- Ford Mach-E występuje w wersji RWD lub AWD, z dwoma rodzajami akumulatorów
- Najmocniejsza odmiana GT ma 487 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 s
- Ceny w Polsce poznamy na początku 2021 roku – w Niemczech wynosząc od 46 900 euro
Zanim przekażemy wrażenia po pierwszym spotkaniu z elektrycznym Mustangiem w Warszawie, należy się kilka słów wyjaśnienia. Otóż Mustang Mach-E nie jest w rzeczywistości pierwszym seryjnie produkowanym autem elektrycznym Forda. Kilka lat wstecz na wybranych rynkach europejskich oferowano zasilanego prądem Focusa drugiej generacji. Ten samochód powstał wówczas na bazie modelu z silnikiem spalinowym, z kolei Mustanga Macha-E zaprojektowano od początku wyłącznie jako auto elektryczne.
Pierwszy w pełni elektryczny model Forda jest SUV-em z mocno schodzącą ku tyłowi linią dachu, nawiązująca do nadwozi coupe. Mierzy ponad 4,7 m i waży 2 tony (wersja z napędem 4x4 jest cięższa o 94 kg). Choć jest pięciomiejscowy to wygodnie pomieści czterech pasażerów i zabierze w prawie 500 l bagażu (w przednim kufrze zmieści 81 l, w tylnym 402 l). By się dostać do jego wnętrza konieczny jest smartfon, który działa jako kluczyk. W razie, gdy go zapomnimy lub się rozładuje, do otwarcia Mustanga służy kod awaryjny, który wystukamy na dotykowej klawiaturze znajdującej się na słupku B po stronie kierowcy.
Wnętrze Mustanga Mach-E także wykorzystuje dużo cyfrowych rozwiązań. Za kierownicą znajduje się podłużny wyświetlacz, na którym oprócz prędkości kierowca otrzyma informacje, m.in. o stanie naładowania akumulatorów i rzeczywistym zasięgu. Uwagę naszą zwrócił jednak duży centralny ekran o przekątnej 15,5 cala i rozdzielczości Full HD. Za jego pośrednictwem obsłużymy multimedia oparte na nowej generacji systemie SYNC 4 (radio, internet, aplikacje mobilne, modem Wi-Fi), skomunikujemy się ze smartfonem, ustawimy nawigację czy uzyskamy w czasie rzeczywistym informację o dostępności ładowarek. Ale to nie wszystko, za pośrednictwem multimediów lub zdalnie dzięki aplikacji FordPass użytkownicy Mustanga Mach-E mogą stworzyć spersonalizowany profil ustawień klimatyzacji, poziomu naładowania akumulatorów czy dokonać bezprzewodowej aktualizacji systemu.
Nowy Ford Mustang Mach-E – zapas mocy godny Mustanga
Podobnie jak we wnętrzu elektrycznego SUV-a Forda , szerokie możliwości personalizacji są dostępne także w przypadku napędu. Klienci mogą wybierać między: podstawową tylnonapędową wersją z sinikiem o mocy 269 KM współpracującą ze standardowym akumulatorem (288 ogniw) o pojemności 68 kWh (netto) lub jednostką 294 KM czerpiącą energię z mocniejszej baterii z 376 ogniwami i pojemności 88 kWh (netto) oraz czteronapędowymi odmianami dwusilnikowymi o trzech wersjach mocy: 269 KM ze standardowym akumulatorem, 351 KM i 487 KM przy powiększonym (najmocniejszy wariant należy do wersji GT). Tylnonapędowe odmiany w zależności od zastosowanej mocy silnika i akumulatora pozwalają rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 6,1-6,2 s, wersje 4x4 od 5,1 do 5,6 s, nie licząc najmocniejszej odmiany GT, której czas rozpędzania ze startu do „setki” wynosi zaledwie 3,7 s.
Nowy Ford Mustang Mach-E – trzy tryby jazdy
Kierowcy elektrycznego Mustanga mogą podczas jazdy wybrać jeden z trzech dostępnych trybów jazdy: Aktywność, Szept i Nieokiełznanie. Pierwszy zalecany jest do codziennych podróży – uruchamia tryb ekonomicznej jazdy oraz włącza niebieskie oświetlenie ambientowe. Tryb Szept to ustawienia pojazdu umożliwiającą zrelaksowaną jazdę (łagodniejsze reakcje na gaz, maksymalne wyciszenie dźwięków w kokpicie, lepsza przyczepność na mokrych nawierzchniach), z kolei Nieokiełznanie koncentruje pojazd i zmysły kierowcy na sportowych walorach – wyostrza układ kierowniczy, wzmacnia reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia, a nawet zapewnia kierowcy wrażenie redukcji biegów przy hamowaniu odzyskowym. Do tego dochodzą: wzmocniony dźwięk silnika słyszalny we wnętrzu oraz pomarańczowe oświetlenie.
Nowy Ford Mustang Mach-E – zasięg do 610 km
Wiemy już, że elektryczny SUV Forda godnie będzie reprezentował kultowy model w dziedzinie osiągów, ciekawi Was pewnie jaki będzie miał zasięg. W tej kwestii uważamy, że jest bardzo dobrze. Producent zapewnia, że Mustang Mach-E przejedzie na jednym ładowaniu nawet 610 km (wg WLTP)! Wartość ta dotyczy tylnonapędowej odmiany – wersje z 4x4 (z wyjątkiem najmocniejszej GT) mają zasięg do 540 km, co i tak brzmi przekonywująco. By podczas jazdy uwiarygodnić podawany przez komputer pokładowy zasięg, jest on szacowany nie tylko na podstawie zgromadzonej w akumulatorze energii, ale także na podstawie stylu jazdy kierowcy, warunków pogodowych, a nawet danych od innych użytkowników Mustanga Mach-E.
„Tankowanie” akumulatorów umożliwiają ładowarki pokładowe o mocach 115 kW (w standardowej baterii) i 150 kW (w mocniejszej). Wykorzystując więc szybką ładowarkę prądu stałego, mocniejszy akumulator po zaledwie 10-minutowym ładowania umożliwi nam pokonanie tylnonapędowym Mustangiem Mach-E nawet 119 km (przy standardowej baterii – 91 km). Wersje z napędem na tylne koła i 4x4 z powiększonymi akumulatorami osiągają poziom naładowania od 10 do 80 proc. w 45 minut. Klienci, którzy w tym i w przyszłym roku zamówią elektrycznego Mustanga otrzymają 5 lat bezpłatnego dostępu do sieci publicznych stacji ładowania FordPass Charging Network, która obecnie ma w Europie aż 155 000 stacji.
Nowy Ford Mustang Mach-E – do zamówienia tylko w sieci
Ceny elektrycznego Mustanga w Polsce poznamy już na początku przyszłego roku. Na rynku niemieckim zaczynają się od 46 900 euro za wersję tylnonapędową z silnikiem 269 KM i baterią 68 kWh (dopłata do odmiany 4x4 wynosi 7100 euro). W wyposażeniu standardowym Mustanga Macha-E znajdziemy m.in.: klimatyzację aut. 2-strefową, Reflektory LED, dostęp bezkluczykowy, multimedia SYNC 4 z AA i Apple CarPlay, nawigację, system unikania kolizji, automatyczne parkowanie, adaptacyjny tempomat, kamerę cofania, dwa kable ładujące (6,7-metrowy do domowej sieci 230V i do gniazd przemysłowych 32A). Akumulatory elektrycznego Mustanga objęte są 8-letnią gwarancją do przebiegu 160 000 km.
Mustanga Mach-E można już zamawiać, choć oficjalnie sprzedaż ruszy po nowym roku (zamówienia wyłącznie przez internet). Samochody zobaczymy w salonach zapewnie na przełomie marca i kwietnia 2021 roku.
Nowy Ford Mustang Mach-E – dane techniczne
Silniki: typ | 2xelektr., synchr. z mag. stałymi |
Umiejscowienie silników | poprzeczne z przodu i z tyłu |
Moc maks. (KM) | 351 |
Maks. mom. (Nm) | 580 |
Skrzynia biegów/napęd | 1-bieg., redukc./na obie osie |
Pojemność akumulatora (kWh) | 88 kWh (netto)/98,7 (brutto) |
Maksymalna moc ładowania (kW) | 150 (dla DC) |
Czas ładow. od 10 do 80 proc.: Wallbox 11 kW/szybka ładowarka 150 kW | 6 godz./45 min. |
0-100 km/h (s)/V maks. (km/h) | 5,1/180 |
Śr. zużycie prądu (kWh/100 km) | 18,7 |
Zasięg (km) | 540 (WLTP) |
Pojemność bagażnika (l) | 402 (tylny)/81 (przedni) |
Masa własna/ładowność (kg) | 2218/472 |
Opony | Bridgestone Turanza T005 |