145 200 zł trzeba teraz zapłacić za Corollę, którą testuję od początku roku. Niespełna rok temu była o 10 tys. zł tańsza. To wersja Style, która ma wszystko, co powinno mieć nowoczesne auto (specyfikację przedstawialiśmy w pierwszej części testu: Przejechałem 13 tys. km hybrydową Toyotą. Już wiem, czemu tak dobrze się sprzedaje (auto-swiat.pl)). Corolla ma wiele mocnych stron (słabszych też, o których będzie mowa w kolejnych częściach testu), ale bez cienia wątpliwości najmocniejszą z nich jest jej napęd.

Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Style Foto: Piotr Kozłowski / Auto Świat
Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Style

Hybryda piątej generacji w Toyocie Corolli

Najnowsza generacja hybryd Toyoty to – upraszczając - większa moc i mniejsze zużycie paliwa. Względem czwartej generacji udoskonalono silnik elektryczny, zmieniono jednostkę sterująca (PCU), zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju. Wszystkie elementy hybrydy piątej generacji są zdecydowanie mniejsze od tych wykorzystywanych w czwartej – o około 20-30 proc. Dopracowano też akumulator litowo-jonowy - jest lżejszy (do 18 kg) i mniejszy. Jednocześnie poprawiono jego wydajność, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. To właśnie piąta generacja napędu hybrydowego znalazła się w testowanej Corolli (jak w każdej innej Corolli od roku modelowego 2023, bez względu na rodzaj nadwozia). I jest to najsilniejszy argument przemawiający za zakupem kompaktowej Toyoty.

140 KM na papierze nie robi wrażenia. Warto jednak zwrócić uwagę, że Corolla 1.8 Hybrid wyposażona w napęd piątej generacji przyspiesza do 100 km/h o 1,7 s szybciej (zajmuje to 9,2 s) niż ta z czwartą generacją napędu. To bardzo wyraźna różnica. Na tyle wyraźna, by po kilkunastu tysiącach kilometrów za kierownicą móc z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że bazowy napęd w Corolli w pełni wystarcza do codziennej jazdy. Osobiście jednak dopłaciłbym 10 tys. zł (dokładnie 9900 zł), by pod maską pracował silnik 2.0, a moc układu wzrosła do niemal 200 KM (196 KM). Po co, skoro na co dzień 1.8 wystarcza? Po to, by podróże autostradowe były przyjemniejsze (o długich podróżach Corollą przeczytacie w następnych częściach testu długodystansowego).

Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Style Foto: Piotr Kozłowski / Auto Świat
Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Style

Toyota Corolla 1.8 Hybrid – zużycie paliwa

Nie bójcie się skrzyni bezstopniowej e-CVT, która jest montowana w hybrydach Toyoty. Na jej temat narosło sporo legend, które nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Nie jest tak, że każde przyspieszenie Corollą oznacza nieznośne, trwające w nieskończoność wycie pracującego na wysokich obrotach silnika. Owszem, do charakterystyki pracy e-CVT trzeba się przyzwyczaić, ale przychodzi to bardzo szybko. Równie szybko uczymy się optymalnego korzystania z pedału gazu, tak by jak najczęściej korzystać z jazdy przy wykorzystaniu wyłącznie silnika elektrycznego.

Przy delikatnym obchodzeniu się z prawym pedałem Corolla potrafi poruszać się w trybie zeroemisyjnym nawet przy prędkości powyżej 100 km/h. Skrzynia e-CVT zapewnia też niezwykle płynną jazdę – nie ma momentów zawahania, nie ma czekania na redukcję biegu. Napęd natychmiastowo reaguje na polecenia wydawane gazem. Jest przy tym niezwykle oszczędny.

Toyota Corolla oferuje trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport. Różnice są bardzo wyraźne, ale dotyczą wyłącznie pracy napędu, czyli tego, co dzieje się, gdy wciskamy prawy pedał. Wybrany tryb nie wpływa na pracę układu hamulcowego, kierowniczego czy zawieszenia. Tu liczy się wyłącznie efektywność układu hybrydowego. A ten potrafi naprawdę wiele, o czym świadczą zebrane przeze mnie dane testowe:

  • Średnie zużycie paliwa w mieście, na krótkich dystansach w sezonie zimowym; tryb Normal; bez rekuperacji (więcej o rekuperacji przeczytasz w dalszej części tego artykułu) – 5,3 l/100 km (w sezonie letnim – 4,6 l/100 km).
  • Średnie zużycie paliwa w trybie mieszanym (miasto – krótkie i bardzo krótkie dystanse; dłuższe trasy na drogach szybkiego ruchu, czyli warunki niesprzyjające oszczędnej jeździe); sezon wiosenny; tryb Normal; bez rekuperacji – 6,2 l/100 km.
  • Średnie zużycie paliwa w trasie, z czego około 80 proc. dystansu drogami szybkiego ruchu, a pozostałe drogami krajowymi; sezon letni – 7,2 l/100 km.
Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Style Foto: Piotr Kozłowski / Auto Świat
Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Style

Powyższe dane gromadzone były na dystansie tysięcy kilometrów podczas normalnej jazdy, a nie zawodów na jak najmniejsze zużycie paliwa. Można zatem bez cienia wątpliwości stwierdzić, że Corolla, i to nawet w optymalnym trybie Normal i z wyłączonym trybem rekuperacji, jest samochodem bardzo oszczędnym. Wręcz niewiarygodnie oszczędna robi się, gdy świadomie chcemy zużyć jak najmniej paliwa.

Dzień przed publikacją tego materiału wybrałem się na 40-minutową przejażdżkę po podwarszawskich miejscowościach, by przekonać się, ile paliwa potrafi zaoszczędzić napęd Corolli, jeśli postaramy się, by spalanie było jak najmniejsze. Co ważne, podczas tego testu nie zmieniałem trybu jazdy (jeździłem w trybie Normal), a jedynie włączyłem tryb rekuperacji (lewarek skrzyni biegów w ustawieniu „B”). Co to zmieniło? Tryb rekuperacji zwiększa efektywność odzyskiwania energii podczas zmniejszania prędkości. To w teorii. W praktyce oznacza to po prostu hamowanie silnikiem za każdym razem, gdy zdejmiemy nogę z pedału gazu. Tak niewiele, a wystarczy, by akumulator odzyskiwał energię znacznie szybciej. Efekt?

Dokładnie 37 minut jazdy w trybie miejskim przy średniej prędkości 38 km/h (na trasie nie brakowało spowalniaczy i skrzyżowań ze światłami) zakończyło się wynikiem średniego zużycia paliwa na poziomie… 3,1 l/100 km. A to nie wszystko, co ma do powiedzenia hybrydowa Corolla – w końcu nie wybrałem trybu Eco, który faworyzuje napęd elektryczny.

Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Style Foto: Piotr Kozłowski / Auto Świat
Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Style

Do końca testu zostało kilka tygodni. Sprawdzę, czy Toyota Corolla 1.8 Hybrid jest w stanie zużyć mniej niż 3 l paliwa na 100 km.

Z następnych części naszego długodystansowego testu dowiecie się m.in.:

  • Jak hybryda sprawdza się w długiej trasie i czy jest praktyczna;
  • Jak spisują się multimedia Corolli;
  • Co to jest Kinto One i jakie są warunki gwarancji Toyoty Corolli;
  • Dla kogo jest Corolla;
  • Co w Corolli denerwuje, a czego inni powinni się od niej uczyć.

Toyota Corolla 1.8 Hybrid - dane techniczne testowanego egzemplarza

Napęd/Wersja 1.8 Hybrid/Style
Moc 140 KM
Maks. moment obr. (tylko silnik spalinowy) 142 Nm
Deklarowane zużycie paliwa 4,5-4,8 l/100 km
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Dł./Szer./Wys. 4650/1790/1460 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Poj. pagażnika 596 l