Jak informuje warszawski Zarząd Dróg Miejskich, pierwszy testowy totem został zamontowany w zeszłym roku na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Testy zakończyły się pomyślnie, więc skala projektu znacznie się poszerzy. Następne totemy działają już przy skrzyżowaniach na drodze dla rowerów w ciągu ulic Towarowa-Okopowa (na odcinku od Grzybowskiej do ronda Zgrupowania AK „Radosław”).

Według planów nowe sygnalizatory dla rowerzystów staną wzdłuż sześciu popularnych tras rowerowych. Oprócz ciągu Towarowa-Okopowa, będą to jeszcze ulice: Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Czerniakowska oraz Dwernickiego-Szaserów – poinformował ZDM.

- Ich instalacja to element rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu do roku 2025 jest firma Siemens Mobility. W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności - powiedział Tamas Dombi, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Jak to działa? Cztery kolory warszawskiej syrenki

Każdy totem mierzy prędkość zbliżającego się rowerzysty. Informacja z radaru trafia do sygnalizacji świetlnej. Następnie sterownik ustala, czy przy obecnym stylu jazdy możliwy będzie przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. W zależności od sytuacji rowerzysta otrzymuje jeden z czterech komunikatów w formie grafiki z syrenką:

  • kolor zielony: „Utrzymaj tempo”
  • kolor niebieski: „Możesz przyspieszyć”
  • kolor żółty: „Możesz zwolnić”,
  • kolor czerwony: „Nie przejedziesz”.