- Firma Pirelli została założona w Mediolanie przez Giovanniego Battistę Pirellego 150 lat temu – w 1872 r.
- Polskie przedstawicielstwo Pirelli w 2022 r. obchodzi trzydziestolecie istnienia
- Pirelli inwestuje w rozwój opon homologowanych oraz w ogumienie przeznaczone do samochodów elektrycznych i do hybryd typu plug-in
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Początki firmy Pirelli sięgają 1872 r., kiedy to Giovanni Battista Pirelli założył w Mediolanie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją oraz obróbką gumy. W późniejszym czasie firma rozpoczęła produkcję opon pneumatycznych, a z których znaczna część przeznaczona była do sportu.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPierwszy sukces Pirelli odniosło w 1907 r., kiedy to zwycięzca książę Scipione Borghese startujący Italą użył ogumienia Pirelli. Pirelli dostarcza opony do zawodów Formuły 1, do rajdów, a w cywilnym zastosowaniu specjalizuje się przede wszystkim w dostarczaniu ogumienia o średnicy minimum 18 cali.
W Polsce oficjalne przedstawicielstwo Pirelli założono w 1992 r. Od tego momentu firma rozpoczęła budowanie nad Wisłą zespołu oraz sieci partnerów handlowych. W 1994 r. pojawiła się pierwsza reklama telewizyjna włoskiej marki opon, która podkreślała skuteczność opon zimowych w trudnych warunkach pogodowych.
Pirelli – rozwój opon homologowanych
Przeczytaj też:
- Najszybsza (cywilna) opona świata? Conti SportContact 7
- Pokazano Kalendarz Pirelli 2023. Na zdjęciach Emily Ratajkowski, Cara Delevingne i Lila Moss
- Ekologiczne opony zmniejszą zużycie paliwa
Obecnie Pirelli kładzie duży nacisk na rozszerzanie portfolio produktów homologowanych według filozofii "Perfect Fit", której celem jest stworzenie idealnej synergii pomiędzy oponami i samochodem. Najnowsze osiągnięcia technologiczne pozwalają inżynierom firmy na tworzenie cyfrowych modeli opon, które mogą dokładnie skalibrować i przetestować przed zbudowaniem ich fizycznego prototypu.
Taka metodologia jest szybsza i wydajniejsza od tradycyjnego procesu produkcji. Zapewnia też Pirelli możliwość precyzyjnego zdefiniowania opon zgodnie z dokładną specyfikacją producenta pojazdu, a następnie przetestowania ich wirtualnie, oszczędzając zarówno czas, jak i surowce naturalne.
Pirelli – opony do aut elektrycznych
Wraz z rozwojem samochodów elektrycznych, pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na dedykowane opony zdolne poradzić sobie z wyższym momentem obrotowym i zwiększoną masą tych pojazdów. Opony Pirelli przeznaczone do aut tego typu (także hybrydy plug-in) mają oznaczenie ELECT™. Obecnie Pirelli ma 189 homologacjii ELECT™ i jest to najszersza oferta wśród opon skierowanych na pierwszy montaż.
"Oczywiście rozwój elektromobilności to jeden z kluczowych kierunków rozwoju branży, ale nie jedyny. Bardzo ważnym obszarem, w który Pirelli inwestuje znaczące środki w rozwój cyfryzacji opon. Opona jest to jeden z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, który musi ściśle współpracować z innymi systemami bezpieczeństwa pojazdu" – dodaje Marcin Wieteska.
Pirelli – myślące opony
Technologia Pirelli Cyber Tyre reprezentuje przyszłość stojącą przed oponami, które zapewnią inteligentnym samochodom dodatkowy zmysł. Za ich pomocą samochody będą w stanie zidentyfikować i przewidywać potencjalne niebezpieczne sytuacje drogowe, takie jak utrata przyczepności czy zjawisko aquaplaningu. Sprawi to, że elektroniczne systemy wspomagające kierowcę, będą mogły interweniować z wyprzedzeniem.
Pierwszym seryjnym zastosowaniem tego zaawansowanego rozwiązania jest McLaren Artura. To hybrydowy supersamochód wyposażony w technikę zapewniającą bezpieczeństwo i przyjemność z prowadzenia, w tym m.in. opony wyposażone w czujniki stale monitorujące i przesyłające dane w czasie rzeczywistym do komputera auta.
- Przeczytaj także: Na A1 znikają ostatnie zwężenia. Z autostradową prędkością pojedziemy nieco później
Pirelli – nowość z 2022 r.
W 2022 roku Pirelli zaprezentowało gamę nowych modeli opon z rodziny Scorpion, linii opon dedykowanych specjalnie do SUV-ów. Obejmuje ona nowe bieżniki letnie, zimowe, jak i rosnący z roku na rok segment opon całorocznych.
Segment produktów skierowanych do samochodów typu SUV jest kluczowy dla dalszego rozwoju portfolio marki Pirelli i wyznacza obrany kierunek przez włoską markę, która planuje zwiększenie udziału w segmencie opon w rozmiarach większych lub równych 18 cali.
- Przeczytaj także: Czy można zimą jeździć na rowerze? Wyjaśniamy