- Zaktualizowane prognozy przewidują, że zysk operacyjny wyniesie 150 mld jenów (ok. 4 mld zł) zamiast zakładanych 500 mld jenów (ponad 13 mld zł)
- Nissan zredukuje swoje globalne moce produkcyjne o 20 proc., zmniejszając zatrudnienie o dziewięć tys. osób
- Prezes Makoto Uchida dobrowolnie zrzekł się 50 proc. swojego miesięcznego wynagrodzenia
W czwartek 7 listopada producent z Jokohamy ogłosił wyniki finansowe za sześć miesięcy roku obrotowego 2024 (do września br., cały rok zakończy się w marcu 2025). Są one znacznie poniżej oczekiwań. W porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. zysk operacyjny zmniejszył się o 303,8 mld jenów (ok. 8 mld zł), do 32,9 mld jenów (867 mln zł). Marża operacyjna to 0,5 proc., a dochód netto wyniósł 19,2 mld jenów (ok. 506 mln zł).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPonownie zaktualizowane prognozy przewidują, że zysk operacyjny w roku obrotowym 2024 wyniesie 150 mld jenów (ok. 4 mld zł) zamiast zakładanych 500 mld jenów (ponad 13 mld zł). Przewidywany dochód zostanie określony w późniejszym czasie po ocenie kosztów realizacji działań naprawczych.
Przeczytaj także: Zostało 30 dni na wizytę w urzędzie. Będą kary dla tych, co nie zdążą
Nissan stawia na nowy plan naprawczy
Program naprawczy przewiduje obniżenie kosztów stałych o 300 mld jenów (7,9 mld zł), a kosztów zmiennych o 100 mld jenów (2,64 mld zł).
Nissan zredukuje swoje globalne moce produkcyjne o 20 proc., zmniejszając zatrudnienie o 9 tys. osób.
Prezes Nissan Motor Corporation Makoto Uchida dobrowolnie zrzekł się 50 proc. swojego miesięcznego wynagrodzenia, już od listopada br. Pozostali członkowie komitetu wykonawczego również mają dobrowolnie obniżyć swoje pensje.
"Financial Times" podało, że w rozmowie z nimi jedna z osób z władz marki powiedziała, że marka ma 12-14 miesięcy, żeby odwrócić niekorzystną kartę. Inaczej może zmierzyć się nawet z upadkiem. Japończycy mają jednak jeszcze kilka pomysłów.
Nissan celuje w rynek chiński i amerykański
Firma poinformowała w komunikacie, że zamierza przyspieszyć wprowadzenie nowych zelektryfikowanych modeli na rynek chiński oraz amerykański (głównie hybryd plug-in i e-Power). Ponadto japoński koncern planuje skrócić czas potrzebny na rozwój nowego modelu do 30 miesięcy, wzmocnić współpracę z Grupą Renault, Mitsubishi i Hondą, a także poszukiwać nowych partnerstw w dziedzinie nowych technologii i usług związanych z oprogramowaniem.
8 listopada br. Nissan sprzedał duży pakiet akcji Mitsubishi Motors Corporation, zmniejszając swoje udziały w spółce z poziomu 34,07 proc. do 24,05 proc. Ma to oczywiście pomóc w bieżących finansach firmy.