- Liczba ofiar na drogach Unii Europejskiej z roku na rok spada. Jedynym wyjątkiem był pandemiczny rok 2020, kiedy ludzie przemieszczali się dużo mniej
- Średnia śmierci na drodze dla całej wspólnoty na milion mieszkańców wyniosła 44, a w Polsce 59, jednak jest lepiej niż we wcześniejszych latach
- W roku 2021 było najmniej ofiar śmiertelnych w historii Polski. Notujemy też najwyższe spadki w całej wspólnocie
- Ponad trzy czwarte ofiar wypadków to mężczyźni, a najczęściej giną młodzi ludzie
- Więcej takich tekstów najdziesz na stronie głównej Onetu
- Najbezpieczniej w Szwecji, w Polsce duże spadki
- Najniższa liczba ofiar śmiertelnych w historii
- W mieście niemal 70 proc. ofiar to niechronieni uczestnicy ruchu
- Ponad trzy czwarte ofiar to mężczyźni
- Zero ofiar wypadków drogowych do 2050 r.
- Liczba śmiertelnych ofiar na milion mieszkańców — wstępne dane za 2021 r.
Wstępne dane Komisji Europejskiej zostały opublikowane 28 marca i dotyczą one ofiar śmiertelnych na drogach w 2021 r. Jak się okazuje, w porównaniu do roku 2020 w całej Unii Europejskiej liczba ofiar śmiertelnych wzrosła o 1000 (+5 proc.) i wyniosła 19 tys. 800 osób. Jednak w porównaniu do 2019 r. jest lepiej o 3000 zgonów, co stanowi spadek o 13 proc.
Warto przy okazji zaznaczyć, że pandemiczny 2020 r. zapisał się jako ten, w którym notowane były bardzo duże spadki w transporcie drogowym. W tym czasie wielu Europejczyków przebywało w domach i mało wyjeżdżało, co miało także duży wpływ na cenę ropy, która była wtedy rekordowo tania.
"Ponieważ wskaźniki ruchu (drogowego) wracają do normy, musimy zapewnić, że nie wrócimy do liczby zgonów na naszych drogach sprzed pandemii. Na poziomie UE podejmiemy starania poprzez finansowanie, ustawodawstwo i działania informacyjne, aby pomóc stworzyć (...) system bezpieczniejszej infrastruktury, bezpieczniejszych pojazdów, bezpieczniejszego korzystania z dróg i lepszej opieki powypadkowej. Jest to jednak wspólna odpowiedzialność państw członkowskich, branży i użytkowników dróg. Każdej śmierci i poważnych obrażeń na naszych drogach można uniknąć" — powiedziała unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.
W poprzednim roku trend ten się odwrócił, liczba samochodów na drogach wracała do stanu sprzed pandemii, co wiązało się także ze wzrostem liczby ofiar śmiertelnych o 5 proc. W latach 2019-2020 liczba śmiertelnych wypadków spadła o 17 proc., jest więc gorzej niż w roku 2020, ale lepiej niż w 2019.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNajbezpieczniej w Szwecji, w Polsce duże spadki
Według statystyk najbezpieczniejsze drogi są w Szwecji (18 zgonów na milion mieszkańców), natomiast najniebezpieczniej jest w Rumunii (93 zgony na milion mieszkańców). W całej Unii Europejskiej średnia wyniosła 44, a dla Polski wskaźnik ten wyniósł 59 zgonów na milion mieszkańców. Dalej wiele nam brakuje do krajów najbezpieczniejszych, ale statystyki pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość.
Jeszcze w 2019 r. w Polsce liczba zgonów na milion mieszkańców wynosiła 77, a w pandemicznym roku 2020 – 66. To oznacza, że nad Wisłą spadki zanotowaliśmy nie tylko w stosunku do 2019 r. (-23 proc.), ale także do 2020 (-10 proc.).
Najniższa liczba ofiar śmiertelnych w historii
W raporcie Komisji Europejskiej można przeczytać, że Polska jest jednym z dziewięciu państw UE, gdzie w 2021 r. zarejestrowano najniższą w historii liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Inne kraje to: Dania, Niemcy, Irlandia, Cypr, Litwa, Malta, Portugalia i Szwecja
Polska znalazła się także wśród krajów, w których w porównaniu z 2019 r. były największe spadki śmiertelności, czyli o ponad 20 proc. Poza naszym krajem były to jeszcze Dania, Belgia, Portugalia i Litwa. Z kolei wzrost zanotowały Łotwa, Słowenia i Finlandia.
W mieście niemal 70 proc. ofiar to niechronieni uczestnicy ruchu
W ubiegłym roku w Unii Europejskiej 52 proc. ofiar śmiertelnych wypadków drogowych było na drogach wiejskich, w porównaniu z 40 proc. na obszarach miejskich i 8 proc. na autostradach. Osoby w samochodach (kierowcy i pasażerowie) stanowiły 43 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach, piesi — 20 proc., użytkownicy jednośladów z napędem (motocykle i motorowery) — 18 proc., a rowerzyści — 10 proc.
Zupełnie inaczej jest za to w miastach, tam 69 proc. Ofiar śmiertelnych stanowią niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli piesi — 37 proc., użytkownicy dwukołowców z napędem — 18 proc. i rowerzyści — 14 proc.
Ponad trzy czwarte ofiar to mężczyźni
77 proc. ofiar śmiertelnych wypadków stanowią mężczyźni, z czego 28 proc. to osoby w wieku 65 lat i więcej. Z kolei osoby w wieku od 18 do 24 lat stanowiły 12 proc. ofiar, jednak jak zaznaczono w raporcie, ta grupa wiekowa stanowi jedynie 7 proc. populacji UE. Dlatego też młodzi ludzie częściej uczestniczą w śmiertelnych wypadkach.
Zero ofiar wypadków drogowych do 2050 r.
UE wyznaczyła sobie cel ograniczenia liczby zgonów i poważnych obrażeń na drogach o 50 proc. do 2030 r. Zostało to określone w strategicznym planie działania Komisji dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego i ramach polityki UE w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2021–2030. W tym samym dokumencie określono także plany bezpieczeństwa ruchu drogowego, które sprawią, że do 2050 r. liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wyniesie zero ("Wizja Zero").
Liczba śmiertelnych ofiar na milion mieszkańców — wstępne dane za 2021 r.
Liczba ofiar na milion mieszkańców | Zmiana w 2021 r. w stosunku do: (proc.) | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2020 | 2019 | Średnia 2017-2019 | |
UE | 51 | 42 | 44 | 5 | -13 | -15 |
Belgia | 56 | 43 | 43 | 0 | -23 | -19 |
Bułgaria | 90 | 67 | 81 | 21 | -11 | -12 |
Czechy | 58 | 48 | 50 | 3 | -14 | -14 |
Dania | 34 | 28 | 23 | -17 | -32 | -26 |
Niemcy | 37 | 33 | 31 | -6 | -16 | -19 |
Estonia | 39 | 44 | 41 | -7 | 6 | -1 |
Irlandia | 29 | 29 | 27 | -6 | -2 | -5 |
Grecja | 64 | 54 | 57 | 5 | -12 | -14 |
Hiszpania | 37 | 29 | 32 | 10 | -14 | -16 |
Francja | 50 | 39 | 45 | 16 | -9 | -11 |
Chorwacja | 73 | 58 | 72 | 23 | -2 | -7 |
Włochy | 53 | 40 | 48 | 19 | -10 | -14 |
Cypr | 59 | 54 | 49 | -8 | -15 | -14 |
Łotwa | 69 | 73 | 78 | 6 | 11 | 6 |
Litwa | 67 | 63 | 52 | -17 | -22 | -20 |
Luksemburg | 36 | 42 | 38 | -8 | 9 | -13 |
Węgry | 62 | 47 | 56 | 18 | -10 | -12 |
Malta | 32 | 21 | 17 | -18 | -44 | -49 |
Holandia | 34 | 30 | 28 | -4 | -16 | -14 |
Austria | 47 | 39 | 40 | 4 | -14 | -13 |
Polska | 77 | 66 | 59 | -10 | -23 | -22 |
Portugalia | 67 | 52 | 50 | -3 | -24 | -22 |
Rumunia | 96 | 85 | 93 | 8 | -4 | -6 |
Słowenia | 49 | 38 | 54 | 43 | 12 | 15 |
Słowacja | 50 | 45 | 47 | 5 | -4 | -4 |
Finlandia | 38 | 40 | 40 | 0 | 6 | -3 |
Szwecja | 22 | 20 | 18 | -6 | -13 | -28 |
Szwajcaria | 22 | 26 | 23 | -12 | 7 | -8 |
Norwegia | 20 | 17 | 16 | -5 | -19 | -18 |
Islandia | 17 | 22 | 24 | 13 | 50 | -33 |