Logo
WiadomościAktualnościUE dogadała się z producentami. Luzuje zapisy dotyczące emisji spalin

UE dogadała się z producentami. Luzuje zapisy dotyczące emisji spalin

Bruksela wysłuchała głosów producentów samochodowych i zdecydowała się na elastyczność w harmonogramie redukcji emisji CO2. We wtorek Komisja Europejska zaprezentuje propozycję, która przewiduje przedłużenie terminu na dostosowanie się do unijnych celów emisyjnych.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
shutterstock 553591285
LanaElcova / Shutterstock
shutterstock 553591285
  • Komisja Europejska zaprezentuje propozycję przedłużenia terminu na dostosowanie się do unijnych celów emisyjnych CO2
  • Producentom samochodów groziły sankcje wynoszące nawet 15 mld euro za niezrealizowanie celów emisyjnych na 2025 r.
  • Zgodnie z planami KE, od 2035 r. w UE będą sprzedawane wyłącznie pojazdy bezemisyjne
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W ramach nowego planu, producenci samochodów otrzymają nie rok, a trzy lata, aby zharmonizować swoje działania z unijnymi regulacjami, co pozwoli uniknąć im kar finansowych w 2025 r. - podaje PAP. Przypomnijmy, że niezrealizowanie celów mogłoby oznaczać dla branży motoryzacyjnej sankcje rzędu 15 mld euro - podaje Reuters.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie zmiany w harmonogramie redukcji emisji CO2 wprowadza Komisja Europejska?
Kiedy wejdą w życie nowe regulacje dotyczące sprzedaży pojazdów bezemisyjnych?
Ile czasu producenci samochodów mają na dostosowanie się do unijnych regulacji?
Jakie sankcje groziły producentom samochodów za niezrealizowanie celów emisyjnych na 2025 r.?

UE luzuje terminy. Zakaz sprzedaży aut spalinowych w mocy

Propozycje KE mają na celu ułatwienie europejskim producentom konkurowania z dynamicznie rozwijającymi się rynkami pojazdów elektrycznych w Chinach i USA. Zanim jednak nowe regulacje wejdą w życie, muszą uzyskać akceptację komisarzy, którzy będą obradować w środę.

Jednocześnie Komisja Europejska potwierdza, że nie rezygnuje z planów dotyczących rewolucji na rynku samochodów – od 2035 r. w Unii Europejskiej będzie można sprzedawać wyłącznie pojazdy bezemisyjne. Obecnie, aby spełnić unijne limity emisji, co najmniej jedna piąta sprzedaży większości firm motoryzacyjnych musi obejmować pojazdy elektryczne. Sprzedaż aut na prąd jednak nie jest na tyle duża, by udało się uniknąć tych kar. Ta obawa została więc odsunięta do 2027 r.

Przedłużenie terminu na dostosowanie się do norm emisyjnych to krok, który z pewnością zostanie przyjęty z ulgą przez producentów samochodów, dając im więcej czasu na opracowanie i wdrożenie niezbędnych technologii. Pozostaje jeszcze pytanie, czy klienci przekonają się do tego rodzaju napędu.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium