Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Przetestowaliśmy nowe opony do SUV-ów. Na suchej i mokrej nawierzchni, a nawet na śniegu

Przetestowaliśmy nowe opony do SUV-ów. Na suchej i mokrej nawierzchni, a nawet na śniegu

Pirelli Scorpion to rodzina opon przeznaczonych do SUV-ów. W jej skład wchodzą: letnie ogumienie Scorpion, całoroczne opony Scorpion All Season SF2 oraz zimowe – Scorpion Winter 2. Podczas jazdy na torze testowym Pirelli Sottozero Centre zlokalizowanym w Szwecji mieliśmy okazję przekonać się, jak nowe modele włoskiej marki spisują się na suchej i mokrej nawierzchni, a także na… śniegu.

Pirelli ScorpionŹródło: Pirelli
  • Pirelli Scorpion, występujące w 26 rozmiarach o średnicy od 18 do 21 cali, to nowe letnie opony przeznaczone do SUV-ów
  • Pirelli Scorpion All Season SF2 to całoroczne ogumienie dla kierowców, których styl podróżowania oraz warunki, w jakich jeżdżą, nie wymagają stosowania zamiennie opon letnich oraz zimowych
  • Pirelli Scorpion Winter 2 są zimowymi oponami, które pomimo letniej aury sprawdziliśmy w specjalnym ośrodku testowym podczas jazdy na śniegu

Pirelli Scorpion to gama opon do najpopularniejszego obecnie rodzaju samochodów, jakimi są SUV-y. W tym roku włoski producent wprowadza do sprzedaży (także na polskim rynku) zmodernizowane opony tego typu – letnią Scorpion, całoroczną Scorpion All Season SF2 oraz zimową Scorpion Winter 2.

Pierwsza z nich dostępna jest w 26 rozmiarach o średnicy 18-21 cali, druga – w 33 rozmiarach o średnicy 17-21 cali, a trzecia — w 47 rozmiarach o średnicy 18-23 cale. Mieliśmy okazję sprawdzić, jak na drodze o różnej przyczepności zachowują się nowe włoskie opony.

Pirelli Scorpion – jakie zmiany?

Letnia opona Pirelli Scorpion zyskała całkowicie nowy, asymetryczny wzór bieżnika w porównaniu z poprzedniczką Scorpion Verde. Pirelli przekonuje, że dzięki zwiększonej sztywności oraz kształtowi rowków wzdłużnych i poprzecznych pozwala na skuteczniejsze hamowanie zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni.

Według włoskich specjalistów poprawa w stosunku do poprzedniczki (Scorpion Verde) wyniosła 7 proc. Atutem nowej opony ma być także równomierne zużycie bieżnika przez cały okres eksploatacji opony.

Test nowej, letniej opony Pirelli Scorpion rozpoczęliśmy od mokrej nawierzchni. Tor został na tyle mocno spryskany wodą, że miejscami tworzyły się płytkie kałuże. W takich warunkach przekonaliśmy się, jak dobrą przyczepność zapewnia nowe ogumienie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pirelli Scorpion – skuteczne na zakrętach i podczas hamowania

Wyposażony w nie Mercedes GLC prowadził się pewnie na szybko pokonywanych zakrętach, a gdy wymagała tego sytuacja, sprawnie zwalniał przed łukami. Chwilami aż trudno było uwierzyć, że jedzie się po mokrym, a nie po suchym asfalcie.

Na innym odcinku toru Sottozero Centre sprawdziliśmy, co nowa letnia opona potrafi na suchej nawierzchni. Tutaj szybkość jazdy była oczywiście wyższa, ale w dalszym ciągu trudno było doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji.

Nawet w trakcie jazdy na granicy przyczepności auto perfekcyjnie wpisywało się w każdy zakręt. Dodatkowym atutem okazała się cicha praca opon – nawet podczas szybkiej jazdy odgłos toczenia nie obniżał komfortu podróżowania.

Pirelli Scorpion All Season SF2 – dobre na cały rok

Przeczytaj też:

Całoroczne Pirelli Scorpion All Season SF2 wykonane zostały ze specjalnej mieszanki, która na mokrej nawierzchni i przy niskiej temperaturze staje się miękka, a na suchym asfalcie robi się twardsza, a tym samym ma zapewniać wyższą stabilność jazdy. Jednocześnie komponenty opony dobrano w taki sposób, żeby zapewnić niższe opory toczenia, a tym samym mniejsze spalanie i cichszą jazdę.

A jak nowe całoroczne ogumienie Pirelli sprawdza się podczas jazdy? Testy (zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni) przeprowadziliśmy na tej samej trasie, na której sprawdziliśmy letnie opony. To prawda, że także ta opona zapewniała pewność w trakcie jazdy na zakrętach i podczas hamowania, a przy tym nie jest głośna, ale odczuwa się różnicę w porównaniu z letnią oponą.

Jazda odbywała się z mniejszą prędkością, a próba dorównania pod tym względem oponie letniej kończyła się pokonywaniem zakrętów z piskiem opon. Także hamowanie trzeba było rozpocząć wcześniej niż w przypadku letniego ogumienia.

Rodzaj opony zależny od stylu jazdy

Zarówno letnia Pirelli Scorpion, jak i całoroczna Pirelli Scorpion All Season SF2 okazują się bardzo udanymi modelami. Czy różnica w ich działaniu jest duża? I tak i nie. Jeżeli ktoś potrzebuje opon do mocnego SUV-a, a przy tym jeździ dynamicznie, to ewidentnie powinien zainwestować w dwa komplety opon – letnich i zimowych.

Z kolei kierowcy, których samochód nie jest zbyt mocny i jeżdżą spokojnie, będą w pełni zadowoleni z całorocznego ogumienia. Wprawdzie letnia opona wykazuje się lepszą skutecznością podczas prowadzenia na zakrętach oraz w trakcie hamowania, ale podczas codziennej, spokojnej jazdy te różnice są na tyle małe, że nie wpływają negatywnie na pewność i bezpieczeństwo jazdy przy wykorzystaniu całorocznego ogumienia.

Pirelli Scorpion Winter 2 – zima w środku lata

Pomimo letniej aury (w Szwecji w okolicach miasta Lulea nad Zatoką Botnicką było około 20 stopni) udało nam się sprawdzić, jak na śniegu zachowują się zimowe opony Pirelli Scorpion Winter 2. W tym celu udaliśmy się do obiektu, który w zamkniętym pomieszczeniu przez cały rok gwarantuje śnieg, lód oraz temperaturę nawet do minus 30 stopni.

W budynku znajduje się prosta o długości 290 m, a ponadto na 100 m utrzymuje się lód. Oprócz tego jest strefa o powierzchni 10 tys. m kwadratowych, którą można wykorzystywać na różne sposoby. To w tej części ustawiono dla nas kręty tor, na którym sprawdziliśmy nowe, zimowe "pirelki".

Wyposażone w nie samochody pewnie ruszały, a następnie pozwalały na stabilną jazdę zarówno na zakrętach, jak i na prostej. Także hamowanie przed łukiem odbywało się bez nadmiernego uślizgu.

Jeżeli nawet zdarzył się taki, to był na tyle niewielki, że nie przekraczał progu bezpiecznej jazdy. Również podczas pokonywania ciasnych nawrotów auto zachowywało się stabilnie.

Pewne prowadzenie i większa trwałość

Takie prowadzenie pojazdów to zasługa nowego bieżnika z rozszerzanymi lamelami o zmiennej geometrii. Lamele o łącznej długości 51 m zapewniają lepszą przyczepność na śniegu – wzrost o 20 proc. powierzchni użytkowej w porównaniu z poprzednią generacją Scorpion Winter.

Bloki bieżnika wzmocniono i powiększono w stosunku do tych występujących w Pirelli Cinturato. Zabieg ten ma na celu sprostać wymaganiom stawianym przez nowoczesne SUV-y i zapewnić im lepszą przyczepność.

Dzięki trójwymiarowej strukturze lamele zmieniają kształt w zależności od stanu zużycia bieżnika, przechodząc od formy liniowej do sinusoidalnej (zygzakowatej), co zwiększa ich powierzchnię roboczą i skuteczność działania. Technika ta pozwala skutecznie radzić sobie na śniegu, mokrej i suchej nawierzchni, nawet gdy wystąpią już oznaki zużycia. Pirelli Scorpion Winter 2 może pokonać o 30 proc. kilometrów więcej w porównaniu z poprzedniczką.

Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków