- Peugeot 308 SW GT kusi efektowną stylistyką nadwozia, która nie kłóci się z przestronnym wnętrzem oraz pojemnością bagażnika, który mieści 608-1634 l
- Pod maską pojazdu pracuje 130-konny, 3-cylindrowy benzyniak, który pozwala rozpędzić auto do setki po 9,9 s, a średnio spalił w teście 7 l/100 km
- Peugeot 308 SW GT z benzyniakiem o mocy 130 KM i z 8-stopniową, automatyczną skrzynią kosztuje 144 000 zł, a po doliczeniu cen opcji jego wartość rośnie do 152 400 zł
- Ten artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz.
Peugeot 308 SW GT to z pozoru zwykłe, kompaktowe kombi. Już dawno podczas testowania auta tego typu nie słyszałem takich uwag: Patrz, jaki ładny, ale ma Pan piękne auto, nice car, bro! To tylko niektóre oznaki zachwytu zasłyszane od przypadkowych przechodniów (także obcokrajowców). Zapewniamy jednak, że efektowny wygląd to niejedyna zaleta pojazdu ze 130-konnym benzyniakiem pod maską.
Wcale nie dziwimy się takim spontanicznym reakcjom, bo dzięki lakierowanej na czarno i wykończonej chromem dużej atrapie chłodnicy, przechodzącej płynnie w wąskie reflektory zwieńczone kłami dziennych świateł, Peugeot 308 SW GT wygląda, jakby był po wizualnym tuningu. Auto wyróżniają również zewnętrzne listwy progowe, spoiler w przednim zderzaku, a także relingi dachowe w czarnym kolorze Onyx.
Do tego dochodzi smukła sylwetka ze zwężającą się linią bocznych szyb oraz dachem zakończonym spoilerem – te stylistyczne zabiegi ograniczają, niestety, widoczność do tyłu, ale na szczęście za 1900 zł w ramach pakietu VisioPark 360 dostępne są kamery 360 stopni. Swoje trzy grosze do designu dokładają efektownie wyglądające 18-calowe alufelgi oraz niebieski lakier Avatar.
Peugeot 308 SW GT – efektowna stylistyka w standardzie
A najlepsze jest to, że za żaden z tych elementów nie trzeba dopłacać. Koła o średnicy 18 cali to standard w wersji GT, natomiast lakier testowanego Peugeota 308 SW GT to jedyne bezpłatne malowanie możliwe w 308 – za inne kolory dostępne w tej odmianie wyposażeniowej trzeba zapłacić 2700 lub 3500 zł.
Jesteśmy przekonani, że u przechodniów, których urzekł wygląd nadwozia Peugeota 308 SW GT, nie mniejszy zachwyt wzbudziłoby wnętrze. Pod względem stylistyki część pasażerska nawiązuje do prezencji karoserii. Efektownie uformowane fotele AGR (3500 zł) nie tylko są komfortowe, lecz także perfekcyjnie podpierają z boku.
Peugeot 308 SW GT – we wnętrzu także sportowy sznyt
Do sportowego charakteru Peugeota 308 SW w wersji GT pasują również aluminiowe pedały, zielone przeszycia tapicerki oraz nieduża kierownica. Wprawdzie do jej rozmiarów trzeba się przyzwyczaić, ale już ukształtowanie w każdej sytuacji zapewnia pewny chwyt. Pewna okazuje się również wygodna pozycja za kierownicą oraz łatwe sięganie do wszystkich przełączników.
Co istotne, te stylistyczne ekstrawagancje projektanci idealnie zgrali z praktycznością Peugeota 308 SW GT. Część pasażerska nie oferuje wprawdzie wzorcowej ilości miejsca na tle rywali, ale dzięki większemu niż w hatchbacku rozstawowi osi (2732 mm względem 2675 mm) można z tyłu wygodnie podróżować.
Z kolei kufer o pojemności 608 l bez problemu zmieści urlopowe walizki. W razie konieczności można go powiększyć i jego pojemność rośnie do 1634 l. Zaletą jest też łatwy załadunek, bo próg poprowadzono na wysokości (a właściwie "na niskości") tylko 63 cm.
Peugeot 308 SW GT – pod maską 3-cylindry i 130 KM
Peugeot 308 SW GT bojowo wygląda, a tymczasem czar pryska, kiedy uruchomi się silnik. Dlaczego? Ponieważ pod maską pracuje 3-cylindrowa konstrukcja. Wprawdzie sama w sobie 130-konna jednostka PureTech jest udana, ale charakterystyczny dla tego typu konstrukcji dźwięk, który na szczęście znika po rozgrzaniu silnika, nie przystoi autu o tak rasowym wyglądzie, a w dodatku w kojarzącej się ze sportem odmianie GT.
Za to sposób rozwijania mocy jednostki pasuje do GT. Wprawdzie 130 KM nie imponuje, ale silnik sprawnie wkręca się na wysokie obroty. To prawda, że podczas dynamicznego startu nie ma co liczyć na wgniatanie pleców w oparcia foteli, ale w trybie Sport, gdy motor spontanicznie reaguje na dodawanie gazu, Peugeot 308 SW GT osiąga setkę po zadowalających 9,9 s.
W dodatku testowy wynik okazał się identyczny z obietnicami producenta, a subiektywnie ma się wrażenie jeszcze lepszego przyspieszenia, niż jest w rzeczywistości. Do uzyskania zadowalających osiągów przyczynia się 8-stopniowa automatyczna skrzynia, która delikatnie zmienia biegi, a gdy trzeba, czyni to też szybko.
Peugeot 308 SW GT – dynamiczny, ale mógłby mniej palić
Niestety, ceną za dynamiczne podróżowanie okazuje się zbyt wysokie zużycie paliwa. W trakcie testu nie udało się osiągnąć spalania obiecanego przez producenta (5,9 l/100 km), bo średnio silnik konsumował 7 l. Ponad litrowa nadwyżka to trochę za dużo.
Peugeot 308 SW GT ma takie samo zawieszenie, jak inne odmiany, a to oznacza, że można liczyć na wysoki komfort resorowania. Rzeczywiście, większość nierówności tłumiona jest bardzo dobrze i tylko duże poprzeczne wyboje są przeszkodami, z którymi auto nie radzi sobie w pełni. Jednak w tym przypadku winny nie jest układ jezdny, lecz seryjne w GT 18-calowe alufelgi, które psują to, co wypracuje podwozie.
Dobrze oceniliśmy natomiast prowadzenie pojazdu. Niezbyt miękkie zawieszenie pozwala na dynamiczne podróżowanie przez zakręty i powstrzymuje nadwozie przed nadmiernymi przechyłami.
Peugeot 308 SW GT – sprawnie hamuje
W opanowaniu samochodu pomaga również precyzyjnie działający układ kierowniczy. Świetnie działają także hamulce, bo Peugeot 308 SW GT jadący 100 km/h zatrzymuje się już po 34,2 m. W dodatku skuteczność hamowania niemal nie zmniejsza się po rozgrzaniu elementów ciernych (34,4 m).
Efektowny wygląd nadwozia i wnętrza oraz bogate wyposażenie cieszą, ale cena za to okazuje się przesadnie wysoka. Za Peugeota 308 SW GT ze 130-konnym benzyniakiem i z automatyczną skrzynią trzeba zapłacić aż 144 000 zł. Tymczasem Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (miękka hybryda) o mocy 130 KM i z automatyczną przekładnią w rasowej odmianie R-Line kosztuje 133 090 zł.
Peugeot 308 SW GT – nasza opinia
Peugeot 308 SW GT łączy rasową stylistykę nadwozia z praktycznością i nie do końca pasującym do designu odmiany GT 3-cylindrowym silnikiem. Powody do zadowolenia dają skuteczne hamulce. Jednak wysokiej ceny nie usprawiedliwiają ani bogate wyposażenie, ani atrakcyjny wygląd. Za to zachwyt innych osób – bezcenny.
Peugeot 308 SW GT – nadwozie – ocena: 5+
Przestronna część pasażerska, a do tego pojemny bagażnik.
Peugeot 308 SW GT – napęd – ocena: 4+
Dynamika na dobrym poziomie, ale 3-cylindrowa konstrukcja nie pasuje do wersji GT, kojarzącej się ze sportowym charakterem.
Peugeot 308 SW GT – prowadzenie – ocena: 5
Auto nie jest wzorcem pod tym względem, ale nawet po załadowaniu okazuje się stabilne podczas jazdy na zakrętach.
Peugeot 308 SW GT – multimedia – ocena: 5
Obsługa za pomocą dotykowego ekranu nie musi być straszna. W Peugeocie 308 SW GT ułatwiają ją programowalne sensory i tradycyjne przyciski.
Peugeot 308 SW GT – spalanie – ocena: 4+
W teście samochód potrzebował przeciętnie 7 l benzyny na 100 km, czyli o 1,1 l więcej niż obiecuje producent. To zbyt duża nadwyżka.
Peugeot 308 SW GT – komfort – ocena: 5
Seryjne w GT 18-calowe koła obniżają komfort resorowania.
Peugeot 308 SW GT – koszty – ocena: 3
Auto jest bogato wyposażone, ale w porównaniu z konkurentami cena okazuje się zbyt wysoka.
Peugeot 308 SW GT – ocena końcowa: 4+
Peugeot 308 SW GT – wyniki testu
0-50 km/h | 3,4 s |
0-100 km/h | 9,9 s |
0-130 km/h | 16,4 s |
0-160 km/h | 26,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,5 s (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 7,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1387/473 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,2 m |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 34,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,0 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 730 km |
Peugeot 308 SW GT – dane producenta
Rodzaj silnika | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa | 1199 ccm |
Moc maksymalna | 130 KM przy 5500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 8/przedni |
Prędkość maksymalna | 210 km/h (ograniczona elektronicznie) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Zużycie paliwa (WLTP) | 5,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 133 g/km |
Dł./szer./wys. | 4636/1852/1442 mm |
Rozstaw osi | 2732 mm |
Pojemność bagażnika | 608-1634 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 l |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy4 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 225/40 R 18 |
Peugeot 308 SW GT – wyposażenie
Reflektory LED Matrix/6 airbagów | S/S |
Awaryjne hamowanie/utrzymanie pasa ruchu | S/S |
Automatyczna klimatyzacja | S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Skaner znaków drogowych | S |
Adaptacyjny tempomat | S |
VisioPark360 (kamera 360 stopni) | 1900 zł |
Audio Focal/fotele AGR | 3000/3500 zł |
Czarne relingi/18-calowe alufelgi | S/S |
Lakier niebieski Avatar | S |
Peugeot 308 SW GT – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 144 000 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lat b.o./12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 152 400 zł |
Sposób rozwijania mocy jednostki pasuje do GT. Wprawdzie 130 KM nie imponuje, ale silnik sprawnie wkręca się na wysokie obroty
Smukła sylwetka ze zwężającą się linią bocznych szyb oraz dachem zakończonym spoilerem
Nieduża kierownica w nietypowym kształcie wymaga przyzwyczajenia, ale pozycja do prowadzenia jest wygodna. W GT w serii jest tapicerka z alcantary oraz sztucznej skóry, wykończona zielonymi przeszyciami
Fotele AGR (3500 zł) z funkcją masażu oraz podgrzewaniem są bardzo wygodne i zapewniają dobre podparcie z boku
Wersja SW ma większy rozstaw osi niż hatchback, a to sprawia, że z tyłu jadący mają więcej przestrzeni na nogi
Koła o średnicy 18 cali to standard w wersji GT, natomiast lakier testowanego auta to jedyne bezpłatne malowanie możliwe w 308 – za inne kolory dostępne w tej odmianie wyposażeniowej trzeba zapłacić 2700 lub 3500 zł
Auto jadące 100 km/h pozwalają zatrzymać już po 34,2 m. W dodatku ich skuteczność niemal nie zmniejsza się po rozgrzaniu elementów ciernych (34,4 m)
Bagażnik ma pojemność aż 608-1634 l
Pod podłogą kufra wygospodarowano schowki na nieduże przedmioty
Pod maską 130-konna, 3-cylindrowa jednostka, która średnio pasuje do wersji GT kojarzącej się ze sportem
Za Peugeota 308 SW GT ze 130-konnym benzyniakiem i z automatyczną skrzynią trzeba zapłacić aż 144 000 zł
Po doliczeniu cen opcji cena pojazdu wzrasta do 152 400 zł
Na pokładzie samochodu nie zabrakło wejść USB
Do wyboru są trzy tryby jazdy: Sport, Normalny i Eco
Dzięki lakierowanej na czarno i wykończonej chromem dużej atrapie chłodnicy, przechodzącej płynnie w wąskie reflektory zwieńczone kłami dziennych świateł, pojazd wygląda, jakby był po wizualnym tuningu
Tradycyjne przyciski ułatwiają obsługę urządzeń pokładowych
W standardowym wyposażeniu pojazdu znalazł
się 10-calowy ekran dotykowy. W wersji GT bez
dopłaty otrzymuje się też nawigację satelitarną
Wersję GT wyróżniają również zewnętrzne listwy progowe, spoiler w przednim zderzaku, a także relingi dachowe w czarnym kolorze Onyx
Cyfrowe wskaźniki mogą być wyświetlane na różne sposoby, w tym z efektem 3D. W każdej postaci ich czytelność okazuje się bez zarzutu
W sportowym trybie jazdy wyostrza się reakcja silnika na dodawanie gazu
W trybie Sport, gdy motor spontanicznie reaguje na dodawanie gazu, samochód osiąga setkę po zadowalających 9,9 s
Do uzyskania zadowalających osiągów przyczynia się 8-stopniowa automatyczna skrzynia, która delikatnie zmienia biegi, a gdy trzeba, czyni to też szybko