Obecna odsłona Lancii Ypsilon to jeden z najdłużej wytwarzanych nowych samochodów. Na marginesie, w Tychach, więc z metką "made in Poland". Pomimo długiego stażu rynkowego Włosi nadal ją kochają i napędzają sprzedaż 13-letniego dinozaura. W 2023 r. zarejestrowali aż 44 tys. 743 egz., zapewniając jej trzecie miejsce na liście sprzedaży. Ale idzie już nowe. I nawet wiemy, jak wygląda, bo w typowym włoskim bałaganie nie zadbano o usunięcie z planu filmowego motoryzacyjnych paparazzi.

Nowa Lancia Ypsilon zachowa włoski styl

"Carspotterzy" dopadli Lancię Ypsilon podczas kręcenia reklamy na ulicach Mediolanu. Pierwsza dobra wiadomość – techniczne pokrewieństwo z modelami koncernu Stellantis nie owładnęło stylistyką. Chociaż pod nadwoziem znajdziemy "bebechy" z Peugeota 208 i Opla Corsy, karoseria tego nie zdradza, o ile ktoś nie spojrzy na kształt lusterek bocznych i słupków A.

Zamiast tego nowa Lancia Ypsilon czerpie garściami z prototypowego auta Pu+Ra HPE wyglądającego jak Stratos z filmu sci-fi. Tutaj nie jest już aż tak kosmicznie, ale wciąż atrakcyjnie. Okrągłe tylne lampy i umieszczony nad nimi spojler wyraźnie nawiązują do Lancii Stratos. Niektórzy doszukują się tu podobieństw do Alfy Romeo MiTo. To też dobre skojarzenie – w końcu mówimy o ładnym włoskim samochodzie!

Lancia Pu+Ra HPE. Prototyp pokazany w 2023 r. Foto: Stellantis
Lancia Pu+Ra HPE. Prototyp pokazany w 2023 r.

Front jest bardziej kontrowersyjny, bo czarna listwa ze światłami do jazdy dziennej wygląda trochę jak... gumowa nakładka chroniąca maskę przed odpryskami od kamieni. Paparazzi zajrzeli także do wnętrza i tu również projektanci Lancii poszli własną ścieżką. Deska rozdzielcza będzie miała dużo kantów i płaszczyzn – w tym półeczkę w konsoli środkowej inspirowaną lądowiskiem dla helikopterów przy hotelu Burdż al-Arab w Dubaju (to na nim polski pilot wylądował... samolotem!). Na fotelach będzie "pluszo-zamsz".

Nowa Lancia Ypsilon. Kiedy premiera?

W grudniu 2023 r. Włosi obiecali, że pokażą światu nowego Ypsilona już w lutym 2024 r. Paparazzi trochę ich wyprzedzili. Lancia potwierdziła, że oprócz wersji czysto elektrycznej (156 KM, 270 Nm i akumulator o poj. 51 kWh netto) w sprzedaży pojawi się także Ypsilon z silnikiem 1.2 PureTech z układem miękkiej hybrydy. Czekamy na oficjalny debiut!