Auto Świat Testy Porównania samochodów Tesla Model X kontra Audi e-tron - które elektryczne auto będzie lepszym wyborem?

Tesla Model X kontra Audi e-tron - które elektryczne auto będzie lepszym wyborem?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Do tej pory Tesla Model X – luksusowy duży SUV – działała w Europie na pustkowiu. Teraz pojawiło się Audi e-tron. Zaraz sprawdzimy, czy to oznacza zmianę układu sił

Tesla Model X kontra Audi e-tron - które elektryczne auto będzie lepszym wyborem?
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Tesla Model X kontra Audi e-tron - które elektryczne auto będzie lepszym wyborem?
  • Elektryczne samochody zapewniają elektryzujące osiągi. Pytanie tylko: czy są one do czegoś potrzebne? Do zabawy – na pewno tak
  • W przypadku aut elektrycznych cykl WLTP niewiele pomógł. Oba samochody pobierają znacznie więcej energii niż w obietnicach producentów
  • Płacenie tylu pieniędzy za środek transportu dający tak mało wolności (niski zasięg, długie „tankowanie”) ciągle wydaje się szalonym pomysłem

Tesli właśnie wyrósł poważny konkurent – Audi wystawia e-trona do walki. Podobnie jak Tesla Model X, elektryczne Audi jest potężnym, luksusowym SUV-em, ociekającym mocą. I podobnie jak Amerykanie, także Niemcy wykoncypowali sobie własną sieć szybkich ładowarek wzdłuż autostrad. E-tron ma wszelkie atuty pozwalające podciąć Modelowi X skrzydła. Nasze porównanie wyjaśni, które auto może więcej zaoferować klientom.

Oba samochody świetnie się bronią jako elektryki. Bez żadnego wysiłku, zwłoki i hałasu ruszają z miejsca. Zawsze mają ogromny zapas mocy, którą można idealnie dozować i która płynie do kół bez żadnych zaburzeń czy szarpania skrzyni biegów, której tu przecież nie ma. No i oba mogą się też pochwalić sensownym zasięgiem. Tesla podaje według cyklu pomiarowego WLTP 480 km, Audi – 417 km.

Niestety, w realnej jeździe zasięg drastycznie maleje do odpowiednio 290 i 280 km. Ale na co dzień to powinno wystarczyć. Kwestię ładowania oba samochody mają opanowaną zgodnie ze stanem techniki. W najgorszym wypadku naładowanie akumulatorów w podłodze e-trona do pełna z domowego gniazdka trwa 60 godzin. A w najlepszym stacja 150 kW pozwala naładować w mniej niż 30 minut do 80 proc. Tesla z kolei ma swoje Superchargery, na których robi kolejny biznes.

Jednak o ile zasięg obu SUV-ów możemy uznać za przynajmniej przeciętny, o tyle czas „tankowania” nie jest porównywalny z autami spalinowymi. I nic na to się nie poradzi, nawet w elektrykach z najwyższej półki. Fizyka generalnie nam nie ułatwia elektrycznego rachunku. Naciskasz na gaz i lecisz. Do 200 km/h (w Tesli nawet do 250 km/h) przyspieszenie jest niesamowite.

Ale zbyt często nie można dawać czadu, bo tak intensywny przepływ elektronów przez miedziane zwoje elektrycznych silników i reszty wytwarza dużo ciepła. Układ napędowy musi się schłodzić i dlatego ogranicza moc. Audi na przykład pozwala wykorzystać maksymalną moc 300 kW w trybie Boost tylko przez 8 sekund, a wspomniane w folderze producenta 265 kW jest dostępne jeszcze przez następne 60 sekund. Na dłuższą metę, czyli w stabilnie zdrowym przedziale temperatury, e-tron jest wzorcowany tylko na 100 kW. Z punktu widzenia kierowców aut spalinowych to śmieszny wynik.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Także Tesla wraz ze wzrastającą temperaturą układu napędowego ogranicza jego moc w podobnych stopniach. Maksymalnie do dyspozycji jest 385 kW, ale w papierach wpisano wartość o 50 kW niższą. Jest to moc dostępna w trybie ciągłym przez 30 minut. Zostawmy już liczenie – jeśli ktoś zamierza jeździć samochodem elektrycznym, to i tak nie będzie chciał cisnąć non stop z gazem w podłodze, tylko sprawnie i godnie podróżować.

I właśnie w tym Audi sprawdza się lepiej. Ma gładko pracujące zawieszenie, mniej słychać szumy toczenia i opływu powietrza, układ kierowniczy daje lepsze wyczucie, samochód świetnie trzyma się drogi. W Tesli przeszkadza ciągły niepokój karoserii, gdy jedzie się po nieidealnie gładkim asfalcie. Jednocześnie do wnętrza odczuwalnie przenikają odgłosy toczenia opon, szum wiatru, słychać też wyraźnie kamyki obijające się o nadkola. Poza tym ten samochód trudniej opanować – zawieszenie działa nieprecyzyjnie, rozmiary nadwozia są ogromne, a widoczność i przez to też wyczucie karoserii dodatkowo utrudniają precyzyjne prowadzenie.

Jeszcze jedna rzecz stresuje kierowcę podczas użytkowania: oparciom fotela brakuje jakiegokolwiek podparcia bocznego, a sama tapicerka jest bardzo śliska. Pokonywanie serii zakrętów potrafi być przez to męczące. W drugim rzędzie z kolei Audi ma niewystarczająco wyprofilowane środkowe miejsce, natomiast trzeci pasażer na kanapie Tesli ma mało miejsca nad głową, bowiem znajduje się nad nim mechanizm podnoszenia skrzydlatych drzwi. Elegancko unoszące się drzwi mają jeden poważny mankament: w niskich garażach brakuje miejsca, by je otworzyć, w rezultacie wsiadanie staje się trudne.

Audi też ma irytujące wady. Lusterka zastąpiono tu kamerami umieszczonymi na delikatnych ramionach. Obraz jest wyświetlany na małych ekranach, znajdujących się między klamką a deską rozdzielczą. Trudno do tego przywyknąć, początkowo wzrok pada automatycznie na kamerę, a nie na wyświetlacz umieszczony poniżej linii okien. Wyświetlany obraz utrudnia też ocenę odległości od innych pojazdów oraz prędkości, z jaką się do nas zbliżają.

Niby można regulować kąt ustawienia soczewki kamery, ale nie jesteśmy w stanie szybko zmienić sobie obszaru widzenia, jak przy tradycyjnym lusterku, kiedy to czasem wystarczy się pochylić lub odwrócić głowę, by zobaczyć więcej – to potrafi być nawet niebezpieczne, np. podczas włączania się do ruchu. Zdecydowanie odradzamy wybór tych lusterek, za które trzeba dopłacić aż 1540 euro i których główną korzyścią jest obniżenie współczynnika oporu powietrza Cx o 0,01, dzięki czemu minimalnie wydłuża się zasięg.

Tesla nie ma przedstawicielstwa w Polsce, dlatego dla wyrównania szans przyjęliśmy ceny obu aut z rynku niemieckiego. Model X wypada drożej, ale nie to jest najważniejsze – raczej to, że dostajemy dość kiepsko wykonany samochód, z krzywo wpasowanymi elementami karoserii, złączkami kabli w materiale wykładziny, pęknięciami w lakierze, a na autostradzie... odfrunęła wycieraczka szyby.

Zużycie prądu - dane katalogowe kontra rzeczywistość

Żródło: Auto Świat

W przypadku aut elektrycznych cykl WLTP niewiele pomógł. Oba samochody pobierają znacznie więcej energii niż w obietnicach producentów, opartych na standaryzowanym pomiarze zużycia. Wysoka moc ma swoją cenę: każde mocniejsze wciśnięcie gazu drastycznie skraca zasięg, a na autostradzie maleje on dosłownie na waszych oczach.

Droga hamowania ze 100 km/h

Żródło: Auto Świat

Tesla hamuje równo i pewnie. Audi ma dłuższą drogę pierwszego hamowania, a to ona najczęściej może zadecydować o uniknięciu kolizji, natomiast skuteczność hamulców po rozgrzaniu jest imponująca jak na dwuipółtonowego kolosa. Szkoda, że pierwsze hamowanie nie okazało się równie efektywne.

Tesla Model X kontra Audi e-tron - dane techniczne

Wyniki testuAudi e-tronTesla Model X
Przyspieszenie 0-50 km/h2,6 s2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h5,6 s5,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h8,6 s7,8 s
Elastyczność 60-100 km/h2,5 s2,3 s
Elastyczność 80-120 km/h3,2 s2,9 s
Masa rzeczywista2490 kg2459 kg
Ładowność640 kg620 kg
Rozdział masy (przód/tył)50/50 proc.50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,3/12,3 m12,7/12,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,4 m35,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,6 m35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h54 dB (A)55 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h62 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h66 dB (A)68 dB (A)
Testowe zużycie energii33,4 kWh/100 km34,7 kWh/100 km
Testowa emisja dwutlenku węgla257 g/km*267 g/km*
Teoretyczny zasięg do wyładowania baterii280 km290 km
Dane producentae-TronModel X
Silnik elektrycznypo jednym silniku na ośpo jednym silniku na oś
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu i z tyłupoprzecznie z przodu i z tyłu
Zasilanieakumulatory litowo-jonoweakumulatory litowo-jonowe
Pojemność akumulatorów (kWh)95100
Moc maksymalna (KM)408524
Maks. moment obrotowy (Nm)664660
Prędkość maksymalna (km/h)200250
Zasięg wg cyklu WLTP (km)do 417do 480
Średnie katalogowe zużycie energii wg WLTP (kWh/100 km)22,620,8
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Napęd4x44x4
Pojemność bagażnika (l)660-1725 l857-2495 l
Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcami/bez (kg)1800/7502250/750
Marka i model opon testowanego autaBridgestone Potenza 001Michelin Latitude Sport 3
Rozmiar opon testowanego auta255/50 R 20255/45 (p.) | 275/45 R 20 (t.)
Wyposażenie i wybrane opcjee-TronModel X
Wersja55 quattro100D
Lakier metalizowany1000 euro1700 euro
20-calowe kołaSS
Sportowe fotele2650 euroN
Wirtualny kokpit/elektrycznie składane lusterkaS/350 euroS/S
W pełni autonomiczna jazdaN5200 euro
Kamery zastępujące lusterka wsteczne1540 euroN
Pneumatyczne zawieszenieSS
Automatyczne domykanie drzwi640 euroS
MultimediaSS
Tuner radia cyfrowego DABSS
Podgrzewane fotele przednie380 euroS
Podgrzewane fotele tylne760 euroS
Nawigacja z danymi z czasu rzeczywistegoSS
Automatyczna klimatyzacja 2-strefowaSS
Elektrycznie otwierana i zamykana tylna klapaSS
Dostęp bezkluczykowySS
gwarancja/cenye-TronModel X
Cena wyjściowa w Niemczech80 900 euro91 980 euro
Gwarancja mechaniczna2 lata bez limitu kilometrów4 lata lub 80 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Gwarancja na akumulator8 lat8 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu84 570 euro91 980 euro

Tesla Model X kontra Audi e-tron - punktacja

NadwozieMaks. punktówAudi e-tronTesla Model X
Przestronność z przodu403431
Przestronność z tyłu302421
Pojemność bagażnika252125
Ładowność151414
Widoczność201817
Fotele, pozycja kierowcy302623
Ergonomia obsługi201412
Jakość wykończenia201712
Suma punktów200168155
Napęd i zawieszenie...
Przyspieszenie252223
Elastyczność252425
Poziom hałasu151412
Skrzynia biegów---
Zachowanie na drodze302726
Komfort jazdy302521
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania532
Skuteczność hamulców403230
Suma punktów185161152
Koszty...
Cena po doposażeniu502017
Zużycie prądu301718
Wyposażenie – komfort402323
Wyp. – bezpieczeństwo301818
Ubezpieczenia1032
Gwarancja15812
Przeglądy10107
Suma punktów1859997
Wynik końcowy570428404
Miejsce w teście 1.2.

Tesla Model X kontra Audi e-tron - naszym zdaniem

Opowiadanie o autach elektrycznych ma swoją specyfikę: wielu parametrów trzeba szukać poza oficjalnymi źródłami, bo nie znajdziecie ich ani w instrukcjach obsługi, ani w danych katalogowych. Producenci podają je niechętnie. Poza tym to interesujące auta – zrywne, wygodne i ciche. Jednak płacenie tylu pieniędzy za środek transportu dający tak mało wolności (niski zasięg, długie „tankowanie”) ciągle wydaje się szalonym pomysłem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków