Nowy Seat Leon został zbudowany od podstaw i ma otworzyć nowy rozdział w historii hiszpańskiej marki. Auto powstało na modułowej płycie podłogowej MQB, na której będą powstawać również nowe modele Audi, Skody i Volkswagena. Leon III jest o 5 cm krótszy od poprzednika. Ma za to rozstaw osi większy o blisko 6 cm i większy bagażnik o pojemności 380 litrów (+ 40).
Stylistyka samochodu, szczególnie z przodu, przypomina odświeżoną niedawno Ibizę. Trzeba przyznać, że auto prezentuje się dynamicznie, co jest cechą charakterystyczną Seata. Po raz pierwszy model z segmentu C będzie mógł być wyposażony w pełni LED-owe reflektory. Wraz z nowym Leonem debiutuje także nowe logo marki, które widnieje na grillu, tylnej klapie i kierownicy. Wnętrze Leona będzie teraz bardziej eleganckie i lepiej wykończone. Nie zabraknie też sportowych akcentów, np. zegarów rodem z Audi. W górnej części kokpitu zlokalizowano dotykowy wyświetlacz o przekątnej 5 cali.
Gama jednostek napędowych będzie składać się z silników o pojemności od 1,2 do 2 litrów (wszystkie z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem). Dla zwolenników silników wysokoprężnych przygotowano jednostki 1.6 i 2.0 TDI o mocy odpowiednio: 105 i 150 KM. Na początku 2013 roku do oferty dołączą: benzynowy motor 1.2 TSI w dwóch wariantach mocy 86 i 105 KM, a także silniki 1.4 TSI/122 KM oraz 1.8 TSI o mocy 180 KM. Wprowadzone zostaną także kolejne wersje turbodiesli: 90-konna silnika 1.6 i 184-konna jednostki 2.0 TDI. W zależności od silnika, do wyboru będzie manualna skrzynia biegów (pięcio- lub sześciostopniowa) oraz siedmiostopniowa przekładnia DSG.
Nowy Leon będzie oferowany z dwoma rodzajami tylnego zawieszenia. W wersjach o mocy do 150 KM auto będzie wyposażone w belkę skrętną, a w mocniejszych odmianach w zawieszenie wielowahaczowe.
Światowa premiera nowego Seata Leona odbędzie się na wrześniowym salonie samochodowym w Paryżu.