• W ciągu pierwszych 10 miesięcy 2020 roku zarejestrowano w Polsce 2960 samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in
  • Większość kupowanych w Polsce hybryd plug-in (2336 sztuk) to modele objęte pełnym zwolnieniem z podatku akcyzowego
  • Najchętniej kupowane hybrydy plug-in to Skoda Superb (382 sztuki), BMW serii 5 (181 sztuk) oraz Mitsubishi Outlander (173 egz.)
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeszcze tylko kilka tygodni obowiązują preferencyjne stawki podatkowe dla hybryd plug-in z silnikami o pojemności do 2 litrów. Ulga obowiązuje do 1 stycznia 2021 roku, jednak wiele wskazuje na to, że tak korzystna stawka zostanie jednak przedłużona. Według instytutu Samar Ministerstwo Finansów pracuje bowiem nad wydłużeniem preferencyjnych warunków podatkowych.

Ulga nie obejmuje pojazdów z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów. To oznacza, że nie skorzystają z niej nabywcy takich modeli jak Audi Q7, BMW X5, Ford Kuga, Ford Explorer, Mitsubishi Outlander, Porsche Cayenne, Suzuki Across czy Volkswagen Touareg. Zgodnie zatem z rządowymi zapowiedziami uniknięto dotowania droższych aut z większymi silnikami. W praktyce jednak nie brakuje modeli (również z segmentu premium), które spełniają kryteria ulgi w akcyzie.

Lista aut, które spełniają narzucone wymogi nie jest krótka. Obejmuje bowiem samochody z jakże różnych segmentów. Są to m.in.: Audi A6, BMW serii 5, BMW X3, Citroen C5 Aircross, DS. 7 Crossback, Hyundai Ioniq, Jaguar E-Pace, Jeep Compass, Kia Ceed, Mercedes Klasy E, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Renault Captur, Seat Leon czy Skoda Superb, Volkswagen Passat i Volvo XC60. Wśród nich największym wzięciem cieszą się Superby iV (do końca października zarejestrowano 382 sztuki) i BMW serii 5 (181 egzemplarzy).

Preferencje podatkowe nie dotyczą jedynie hybryd plug-in. Samar przypomina, że w Polsce od początku roku obowiązuje stawka akcyzy obniżona o połowę w przypadku klasycznych hybryd z silnikami powyżej 2 litrów (limit do 3,5 l pojemności). Ustalono ją w wysokości 9,3 proc. Jeszcze korzystniej jest w przypadku konwencjonalnych hybryd z silnikami do 2 l (zaledwie 1,55 proc.).