Peugeot 308 SW w wersji GT i z lakierem niebieskim Avatar zwraca uwagę wielu kierowców. Jednak w przypadku wersji kombi ważniejsze są walory transportowe. W teście sprawdzamy, jak auto spisuje się pod tym względem oraz jak jeździ ze 130-konnym, benzynowym silnikiem pod maską.
Peugeot 308 SW GTŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Peugeot 308 SW GT kusi efektowną stylistyką nadwozia, która nie kłóci się z przestronnym wnętrzem oraz pojemnością bagażnika, który mieści 608-1634 l
Pod maską pojazdu pracuje 130-konny, 3-cylindrowy benzyniak, który pozwala rozpędzić auto do setki po 9,9 s, a średnio spalił w teście 7 l/100 km
Peugeot 308 SW GT z benzyniakiem o mocy 130 KM i z 8-stopniową, automatyczną skrzynią kosztuje 144 000 zł, a po doliczeniu cen opcji jego wartość rośnie do 152 400 zł
Ten artykuł pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz.
Peugeot 308 SW GT to z pozoru zwykłe, kompaktowe kombi. Już dawno podczas testowania auta tego typu nie słyszałem takich uwag: Patrz, jaki ładny, ale ma Pan piękne auto, nice car, bro! To tylko niektóre oznaki zachwytu zasłyszane od przypadkowych przechodniów (także obcokrajowców). Zapewniamy jednak, że efektowny wygląd to niejedyna zaleta pojazdu ze 130-konnym benzyniakiem pod maską.
Wcale nie dziwimy się takim spontanicznym reakcjom, bo dzięki lakierowanej na czarno i wykończonej chromem dużej atrapie chłodnicy, przechodzącej płynnie w wąskie reflektory zwieńczone kłami dziennych świateł, Peugeot 308 SW GT wygląda, jakby był po wizualnym tuningu. Auto wyróżniają również zewnętrzne listwy progowe, spoiler w przednim zderzaku, a także relingi dachowe w czarnym kolorze Onyx.
Do tego dochodzi smukła sylwetka ze zwężającą się linią bocznych szyb oraz dachem zakończonym spoilerem – te stylistyczne zabiegi ograniczają, niestety, widoczność do tyłu, ale na szczęście za 1900 zł w ramach pakietu VisioPark 360 dostępne są kamery 360 stopni. Swoje trzy grosze do designu dokładają efektownie wyglądające 18-calowe alufelgi oraz niebieski lakier Avatar.
Peugeot 308 SW GT – efektowna stylistyka w standardzie
A najlepsze jest to, że za żaden z tych elementów nie trzeba dopłacać. Koła o średnicy 18 cali to standard w wersji GT, natomiast lakier testowanego Peugeota 308 SW GT to jedyne bezpłatne malowanie możliwe w 308 – za inne kolory dostępne w tej odmianie wyposażeniowej trzeba zapłacić 2700 lub 3500 zł.
Jesteśmy przekonani, że u przechodniów, których urzekł wygląd nadwozia Peugeota 308 SW GT, nie mniejszy zachwyt wzbudziłoby wnętrze. Pod względem stylistyki część pasażerska nawiązuje do prezencji karoserii. Efektownie uformowane fotele AGR (3500 zł) nie tylko są komfortowe, lecz także perfekcyjnie podpierają z boku.
Peugeot 308 SW GT – we wnętrzu także sportowy sznyt
Do sportowego charakteru Peugeota 308 SW w wersji GT pasują również aluminiowe pedały, zielone przeszycia tapicerki oraz nieduża kierownica. Wprawdzie do jej rozmiarów trzeba się przyzwyczaić, ale już ukształtowanie w każdej sytuacji zapewnia pewny chwyt. Pewna okazuje się również wygodna pozycja za kierownicą oraz łatwe sięganie do wszystkich przełączników.
Co istotne, te stylistyczne ekstrawagancje projektanci idealnie zgrali z praktycznością Peugeota 308 SW GT. Część pasażerska nie oferuje wprawdzie wzorcowej ilości miejsca na tle rywali, ale dzięki większemu niż w hatchbacku rozstawowi osi (2732 mm względem 2675 mm) można z tyłu wygodnie podróżować.
Z kolei kufer o pojemności 608 l bez problemu zmieści urlopowe walizki. W razie konieczności można go powiększyć i jego pojemność rośnie do 1634 l. Zaletą jest też łatwy załadunek, bo próg poprowadzono na wysokości (a właściwie "na niskości") tylko 63 cm.
Peugeot 308 SW GT – pod maską 3-cylindry i 130 KM
Peugeot 308 SW GT bojowo wygląda, a tymczasem czar pryska, kiedy uruchomi się silnik. Dlaczego? Ponieważ pod maską pracuje 3-cylindrowa konstrukcja. Wprawdzie sama w sobie 130-konna jednostka PureTech jest udana, ale charakterystyczny dla tego typu konstrukcji dźwięk, który na szczęście znika po rozgrzaniu silnika, nie przystoi autu o tak rasowym wyglądzie, a w dodatku w kojarzącej się ze sportem odmianie GT.
Za to sposób rozwijania mocy jednostki pasuje do GT. Wprawdzie 130 KM nie imponuje, ale silnik sprawnie wkręca się na wysokie obroty. To prawda, że podczas dynamicznego startu nie ma co liczyć na wgniatanie pleców w oparcia foteli, ale w trybie Sport, gdy motor spontanicznie reaguje na dodawanie gazu, Peugeot 308 SW GT osiąga setkę po zadowalających 9,9 s.
W dodatku testowy wynik okazał się identyczny z obietnicami producenta, a subiektywnie ma się wrażenie jeszcze lepszego przyspieszenia, niż jest w rzeczywistości. Do uzyskania zadowalających osiągów przyczynia się 8-stopniowa automatyczna skrzynia, która delikatnie zmienia biegi, a gdy trzeba, czyni to też szybko.
Peugeot 308 SW GT – dynamiczny, ale mógłby mniej palić
Niestety, ceną za dynamiczne podróżowanie okazuje się zbyt wysokie zużycie paliwa. W trakcie testu nie udało się osiągnąć spalania obiecanego przez producenta (5,9 l/100 km), bo średnio silnik konsumował 7 l. Ponad litrowa nadwyżka to trochę za dużo.
Peugeot 308 SW GT ma takie samo zawieszenie, jak inne odmiany, a to oznacza, że można liczyć na wysoki komfort resorowania. Rzeczywiście, większość nierówności tłumiona jest bardzo dobrze i tylko duże poprzeczne wyboje są przeszkodami, z którymi auto nie radzi sobie w pełni. Jednak w tym przypadku winny nie jest układ jezdny, lecz seryjne w GT 18-calowe alufelgi, które psują to, co wypracuje podwozie.
Dobrze oceniliśmy natomiast prowadzenie pojazdu. Niezbyt miękkie zawieszenie pozwala na dynamiczne podróżowanie przez zakręty i powstrzymuje nadwozie przed nadmiernymi przechyłami.
Peugeot 308 SW GT – sprawnie hamuje
W opanowaniu samochodu pomaga również precyzyjnie działający układ kierowniczy. Świetnie działają także hamulce, bo Peugeot 308 SW GT jadący 100 km/h zatrzymuje się już po 34,2 m. W dodatku skuteczność hamowania niemal nie zmniejsza się po rozgrzaniu elementów ciernych (34,4 m).
Efektowny wygląd nadwozia i wnętrza oraz bogate wyposażenie cieszą, ale cena za to okazuje się przesadnie wysoka. Za Peugeota 308 SW GT ze 130-konnym benzyniakiem i z automatyczną skrzynią trzeba zapłacić aż 144 000 zł. Tymczasem Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (miękka hybryda) o mocy 130 KM i z automatyczną przekładnią w rasowej odmianie R-Line kosztuje 133 090 zł.
Peugeot 308 SW GT – nasza opinia
Peugeot 308 SW GT łączy rasową stylistykę nadwozia z praktycznością i nie do końca pasującym do designu odmiany GT 3-cylindrowym silnikiem. Powody do zadowolenia dają skuteczne hamulce. Jednak wysokiej ceny nie usprawiedliwiają ani bogate wyposażenie, ani atrakcyjny wygląd. Za to zachwyt innych osób – bezcenny.
Peugeot 308 SW GT – nadwozie – ocena: 5+
Przestronna część pasażerska, a do tego pojemny bagażnik.
Peugeot 308 SW GT – napęd – ocena: 4+
Dynamika na dobrym poziomie, ale 3-cylindrowa konstrukcja nie pasuje do wersji GT, kojarzącej się ze sportowym charakterem.
Peugeot 308 SW GT – prowadzenie – ocena: 5
Auto nie jest wzorcem pod tym względem, ale nawet po załadowaniu okazuje się stabilne podczas jazdy na zakrętach.
Peugeot 308 SW GT – multimedia – ocena: 5
Obsługa za pomocą dotykowego ekranu nie musi być straszna. W Peugeocie 308 SW GT ułatwiają ją programowalne sensory i tradycyjne przyciski.
Peugeot 308 SW GT – spalanie – ocena: 4+
W teście samochód potrzebował przeciętnie 7 l benzyny na 100 km, czyli o 1,1 l więcej niż obiecuje producent. To zbyt duża nadwyżka.
Peugeot 308 SW GT – komfort – ocena: 5
Seryjne w GT 18-calowe koła obniżają komfort resorowania.
Peugeot 308 SW GT – koszty – ocena: 3
Auto jest bogato wyposażone, ale w porównaniu z konkurentami cena okazuje się zbyt wysoka.
Peugeot 308 SW GT – ocena końcowa: 4+
Peugeot 308 SW GT – wyniki testu
0-50 km/h
3,4 s
0-100 km/h
9,9 s
0-130 km/h
16,4 s
0-160 km/h
26,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
5,5 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h
7,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność
1387/473 kg
Rozdział masy (przód/tył)
60/40 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)
11,2/11,2 m
Hamow. ze 100 km/h zimne
34,2 m
Hamow. ze 100 km/h gorące
34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
59 dB (A)
przy 100 km/h
65 dB (A)
przy 130 km/h
69 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)
7,0 l/100 km
Zasięg rzeczywisty
730 km
Peugeot 308 SW GT – dane producenta
Rodzaj silnika
t.benz./R3/12
Pojemność skokowa
1199 ccm
Moc maksymalna
130 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
230 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd
aut. 8/przedni
Prędkość maksymalna
210 km/h (ograniczona elektronicznie)
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
Zużycie paliwa (WLTP)
5,9 l/100 km
Emisja CO2
133 g/km
Dł./szer./wys.
4636/1852/1442 mm
Rozstaw osi
2732 mm
Pojemność bagażnika
608-1634 l
Pojemność zbiornika paliwa
52 l
Marka i model opon testowanego auta
Michelin Primacy4
Rozmiar opon (przód i tył)
225/40 R 18
Peugeot 308 SW GT – wyposażenie
Reflektory LED Matrix/6 airbagów
S/S
Awaryjne hamowanie/utrzymanie pasa ruchu
S/S
Automatyczna klimatyzacja
S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka
S/S
Skaner znaków drogowych
S
Adaptacyjny tempomat
S
VisioPark360 (kamera 360 stopni)
1900 zł
Audio Focal/fotele AGR
3000/3500 zł
Czarne relingi/18-calowe alufelgi
S/S
Lakier niebieski Avatar
S
Peugeot 308 SW GT – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji
144 000 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna
2 lat b.o./12 lat
Przeglądy
co 20 tys. km
Cena testowanego egzemplarza
152 400 zł
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.