Auto Świat Wiadomości Aktualności Szef RAM-a przyznał się do błędu. Teraz go naprawia, przywracając V8

Szef RAM-a przyznał się do błędu. Teraz go naprawia, przywracając V8

Przerwa od V8 w RAM-ach nie trwała długo. Po krótkiej nieobecności silników HEMI w amerykańskich pikapach, wracają w roku modelowym 2026. Przyczyną takiej decyzji Stellantisa jest niezadowolenie klientów i spadek sprzedaży. Dyrektor generalny przyznał jasno: popełniliśmy błąd i teraz go naprawiamy.

RAM z silnikiem V8
RAM
RAM z silnikiem V8
  • Powrót związany jest z niezadowoleniem klientów, którzy krytykowali rezygnację z silnika V8 na rzecz mniejszych jednostek
  • HEMI 5.7 V8 oferuje moc 395 KM, moment obrotowy 410 Nm i współpracuje z systemem hybrydowym eTorque
  • Wariant V8 będzie dostępny w wielu wersjach wyposażenia, czasem nawet bez dopłaty

RAM 1500 z silnikiem HEMI 5.7 V8 ponownie pojawi się w sprzedaży, tym razem w roku modelowym 2026. Powrót kultowej jednostki napędowej to odpowiedź marki na niezadowolenie klientów, którzy niechętnie przyjęli przejście na sześciocylindrowe silniki w modelach na rok 2025. Jak podkreślił Tim Kuniskis, dyrektor generalny RAM: "Każdy popełnia błędy, ale to, jak sobie z nimi radzisz, definiuje ciebie. RAM pomylił się, kiedy porzucił HEMI – naprawiliśmy to".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

RAM z V8 dostanie "symbol protestu"

Silnik HEMI 5.7 V8 w nowej odsłonie oferuje te same parametry, co wcześniej – 395 KM i 410 Nm momentu obrotowego. Wciąż współpracuje z systemem hybrydowym eTorque, co pozwoliło uniknąć czasochłonnej ponownej kalibracji i certyfikacji. Jak podkreślił Kuniskis, "zrobiliśmy to dokładnie tak, jak było wcześniej".

HEMI będzie dostępny w szerokiej gamie wersji wyposażenia: Tradesman, Big Horn, Express, Warlock, Laramie, Rebel (dostępny nieco później), Limited i Longhorn. W przypadku wersji Limited i Longhorn, które standardowo wyposażone są w 3.0-litrowy turbodoładowany silnik rzędowy, opcja V8 jest bezpłatna. W pozostałych wersjach modernizacja do HEMI będzie kosztować 1200 dol.

Nowością jest także emblemat "Symbol of Protest Badge" (ang. znaczek symbolizujący protest) – głowa barana z blokiem silnika HEMI, która pojawi się na przednich błotnikach pojazdów wyposażonych w V8.

"Symbol of Protest Badge" na błotniku RAM-a
"Symbol of Protest Badge" na błotniku RAM-aRAM

Dzięki jednostce V8, RAM 1500 oferuje ładowność na poziomie 794 kg oraz maksymalny uciąg wynoszący 5200 kg. To parametry, które docenią zarówno miłośnicy ciężkiej pracy, jak i weekendowi entuzjaści przyczep kempingowych.

Wstawienie V8 do RAM-a nie było takie proste

Przywrócenie HEMI do oferty nie było jednak procesem łatwym. Dostosowanie auta wymagało pokonania szeregu wyzwań technicznych, zwłaszcza w kontekście nowej architektury elektrycznej, wprowadzonej w modelu 2025 dla wersji Rev i Ramcharger. Początkowo zakładano, że proces ten zajmie 18 miesięcy, jednak specjalny zespół o kryptonimie F15, kierowany przez byłego głównego inżyniera SRT, Daryla Smitha, skrócił ten czas do zaledwie sześciu miesięcy.

RAM z silnikiem V8
RAM z silnikiem V8RAM

RAM szykuje się na premiery

W ciągu najbliższych 18 miesięcy RAM planuje aż 25 premier produktowych. Powrót HEMI to dopiero początek. W drodze jest także m.in. średniej wielkości pikap.

Warto również zauważyć, że doładowany 6.2-litrowy silnik V8 Hellcat wciąż ma się dobrze – znajdzie się w ofercie modelu Durango Hellcat na rok 2026. Czy pojawi się on również pod maską RAM-a? Na tę informację musimy jeszcze poczekać.

RAM z silnikiem V8
RAM z silnikiem V8RAM
Powiązane tematy: