowie stawki
Z tegorocznego raportu wynika, że choć w większości polskich miast, w porównaniu 2022 . generalnie zmieniło się niewiele, to w ścisłych centrach miast korki były jednak nieco większe. Analizując cały obszar metropolii, wśród polskich miast niechlubnym liderem w kwestii czasu pokonania 10 km jest Łódź, w której zajmuje to 19 minut i 20 sekund. Podobny wynik uzyskał Wrocław (19 min 10 sekund), nawet po zakorkowanej ponoć Warszawie, według firmy TomTom jeździ się znacznie szybciej – w stolicy na pokonanie 10 km trzeba średnio 14 minut i 50 sekund. Najpóźniej z domu wychodzić mogą mieszkańcy Lublina, tam standardowy dystans oceniany w raporcie można pokonać średnio w 12 minut i 10 sekund.
Miasto (obszar metropolitalny) | Średni czas przejazdu 10 km w 2023 roku (minuty/sekundy) | Zmiana 2022/2023 |
---|---|---|
Łódź | 19:20 | -00:10 |
Wrocław | 19:10 | b/z |
Kraków | 17:40 | b/z |
Szczecin | 15:00 | -00:10 |
Warszawa | 14:50 | b/z |
Białystok | 14:50 | b/z |
Poznań | 14:40 | b/z |
Trójmiasto | 14:10 | b/z |
Bydgoszcz | 12:50 | +00:10 |
Lublin | 12:10 | +00:10 |
Oczywiście, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko centra miast, a nie całą aglomerację, to wyniki będą znacząco gorsze – wtedy na niechlubne prowadzenie wychodzi Wrocław (24 minuty i 40 sekund na 10 km – wynik gorszy o 10 sekund od zeszłorocznego), w Łodzi zajmuje to średnio o pół minuty mniej (tu wynik nieco się poprawił), za to najluźniejsze okazało się centrum Białegostoku (15 minut 40 sekund na 10 km).
Miasto (centrum miasta, promień 5 km) | Średni czas przejazdu 10 km w 2023 roku (minuty/sekundy) | Zmiana 2022/2023 |
---|---|---|
Wrocław | 24:40 | +00:10 |
Łódź | 22:10 | -00:10 |
Kraków | 21:30 | -00:10 |
Szczecin | 20:20 | +00:10 |
Warszawa | 20:20 | +00:20 |
Bydgoszcz | 19:20 | +00:30 |
Poznań | 18:50 | b/z |
Lublin | 16:30 | +00:10 |
Trójmiasto | 16:20 | +00:30 |
Białystok | 15:40 | +00:10 |
Wrocław lepszy od Nowego Jorku, gorszy od Genewy
Obiektywnie rzecz biorąc, to nawet najbardziej zakorkowane centra polskich miast wypadają doskonale na tle centrum Londynu, który jest numerem 1 na liście najwolniejszych miast świata (37 minut i 20 sekund na 10 km), Dublina (numer dwa w rankingu: 29 minut 30 sekund na 10 km). Wrocław, jako najwolniejsze spośród polskich miast, zajmuje 21 miejsce – między Nowym Jorkiem a Genewą. Łódź to numer 39 w rankingu najbardziej korkujących się miast świata, Kraków to numer 51, a Warszawa zajmuje miejsce numer 75 rankingu, z wynikiem nieco lepszym od Kairu, ale gorszym od niemieckiej Kolonii.
Miejsce w rankingu najwolniejszych do jazdy miast świata 2024 | Centra miast (promień 5km) | 2023 | vs 2022 | Czas tracony przez kierowcóww godzinach szczytu w ciągu roku | Średnia prędkość w godzinach szczytu |
---|---|---|---|---|---|
1 | Londyn | 37:20 | +01:00 | 148 godzin | 14 km/h |
2 | Dublin | 29:30 | +01:00 | 158 godzin | 16 km/h |
3 | Toronto | 29:00 | +00:50 | 98 godzin | 18 km/h |
4 | Mediolan | 28:50 | +00:20 | 137 godzin | 17 km/h |
5 | Lima | 28:30 | +01:20 | 157 godzin | 17 km/h |
... | |||||
75 | Warszawa | 20:20 | +20 s | 96 godzin | 23 km/h |
... | |||||
387 | Oklahoma City | 8:40 | b.z. | 19 godzin | 61 km/h |
Twórcy raportu oszacowali także różnice czasu dojazdu w zależności od pór dnia (różnice między godzinami szczytu a optymalną porą podróży), sumy godzin, które tracimy w korkach, a nawet kosztów przejazdów i bezproduktywnych postojów i jazdy w spowolnionym ruchu. I tak np. w Łodzi z powodu korków w godzinach szczytu, kierowcy tracili średnio przez cały rok 74 godziny i 34 minuty! W godzinach szczytu wrocławscy kierowcy spędzają w ciągu roku 235 godzin, czyli blisko 10 dni. W porannym i popołudniowym szczycie każdego dnia jadą 1 godzinę i 1 minutę – tracąc 29 minut w porównaniu z czasem potrzebnym na pokonanie takiego samego odcinka poza godzinami szczytu.
Dłużej i znacznie drożej
Raport TomTom Traffic Index zawiera też dane o kosztach korzystania z pojazdów. W ponad 60 proc. z 351 miast, w których TomTom analizuje ceny paliw, średnie wydatki na tankowanie wzrosły w latach 2021-2023 o co najmniej 15 procent, co wynikało zarówno ze wzrostu kosztów paliwa, ale też często pogorszenia płynności ruchu.
Szacunkowe koszty paliwa zużytego na 10-kilometrową podróż w obie strony w godzinach porannego i popołudniowego szczytu (łącznie 20 km dziennie) | ||||
Auta z silnikami benzynowymi | Auta z silnikami diesla | |||
Roczny koszt | Z powodu korków | Roczny koszt | Z powodu korków | |
Wrocław | 2446 zł | 404 zł | 2080 zł | 305 zł |
Warszawa | 2440 zł | 444 zł | 2110 zł | 324 zł |
Trójmiasto | 2438 zł | 424 zł | 2189 zł | 332 zł |
Bielsko-Biała | 2354 zł | 368 zł | 2192 zł | 301 zł |
Łódź | 2343 zł | 419 zł | 2030 zł | 315 zł |