- Podczas deszczu i podczas mgły, nawet jeśli jest jasno, zgodny z przepisami wybór świateł jest bardziej ograniczony niż podczas jazdy za dnia w warunkach dobrej widoczności
- Podczas jazdy w deszczu albo we mgle kierowcy zapominają o obowiązku wyłączenia świateł do jazdy dziennej
- Nagminne jest też zjawisko nadużywania tylnych świateł przeciwmgielnych
Ten, kto podczas mgły używa świateł do jazdy dziennej, naraża się na mandat. Mandat i punkty karne grożą także tym kierowcom, którzy nadużywają świateł przeciwmgłowych. Wyjaśnijmy zatem krok po kroku, jakich należy używać świateł w warunkach ograniczonej widoczności – gdy jest mgła albo pada. No i od czego to zależy.
Świateł do jazdy w dzień używaj tylko w dzień. I tylko gdy…
Jak sama nazwa wskazuje (nie tylko potoczna, ale i kodeksowa) świateł do jazdy dziennej należy używać, a właściwie można używać tylko za dnia. Przepis, który o tym przesądza, mówi tak:
Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
Z tego fragmentu Kodeksu drogowego dowiadujemy się, że podstawowe oświetlenie samochodu to światła mijania. A świateł do jazdy dziennej możemy używać zamiennie, to znaczy zamiast świateł mijania, ale tylko wtedy, gdy jest dobra widoczność. No i tylko od świtu do zmierzchu, a więc za dnia.
W tych warunkach automat może nie zadziałać. O ile w ogóle go masz
O tym, że należy przełączyć światła z dziennych na mijania, zapomina wielu kierowców. Zapominają ci, którzy mają starsze auta i światła do jazdy dziennej są w nich zamontowane już poza fabryką, a zatem obsługiwane są ręcznie, jak i ci, którzy mają nowsze samochody wyposażone w czujniki zmierzchu. Te czujniki zapobiegają jeździe na światłach dziennych po zmroku, co byłoby o tyle niebezpieczne, że gdy włączone są światła to jest dziennej, to nie działają światła pozycyjne, a zatem tylna część samochodu byłaby w ogóle nie oświetlona.
Czujnik zmierzchowy często się jednak myli, gdy w ciągu dnia pada deszcz albo jest mgła. Wystarczy, że jest dość jasno, aby nie doszło do automatycznego przełączenia ze świateł dziennych na mijania. I wtedy można dostać mandat.
Jest to wykroczenie karane mandatem w wysokości 200 zł. Dodatkowo kierowcy dostają po dwa punkty karne
Na marginesie: jazda po zmroku albo w tunelu na światłach do jazdy dziennej karana jest surowiej. Mandat wynosi 300 zł (po zmroku) albo 200 zł (w tunelu), w obu przypadkach kierowcy dostają po sześć punktów karnych.
W tych przypadkach kara jest wyższa, ponieważ światła do jazdy dziennej są tak skonstruowane, że w ciemności oślepiają jadących z przeciwka. Jednocześnie auto może być niewidoczne albo mniej widoczne dla jadących z tyłu.
Nie nadużywaj świateł przeciwmgłowych
Używanie przednich świateł przeciwmgłowych podczas mgły nie jest to obowiązkowe, ale też korzystanie z nich nie jest ściśle limitowane. Przepis mówi tak:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie
Przepisy mówiące o przednich światłach przeciwmgłowych nie zawierają istotnych ograniczeń: można je włączyć, jeśli pada albo jakkolwiek z powodu warunków atmosferycznych ograniczona jest widoczność. W przypadku tylnych świateł przeciwmgielnych jest już zupełnie inaczej, co jest uzasadnione tym, że światło tylne przeciwmgielne może bardzo przeszkadzać kierowcom jadącym z tyłu.
Tylne światło przeciwmgłowe tylko w szczególnych warunkach
Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.
Oznacza to, że gdy tylko widoczność poprawi się i widać dalej niż na 50 m, tylne światło przeciwmgielne należy obowiązkowo wyłączyć.
Za nadużywanie tylnych świateł przeciwmgłowych taryfikator przewiduje mandat 100 zł i dwa punkty karne.