Dziś trudno to sobie wyobrazić, ale na początki lat 90. XX wieku Porsche miało się naprawdę słabo. Najgorszy był rok 1992, kiedy wyprodukowano tylko 15 tys. samochodów. W kolejnych latach skupiono się na dwóch modelach 911 i Boxsterze – sytuacja zaczęła się poprawiać. Jednak – jak wspomina ówczesny szef Wendelin Wiedeking – jeśli firma chciała się rozwijać, musiała zmierzyć się z produkcją zupełnie nowych klas samochodów. Nie dwuosobowych sportowców, lecz samochodów co najmniej czteroosobowych, które szerzej otworzyłyby dla niej światowe rynki, np. azjatyckie.

Wybór padł na dużego SUV-a. Z jednej strony konkurencja z Mercedesa i BMW miała już swoje samochody w tym segmencie – pierwsza generacja Mercedesa klasy M wystartowała w 1997 roku, a BMW X5 dwa lata później. Z drugiej – nadarzała się dobra okazja zmniejszenia kosztów rozwoju nowego modelu dzięki współpracy w koncernie Volkswagena. Volkswagen Touareg i Audi Q7 powstały na tej samej platformie. W tym zestawieniu Porsche miało wyróżniać się sportowym charakterem.

Porsche Cayenne – przełomowy model w historii marki aut sportowych

Tak oto w 2002 roku Porsche Cayenne wyruszyło, żeby zdobywać nowe tereny. W przenośni i dosłownie. Czy ktoś wyobrażał sobie wcześniej, że Porsche może się utaplać w błocie albo przemierzać pustynne wydmy? Wątpliwości, o których na filmie opowiada dzisiejszy przewodniczący Rady Nadzorczej Wolfgang Porsche, czy klient zechce kupić SUV marki z Zuffenhausen, znikły już w pierwszym pełnym roku sprzedaży. Auto spodobało się do tego stopnia, że w roku finansowym 2003/04, kiedy nabywców znalazło blisko 40 tys. Cayenne'ów, stało się najczęściej wybieranym modelem Porsche. Najwięcej SUV-ów powędrowało do USA.

Obecnie na rynku jest już trzecia generacja Porsche Cayenne, która zadebiutowała w 2017 roku. W zeszłym roku sprzedano 90 tys. dużych SUV-ów i w tym samym roku zadebiutował jeszcze bardziej sportowo wyglądająca odmiana Cayenne – Coupé z obniżającym się ku tyłowi dachem. Milionowy egzemplarz jest Cayennem GTS. Wyprodukowany został w fabryce w Bratysławie, gdzie powstaje także Volkswagen Touareg i Audi Q7/Q8.