Do Iveco S-Way Natural Gas zatankowano biopaliwo, jakim jest bioLNG, czyli skroplony biometan. To symboliczne tankowanie wskazuje kierunek dekarbonizacji, nie tylko polskiego transportu drogowego.
Zasilanie pojazdów ciężarowych właśnie tym paliwem alternatywnym rozwija się najszybciej ze względu na obecność istniejącej już infrastruktury oraz dostępność na rynku środków transportu przygotowanych do zasilania nim.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Pierwsze tankowanie bioLNG — ciężarówki nie wybrano przypadkowo
BioLNG zatankowano do ciężarówki S-Way Natural Gas, pojazdu marki, która pioniersko stosuje paliwa alternatywne w swoich silnikach od ponad 20 lat. Według Iveco to właśnie bioLNG jest jedyną dopracowaną alternatywną technologią, która jest dostępna już teraz. Jest też już operacyjnie i finansowo racjonalną alternatywą dla oleju napędowego. Ciężarówki są fabrycznie przystosowane do zasilania bioLNG.
Skroplony biometan, wg informacji przedstawionych przez Iveco, to odnawialne źródło energii o najmniejszym śladzie węglowym na podstawie analizy cyklu życia.
Tankowanie przeprowadzono na stacji paliw należącej do transportowo-logistycznej firmy E-Logis, która postanowiła stworzyć jedną z pierwszych w Polsce flotę w pełni bazującą na ekologicznych pojazdach ciężarowych napędzanych biopaliwem LNG. W jej skład wchodzi już ponad 130 takich ciężarówek - 60 proc. stanowią Iveco S-Way Natural Gas.
Biometan i bioLNG — co to takiego?
BioLNG jest neutralnym węglowo paliwem, które praktycznie nie ma wpływu na środowisko. Redukuje emisję dwutlenku węgle o 95 proc. Ma także wydajnie ograniczać emisję cząstek stałych oraz dwutlenku azotu. 98,5 proc. bioLNG to czysty metan pochodzenia organicznego. Zawiera śladowe ilości innych gazów takich jak azot, tlen i wodór.
Biometan może być produkowany lokalnie na bazie odpadów rolnych lub komunalnych. Jest także źródłem dodatkowych przychodów dla rolników czy spółek samorządowych. Iveco S-Way można na jednym tankowaniu tego paliwa przejechać nawet 1700 km.
Paliwo na stację dostarczyła firma Duon wspierająca polski przemysł w procesie dekarbonizacji. BioLNG jest w pełni kompatybilne z istniejącą infrastrukturą LNG, co oznacza ponad 750 stacji na terenie UE. Już teraz niektóre z nich oferują 100 proc. bioLNG.