Auto Świat Wiadomości Aktualności Aż 12 z 20 najpopularniejszych modeli w Polsce to SUV-y. Ranking bestsellerów

Aż 12 z 20 najpopularniejszych modeli w Polsce to SUV-y. Ranking bestsellerów

W 2023 r. Polacy rejestrują SUV-y na potęgę. Auta terenowe często już tylko z wyglądu biją kolejne rekordy sprzedaży. Według najnowszych danych z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) aż 12 z 20 najczęściej wybieranych w tym roku nowych samochodów w Polsce to właśnie SUV-y i crossovery. Prezentujemy ranking 10 bestsellerów.

Takimi SUV-ami najczęściej jeżdżą Polacy. Ranking 10 modeliArchiwum / Auto Świat

Zaradność w terenie, zwiększony prześwit i solidny napęd 4x4? Te cechy nie są już dziś domeną SUV-ów, bo z biegiem lat auta z tego segmentu coraz bardziej upodobniały się do klasycznych osobówek. Dzisiaj właściwie zostały im już tylko quasi-terenowe akcenty, podwyższone zawieszenie i... wysokie ceny na metkach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mimo to szał na SUV-y w Polsce i Europie nie słabnie. To nie są puste słowa, ale wniosek wyciągnięty z analizy statystyk sprzedaży nowych samochodów. W 2022 r. SUV-om brakowało zaledwie 1 pp., żeby zagarnąć połowę europejskiego rynku. Zainteresowanie tym rodzajem nadwozia widoczne jest też w naszym kraju – 12 z 20 najchętniej kupowanych w Polsce modeli to właśnie SUV-y.

SUV-y przypłynęły do nas z USA. Od tego czasu "złagodniały"

Kto jako pierwszy kupował SUV-y? Klienci, którzy oczekiwali od samochodów większych zdolności niż tylko dowiezienia ich z punktu A do punktu B. Auta miały im także ułatwić realizowanie pasji, takich jak rajdy rowerowe, wspinaczka górska czy jazda na nartach i to do tego nawiązuje słowo "sport" w akronimie SUV. W latach 90. ubiegłego wieku w takich samochodach zakochali się Amerykanie, a dekadę później moda na nie dotarła także do Europy.

Napęd 4x4 nie jest już dziś standardem w świecie SUV-ów
Napęd 4x4 nie jest już dziś standardem w świecie SUV-ówAuto Bild

Kiedyś o przynależności do segmentu SUV-ów decydował napęd 4x4. Dzisiaj to tylko "zbędny dodatek" – miło go mieć, ale nie jest wymogiem. Współczesne SUV-y nie muszą też zachwycać imponującą ładownością czy możliwością holowania wielkich przyczep. Ich głównym zadaniem jest po prostu... zadawanie szyku terenową stylistyką.

Wady i zalety SUV-ów

Oczywiście, klienci lubią SUV-y (i wsadzane do tego samego worka crossovery) nie tylko za terenową stylistykę. Jako zalety wymieniają też pojemniejsze bagażniki, lepszą widoczność, łatwiejsze wsiadanie i mniejsze ryzyko zarysowania zderzaków w trakcie parkowania przy krawężniku albo uszkodzenia zawieszenia na drodze gruntowej. Ale... niektórzy z nich narzekają na większe spalanie, wyższą cenę i słabsze właściwości jezdne. Coś za coś!

W galerii poniżej znajdziecie 10 bestsellerowych SUV-ów w Polsce

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków