Wszystko wskazuje na to, że w niedalekiej przyszłości podczas podróży kierowca będzie mógł się zdrzemnąć albo poczytać gazetę. Poza zwiększeniem komfortu podróżowania, celem przedsięwzięcia jest także poprawa bezpieczeństwa dzięki wyeliminowaniu ludzkich błędów w czasie jazdy oraz mniejsze zużycie paliwa samochodów jadących w kolumnie.

Historyczny test systemu SAfe Road TRains for the Environment (Bezpieczne Pociągi drogowe dla Środowiska) został po raz pierwszy przeprowadzony w normalnych warunkach drogowych z innymi uczestnikami ruchu. Konwój przejechał po autostradzie odległość 200 km z prędkością 85 km/h.

Pociąg drogowy składał się z ciężarówki prowadzącej, która jest kierowana przez kierowcę, oraz kolejnej ciężarówki i trzech aut osobowych, które samoczynnie podążały za liderem konwoju bez udziału kierowców.

SARTRE opiera się na istniejących już systemach bezpieczeństwa, które wykorzystują kamery, radary i czujniki laserowe. Pojazdy monitorują pojazd prowadzący, a także inne pojazdy w jego bezpośrednim otoczeniu. Poprzez dodanie komunikacji bezprzewodowej, samochody w konwoju potrafią naśladować wiodący samochód - przyspieszając, hamując i skręcając, jak czyni to lider.

Projekt SARTRE jest rozwijany od 2009 roku przez Volvo Car Corporation we współpracy z wieloma partnerami: SP Technical Research Institute of Sweden, Ricardo plc, Tecnalia Research & Innovationi,Applus+ IDIADA, The Institut für Kraftfahrzeuge of the RWTH Aachen University i Volvo technology. Przed publicznym testem drogowym pojazdy uczestniczące w projekcie przejechały w sumie około 10 000 km.