Co roku w wypadkach na naszych drogach ginie ponad 5,5 tys. osób. Szczególnie trudna jest sytuacja pieszych i rowerzystów, którzy są najczęściej ofiarami wypadków w miastach. Sieć dróg na terenie obszarów zabudowanych nie jest dostosowana do ruchu tranzytowego, który najczęściej odbywa się przez centra miast i osiedla. Jest to obok nadmiernej prędkości, jedna z głównych przyczyn zwiększonego niebezpieczeństwa. Niezbędne jest kompleksowe rozwiązanie tego problemu. Dlatego właśnie Ministerstwo Infrastruktury opracowuje Program Uspokojenia Ruchu na lata 2009-2014, który ma w połączeniu z Programem Budowy Dróg i Autostrad oraz z Programem Drogi Zaufania GDDKiA, zwiększyć poziom bezpieczeństwa na polskich drogach.

5 marca bieżącego roku, Podsekretarz Stanu Zbigniew Rapciak spotkał się z przedstawicielami Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Rozmowy dotyczyły przygotowywanego przez resort Programu. Jego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w obszarach zabudowanych, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków. Będzie on realizowany na zasadzie współpracy pomiędzy Ministrem Infrastruktury, wojewodami i jednostkami samorządu terytorialnego (zgłoszono już 2850 projektów). Całkowity koszt realizacji Programu jest szacowany na co najmniej 177 mln euro, z czego część będzie pochodziła z pożyczek zaciągniętych w EBI i Banku Światowym.

Podstawą Programu jest Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005, który zawiera szczegóły dotyczące uspokojenia ruchu. Polega ono na wprowadzeniu stopniowania prędkości jazdy, w zależności od funkcji jaką pełni droga. Podstawowy układ dróg dostosowany będzie do prędkości 50 km/h, a układ uzupełniający (połączenia lokalne) do prędkości 30 km/h. Zastosowane środki uspokojenia ruchu będą funkcjonowały skutecznie przez całą dobę, eliminując konieczność kontroli policyjnych. Jednocześnie ograniczona zostanie dostępności do wydzielonych obszarów dla ruchu tranzytowego. Podjęte działania wpływać będą również na poprawę estetyki otoczenia. Jeszcze w tym roku zostaną opracowane typowe rozwiązania, które mają być wdrażane w latach 2010-2014.