Auto Świat Wiadomości Aktualności Niemcy już mają benzynę E20. A Polacy cały czas obawiają się paliwa E10

Niemcy już mają benzynę E20. A Polacy cały czas obawiają się paliwa E10

W Niemczech dyskusje na temat paliwa E10 odbywały się dekadę temu. W związku z możliwością wprowadzenia tego paliwa na polskich stacjach teraz zaczynają dominować również w naszym kraju. Tymczasem nasi zachodni sąsiedzi idą o krok dalej i już kierują się w stronę paliwa E20. Czy to oznacza, że polscy kierowcy już teraz powinni zaczynać się bać?

W Polsce paliwo E10 jest w sferze planów. W Niemczech chcą wprowadzić już E20
W Polsce paliwo E10 jest w sferze planów. W Niemczech chcą wprowadzić już E20hxdbzxy / Shutterstock

Na wielu polskich właścicieli aut padł blady strach. Coraz głośniej mówi się o tym, że od początku 2024 r. na stacjach benzynowych będzie dostępna niemal wyłącznie benzyna E10, czyli ta z większą domieszką biokomponentów. W przypadku nowych samochodów to nie problem, bo te są już do takiego paliwa przystosowane. Jak już pisaliśmy, w gorszej sytuacji mogą być natomiast właściciele starszych aut, czyli tych, które dominują w Polsce.

Benzyna E20 w Niemczech. W Polsce strach przed E10

O ile jednak wprowadzenie paliwa E10 na polskim rynku jest jeszcze w sferze spekulacji, o tyle w Niemczech, gdzie temat benzyny z większą ilością biokomponentów w składzie "grzał" Internet ok. 10 lat temu, teraz mówi się już o benzynie E20. Ba, nie tylko się mówi, ale już nawet prowadzi się testy tego rodzaju paliwa. Pierwsza stacja, na której można je zatankować, znajduje się w Mannheim, choć na razie jest ono dostępne dla nielicznych.

Niemiecki automobilklub ADAC informuje, że paliwo Super E20 obecnie sprawdzane jest w ramach zamkniętego testu flotowego. Założenia związane z tą benzyną mają być obiecujące, bo zastąpienie paliwa kopalnego, w zależności od procesu produkcji, może przełożyć się na 80-procentową redukcję emisji gazów cieplarnianych. Dotychczas stosowana benzyna Super E10, w której domieszka bioetanolu sięga do 10 proc., już teraz ma oferować potencjalne oszczędności na poziomie trzech milionów ton CO2 rocznie.

Paliwo E20 wymaga zmian prawnych i zgody ze strony producentów aut

Testy benzyny E20 są konieczne, aby móc myśleć o wprowadzeniu go na szeroką skalę. Ponadto — analogicznie jak to było w Polsce w przypadku E10 — warunkiem wprowadzenia benzyny zawierającej do 20 proc. bioetanolu jest dostosowanie normy jakości benzyny, która w Niemczech przewiduje dodatek etanolu na poziomie nie większym niż 10 proc. objętości.

Pozostaje jeszcze jeden kluczowy aspekt. Producenci aut muszą potwierdzić, że ich pojazdy przystosowane są do paliwa E20. Nie powinno być z tym problemu, bo na niektórych rynkach już teraz powszechne jest paliwo niemal w całości składające się z bioetanolu. Barierą nie powinna być również cena, bo ta, jak zauważa ADAC, powinna być zbliżona do ceny benzyny Super E10.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków