Auto Świat Wiadomości Aktualności W których miastach stoimy najdłużej w korkach? Nowy raport TomTom Traffic Index 2024

W których miastach stoimy najdłużej w korkach? Nowy raport TomTom Traffic Index 2024

Dostawcy aplikacji do nawigowania twierdzą, że dobra nawigacja pozwala skutecznie omijać korki. Najwyraźniej w wielu miastach nawet rozwiązania od renomowanych dostawców nie wystarczą, żeby poruszać się płynnie. Jak polskie miasta wypadają na tle miast z 55 innych krajów? Ile godzin spędzamy w korkach?

Łódź to obok Wrocławia jedno z bardziej korkujących się miast w Polsce.
Auto Świat
Łódź to obok Wrocławia jedno z bardziej korkujących się miast w Polsce.
  • Aplikacje do nawigacji gromadzą ogromne ilości danych
  • Na podstawie danych z urządzeń nawigacyjnych i smartfonów można tworzyć szczegółowe raporty dotyczące warunków ruchu niemal na całym świecie
  • Nawet najbardziej zakorkowane centra polskich miast wypadają lepiej niż niektóre inne miasta na świecie, takie jak Londyn czy Dublin
  • Z 12 polskich miast zbadanych w ramach TomTom Traffic Index, Wrocław okazał się miastem, w którym codzienne przejazdy zajmują najdłużej

Dostawcy oprogramowania nawigacyjnego wiedzą o nas więcej niż nam się wydaje. Nic w tym dziwnego, bo większość aplikacji do nawigowania działa w trybie online. Oznacza to, że użytkownik nie tylko otrzymuje na swoje urządzenie przesłaną z serwerów dostawcy wyliczoną dla niego trasę, ale też jednocześnie jego urządzenie na bieżąco dostarcza usługodawcy mnóstwa danych – o trasie, o natężeniu ruchu, o popularnych wśród użytkowników celach, o średnich prędkościach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Takie dane pochodzą nie tylko z nawigacji, ale też m.in. ze smartfonów, z aplikacji ostrzegających o fotoradarach, czy też wprost z pojazdów mających dostęp do usług online, nawet jeśli w danym momencie kierowca z nawigacji nie korzysta. Ilości danych są trudne do wyobrażenia i tak naprawdę to one są często cenniejszym towarem, niż same aplikacje do nawigowania. Takie dane mogą być sprzedawane dostawcom różnych usług, ale też np. wykorzystywane do projektowania tras i opracowywania organizacji ruchu. Albo… publikowane jako ciekawostka, przyciągająca uwagę setek tysięcy kierowców na całym świecie tak jak publikowany od lat doroczny TomTom Traffic Index.

Wiedzą o nas (prawie) wszystko

Firma TomTom deklaruje, że dane wykorzystywane do tworzenia raportów pochodzą z analizy 551 miliardów kilometrów pokonanych tras, są zbierane przez ponad 600 milionów urządzeń, takich jak nawigacje samochodowe (TomTom Traffic jest największym dostawcą oprogramowania do fabrycznie montowanych nawigacji), smartfony, urządzenia nawigacyjne i systemy telematyczne. Każdego dnia zbieranych jest 61 miliardów odczytów GPS na całym świecie, obejmujących łączny dystans 3,5 miliarda przejechanych kilometrów. To wygląda na całkiem reprezentatywną próbę!

Nawigacje działające online nie tylko pobierają dane, ale też wysyłają dane na serwery dostawcy usług
Nawigacje działające online nie tylko pobierają dane, ale też wysyłają dane na serwery dostawcy usługŻródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

W 13. edycji raportu TomTom Traffic Index prezentowane są zebrane w 2023 r. dane z 387 miast z 55 krajów świata, wśród których znalazło się 12 miast z Polski. Dla każdego z tych miast wyliczone zostały m.in. średnie czasy pokonania 10-kilometrowej trasy, zarówno w ścisłym centrum, jak i w szerszym obszarze aglomeracji. Badane jest to, jak czasy przejazdów i płynność ruchu zmieniają się z zależności od pory dnia czy dnia tygodnia.

W Łodzi jeździ się najwolniej, w Lublinie najszybciej – Warszawa w połowie stawki

Z tegorocznego raportu wynika, że choć w większości polskich miast, w porównaniu 2022 . generalnie zmieniło się niewiele, to w ścisłych centrach miast korki były jednak nieco większe. Analizując cały obszar metropolii, wśród polskich miast niechlubnym liderem w kwestii czasu pokonania 10 km jest Łódź, w której zajmuje to 19 minut i 20 sekund. Podobny wynik uzyskał Wrocław (19 min 10 sekund), nawet po zakorkowanej ponoć Warszawie, według firmy TomTom jeździ się znacznie szybciej – w stolicy na pokonanie 10 km trzeba średnio 14 minut i 50 sekund. Najpóźniej z domu wychodzić mogą mieszkańcy Lublina, tam standardowy dystans oceniany w raporcie można pokonać średnio w 12 minut i 10 sekund.

Miasto (obszar metropolitalny)Średni czas przejazdu 10 km w 2023 roku (minuty/sekundy)Zmiana 2022/2023
Łódź 19:20 -00:10 
Wrocław 19:10 b/z 
Kraków 17:40 b/z 
Szczecin 15:00 -00:10 
Warszawa 14:50 b/z 
Białystok 14:50 b/z 
Poznań 14:40 b/z 
Trójmiasto 14:10 b/z 
Bydgoszcz 12:50 +00:10 
Lublin 12:10 +00:10 

Oczywiście, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko centra miast, a nie całą aglomerację, to wyniki będą znacząco gorsze – wtedy na niechlubne prowadzenie wychodzi Wrocław (24 minuty i 40 sekund na 10 km – wynik gorszy o 10 sekund od zeszłorocznego), w Łodzi zajmuje to średnio o pół minuty mniej (tu wynik nieco się poprawił), za to najluźniejsze okazało się centrum Białegostoku (15 minut 40 sekund na 10 km).

Miasto (centrum miasta, promień 5 km)Średni czas przejazdu 10 km w 2023 roku (minuty/sekundy)Zmiana 2022/2023
Wrocław 24:40 +00:10 
Łódź 22:10 -00:10 
Kraków 21:30 -00:10 
Szczecin 20:20 +00:10 
Warszawa 20:20 +00:20 
Bydgoszcz 19:20 +00:30 
Poznań 18:50 b/z 
Lublin 16:30 +00:10 
Trójmiasto 16:20 +00:30 
Białystok 15:40 +00:10 

Wrocław lepszy od Nowego Jorku, gorszy od Genewy

Obiektywnie rzecz biorąc, to nawet najbardziej zakorkowane centra polskich miast wypadają doskonale na tle centrum Londynu, który jest numerem 1 na liście najwolniejszych miast świata (37 minut i 20 sekund na 10 km), Dublina (numer dwa w rankingu: 29 minut 30 sekund na 10 km). Wrocław, jako najwolniejsze spośród polskich miast, zajmuje 21 miejsce – między Nowym Jorkiem a Genewą. Łódź to numer 39 w rankingu najbardziej korkujących się miast świata, Kraków to numer 51, a Warszawa zajmuje miejsce numer 75 rankingu, z wynikiem nieco lepszym od Kairu, ale gorszym od niemieckiej Kolonii.

Miejsce w rankingu najwolniejszych do jazdy miast świata 2024Centra miast (promień 5km)2023 vs 2022 Czas tracony przez kierowcóww godzinach szczytu w ciągu rokuŚrednia prędkość w godzinach szczytu
1Londyn 37:20 +01:00 148 godzin14 km/h
2Dublin 29:30 +01:00 158 godzin16 km/h
3Toronto 29:00 +00:50 98 godzin18 km/h
4Mediolan 28:50 +00:20 137 godzin17 km/h
5Lima 28:30 +01:20 157 godzin17 km/h
...
75Warszawa20:20+20 s96 godzin23 km/h
...
387Oklahoma City8:40b.z.19 godzin61 km/h

Twórcy raportu oszacowali także różnice czasu dojazdu w zależności od pór dnia (różnice między godzinami szczytu a optymalną porą podróży), sumy godzin, które tracimy w korkach, a nawet kosztów przejazdów i bezproduktywnych postojów i jazdy w spowolnionym ruchu. I tak np. w Łodzi z powodu korków w godzinach szczytu, kierowcy tracili średnio przez cały rok 74 godziny i 34 minuty! W godzinach szczytu wrocławscy kierowcy spędzają w ciągu roku 235 godzin, czyli blisko 10 dni. W porannym i popołudniowym szczycie każdego dnia jadą 1 godzinę i 1 minutę – tracąc 29 minut w porównaniu z czasem potrzebnym na pokonanie takiego samego odcinka poza godzinami szczytu.

Dłużej i znacznie drożej

Raport TomTom Traffic Index zawiera też dane o kosztach korzystania z pojazdów. W ponad 60 proc. z 351 miast, w których TomTom analizuje ceny paliw, średnie wydatki na tankowanie wzrosły w latach 2021-2023 o co najmniej 15 procent, co wynikało zarówno ze wzrostu kosztów paliwa, ale też często pogorszenia płynności ruchu.

Szacunkowe koszty paliwa zużytego na 10-kilometrową podróż w obie strony w godzinach porannego i popołudniowego szczytu (łącznie 20 km dziennie)
Auta z silnikami benzynowymiAuta z silnikami diesla
 Roczny koszt Z powodu korków Roczny koszt Z powodu korków 
Wrocław 2446 zł404 zł2080 zł305 zł
Warszawa 2440 zł444 zł2110 zł324 zł
Trójmiasto 2438 zł424 zł2189 zł332 zł
Bielsko-Biała 2354 zł368 zł2192 zł301 zł
Łódź 2343 zł419 zł2030 zł315 zł
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków