- Porsche w XX wieku produkowało samochody w typowo sportowym, dwuosobowym (lub 2+2-osobowym) nadwoziu
- SUV był całkiem nowym typem samochodu w gamie sportowych Porsche
- Auto powstało w kooperacji z innymi markami w koncernie Volkswagena
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Dziś trudno to sobie wyobrazić, ale na początki lat 90. XX wieku Porsche miało się naprawdę słabo. Najgorszy był rok 1992, kiedy wyprodukowano tylko 15 tys. samochodów. W kolejnych latach skupiono się na dwóch modelach 911 i Boxsterze – sytuacja zaczęła się poprawiać. Jednak – jak wspomina ówczesny szef Wendelin Wiedeking – jeśli firma chciała się rozwijać, musiała zmierzyć się z produkcją zupełnie nowych klas samochodów. Nie dwuosobowych sportowców, lecz samochodów co najmniej czteroosobowych, które szerzej otworzyłyby dla niej światowe rynki, np. azjatyckie.
Wybór padł na dużego SUV-a. Z jednej strony konkurencja z Mercedesa i BMW miała już swoje samochody w tym segmencie – pierwsza generacja Mercedesa klasy M wystartowała w 1997 roku, a BMW X5 dwa lata później. Z drugiej – nadarzała się dobra okazja zmniejszenia kosztów rozwoju nowego modelu dzięki współpracy w koncernie Volkswagena. Volkswagen Touareg i Audi Q7 powstały na tej samej platformie. W tym zestawieniu Porsche miało wyróżniać się sportowym charakterem.
Porsche Cayenne – przełomowy model w historii marki aut sportowych
Tak oto w 2002 roku Porsche Cayenne wyruszyło, żeby zdobywać nowe tereny. W przenośni i dosłownie. Czy ktoś wyobrażał sobie wcześniej, że Porsche może się utaplać w błocie albo przemierzać pustynne wydmy? Wątpliwości, o których na filmie opowiada dzisiejszy przewodniczący Rady Nadzorczej Wolfgang Porsche, czy klient zechce kupić SUV marki z Zuffenhausen, znikły już w pierwszym pełnym roku sprzedaży. Auto spodobało się do tego stopnia, że w roku finansowym 2003/04, kiedy nabywców znalazło blisko 40 tys. Cayenne'ów, stało się najczęściej wybieranym modelem Porsche. Najwięcej SUV-ów powędrowało do USA.
Obecnie na rynku jest już trzecia generacja Porsche Cayenne, która zadebiutowała w 2017 roku. W zeszłym roku sprzedano 90 tys. dużych SUV-ów i w tym samym roku zadebiutował jeszcze bardziej sportowo wyglądająca odmiana Cayenne – Coupé z obniżającym się ku tyłowi dachem. Milionowy egzemplarz jest Cayennem GTS. Wyprodukowany został w fabryce w Bratysławie, gdzie powstaje także Volkswagen Touareg i Audi Q7/Q8.
Pierwsza generacja zadebiutowała w 2002 roku i była pierwszym Porsche, w którym mogła zmieścić się cała rodzina z dużym bagażem
Pierwsza generacja w 2009 roku po raz pierwszy pojawiła się w wersji z dieslem (3.0 V6 o mocy 240 KM)
Druga generacja Cayenne'a jako GTS z silnikiem V6 o mocy 440 KM
Najmocniejszy wśród Cayenne'ów drugiej generacji – Turbo S z podwójnie doładowanym V8 o mocy 570 KM
Trzecia generacja zadebiutowała w 2017 r. Tu jako hybryda plug-in o mocy systemowej 462 KM
Trzecia generacja jako pierwsza dostępna także w wersji obniżonym dachem (od 2019 r.)