Rekord potwierdzony

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Jak widać, nasz rynek - w przeciwieństwie do rynków Europy Zachodniej - wciąż zachowuje się irracjonalnie. Im wyższe są koszty utrzymania samochodu (podwyżka cen paliw, wzrost oprocentowania kredytów), tym większy jest przyrost sprzedaży, choć spadł nieznacznie udział w rynku pojazdów produkowanych i montowanych w kraju.

Na koniec listopada 1999 r. wyniósł on 73,9 proc. (rok wcześniej - 72,94 proc.), podczas gdy w październiku wynosił jeszcze 74,05 proc.Nie uległa zmianie pozycja Polski na tle krajów Europy Zachodniej. Wciąż utrzymujemy siódme miejsce pod względem liczby sprzedanych samochodów. Z kolei wysoka dynamika wzrostu sprzedaży (19,7 proc.) pozwoliła na zajęcie trzeciej pozycji pod tym względem (ex aequo) z rynkiem hiszpańskim. Nie zanotowano natomiast zmian na liście rankingowej producentów.

Fiat utrzymał pierwszą pozycję i nic nie wskazuje na to, aby ktokolwiek miał go pokonać. Do końca listopada sprzedał on 162 746 sztuk samochodów, co dało mu 28,09 proc. udziału w rynku. Udział ten był nieznacznie większy (o 0,04 proc.) niż w październiku ubiegłego roku.

Pozycja druga listy rankingowej należy do Daewoo. Sprzedaż Daewoo do końca listopada 1999 r. wyniosła 160 418 sztuk samochodów, co stanowi 27,69 proc. udziału w rynku. W przeciwieństwie do Fiata udział Daewoo w listopadzie w stosunku do października zmalał o 0,23 proc.

General Motors również utrzymał swoją dotychczasową trzecią pozycję. Sprzedaż do końca listopada wyniosła 54 096 sztuk, dając 9,34-proc. udział w rynku.

Skoda z liczbą 38 868 sztuk zajęła 4. pozycję. Jej udział w rynku wyniósł 6,71 proc. i był o 0,13 proc. wyższy niż w październiku.

Podobnie jak Skoda, firma Renault również wzmocniła swoją 5. pozycję. Jej sprzedaż 29 831 sztuk pozwoliła na osiągnięcie 5,15 proc. udziału w rynku, czyli o 0,15 proc. więcej niż w październiku 1999 r.

W listopadzie zanotowano też znaczny wzrost średniej ceny sprzedaży. Wyniosła ona już 37 364,89 zł, czyli była o 561,47 zł wyższa niż w październiku. Tak znaczny jej wzrost został spowodowany przede wszystkim wzrostem sprzedaży samochodów należących do wyższych (droższych) segmentów rynku.

Nie zanotowano żadnych zmian na liście najlepiej sprzedawanych modeli. Pierwsze miejsce należy do Seicento (75 440 egz.), drugie do Matiza (56 511 egz.), a trzecie do Lanosa (45 470 egz.). Wszystko wskazuje na to, że niebawem będziemy mogli donieść, iż w 1999 r. sprzedaż wyniosła 600 tysięcy samochodów.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków