Portret Finansowy Polaków powstaje dzięki współpracy redakcji Business Insider z agencją badawczą Maison & Partners, przy strategicznym wsparciu PKO Banku Polskiego.
Jak Polacy podchodzą do pieniędzy?
Portret Finansowy Polaków to badanie, którego celem jest zrozumienie, jak Polacy podchodzą do pieniędzy – co o nich myślą, co w związku z nimi czują, jakie mają przekonania dotyczące oszczędzania, inwestowania, pożyczania, ubezpieczenia się, czy jak odnajdują się w świecie nowych technologii związanych z finansami. Wyniki badania nie tylko pozwolą określić poziom wiedzy o usługach finansowych w Polsce, ale także umożliwią zrozumienie wyzwań, przed którymi stoją polscy konsumenci oraz pomogą we wskazaniu kierunków działań, które warto podjąć, by wspierać Polaków w lepszym gospodarowaniu swoimi środkami.
- Aby wziąć udział w badaniu, wystarczy wypełnić ankietę dostępną pod adresem: Portret Finansowy Polaków
— W coraz mniej przewidywalnym i rozchwianym świecie z rosnącą troską zastanawiamy się nad budowaniem stref bezpieczeństwa. I chodzi tu już nie tylko o ten podstawowy wymiar naszego osobistego, fizycznego bezpieczeństwa, którego rosnący deficyt odczuwamy w kontekście nasilających się konfliktów zbrojny i pojawiających na mapie świata kolejnych punktów zapalnych. Bezpieczeństwo to także wyzwania społeczne, socjalne, problematyka rynku pracy czy poziomu ochrony zdrowia. Żadnym z tych obszarów nie będziemy w stanie należycie się zaopiekować bez zrozumienia problemów całej polskiej gospodarki, a także zbudowania bezpieczeństwa finansów osobistych każdego z nas. Dlatego wspólnie z ekspertami i partnerami z banku PKO Banku Polskiego chcemy zaprosić Państwa, naszych czytelników do wielkiego, ogólnopolskiego badania, dzięki któremu poznamy Portret Finansowy Polaków, w którym każdy z uczestników tego projektu będzie mógł dostrzec własne odbicie – mówi Mikołaj Kunica, Redaktor Naczelny Business Insider Polska.
Po wypełnieniu ankiety każdy uczestnik otrzyma informację na temat swojego Indeksu Finansowego – unikalnego wskaźnika bazującego na udzielonych przez wypełniającego odpowiedziach. Indeks Finansowy stanowi informację zwrotną obejmującą nie tylko ogólny wynik uzyskany przez uczestnika, ale także pokaże, w których obszarach konsument już radzi sobie dobrze, a gdzie jest jeszcze miejsce do zwiększenia swoich umiejętności w zarządzaniu finansami. W tak spersonalizowanych informacjach uczestnicy badania znajdą też wskazówki i przykłady dobrych praktyk, które pomogą im w świadomym planowaniu oszczędności, inwestycji i wydatków.
— Portret finansowy Polaków to ważny element naszych działań wspierających klientów w budowaniu kapitału na bezpieczną przyszłość. Mamy szereg produktów i narzędzi, które ułatwiają wypracowanie nawyku regularnego odkładania pieniędzy, lokowania pieniędzy i sięgania po dopasowane produkty. Najważniejsze to umówić się z samym sobą, że zaczynam budować poduszkę finansową, chcę pomnażać oszczędności a bank dostarczy rozwiązań, które w tym pomogą – mówi Marcin Szymkowiak, Dyrektor Pionu Marketingu w PKO Banku Polskim.
Wyniki badania posłużą nie tylko jego uczestnikom, lecz także będą wskazówką jak komunikować się z każdym, kto jest zainteresowany oszczędzaniem i związanymi z nim produktami rynku finansowego tak, aby w pełni rozumiał zasady ich funkcjonowania i jakie dają korzyści.
— Zarządzanie finansami towarzyszy nam każdego dnia. Codziennie człowiek podejmuje decyzje finansowe: czy wydać pieniądze tu i teraz, czy przesunąć wydatek na później, czy zaoszczędzić, czy może zainwestować. To, jak te decyzje wyglądają, zależy nie tylko od tego, ile mamy pieniędzy, ale również od wiedzy finansowej, stosunku, jaki mamy do pieniędzy, a także od złożonych cech psychologicznych człowieka. Biorąc pod uwagę te wszystkie aspekty, we współpracy z Business Insiderem zaprojektowaliśmy badanie, którego wyniki opowiedzą nam kompleksowo o podejściu Polaków do pieniędzy – mówi Dominika Maison, założycielka agencji badawczej Maison&Partners.
- Więcej: Portret Finansowy Polaków