Zaradność w terenie, zwiększony prześwit i solidny napęd 4x4? Te cechy nie są już dziś domeną SUV-ów, bo z biegiem lat auta z tego segmentu coraz bardziej upodobniały się do klasycznych osobówek. Dzisiaj właściwie zostały im już tylko quasi-terenowe akcenty, podwyższone zawieszenie i... wysokie ceny na metkach.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Mimo to szał na SUV-y w Polsce i Europie nie słabnie. To nie są puste słowa, ale wniosek wyciągnięty z analizy statystyk sprzedaży nowych samochodów. W 2022 r. SUV-om brakowało zaledwie 1 pp., żeby zagarnąć połowę europejskiego rynku. Zainteresowanie tym rodzajem nadwozia widoczne jest też w naszym kraju – 12 z 20 najchętniej kupowanych w Polsce modeli to właśnie SUV-y.
SUV-y przypłynęły do nas z USA. Od tego czasu "złagodniały"
Kto jako pierwszy kupował SUV-y? Klienci, którzy oczekiwali od samochodów większych zdolności niż tylko dowiezienia ich z punktu A do punktu B. Auta miały im także ułatwić realizowanie pasji, takich jak rajdy rowerowe, wspinaczka górska czy jazda na nartach i to do tego nawiązuje słowo "sport" w akronimie SUV. W latach 90. ubiegłego wieku w takich samochodach zakochali się Amerykanie, a dekadę później moda na nie dotarła także do Europy.
Kiedyś o przynależności do segmentu SUV-ów decydował napęd 4x4. Dzisiaj to tylko "zbędny dodatek" – miło go mieć, ale nie jest wymogiem. Współczesne SUV-y nie muszą też zachwycać imponującą ładownością czy możliwością holowania wielkich przyczep. Ich głównym zadaniem jest po prostu... zadawanie szyku terenową stylistyką.
Wady i zalety SUV-ów
Oczywiście, klienci lubią SUV-y (i wsadzane do tego samego worka crossovery) nie tylko za terenową stylistykę. Jako zalety wymieniają też pojemniejsze bagażniki, lepszą widoczność, łatwiejsze wsiadanie i mniejsze ryzyko zarysowania zderzaków w trakcie parkowania przy krawężniku albo uszkodzenia zawieszenia na drodze gruntowej. Ale... niektórzy z nich narzekają na większe spalanie, wyższą cenę i słabsze właściwości jezdne. Coś za coś!
W galerii poniżej znajdziecie 10 bestsellerowych SUV-ów w Polsce