W Jerozolimie podpisano protokół porozumienia w sprawie realizacji projektu na rynku izraelskim, co umożliwi ograniczenie w znaczący sposób emisji CO2 oraz cząstek stałych.

Proponowane rozwiązanie jest odpowiedzią na wyzwanie postawione przed przemysłem samochodowym i jego dostawcami przez rząd izraelski. Jego celem jest zmiana infrastruktury transportowej kraju i przestawienie jej na korzystanie z odnawialnych źródeł energii.

Dzięki współpracy Aliansu Renault-Nissan oraz firmy Project Better Place, w Izraelu po raz pierwszy w historii udało się zapewnić warunki umożliwiające masowe wprowadzenie do sprzedaży samochodów z napędem elektrycznym. Rząd Izraela ma wspomagać klientów poprzez zachęty podatkowe, Renault będzie dostawcą samochodów elektrycznych, a Project Better Place zbuduje sieć elektryczną służącą do ładowania akumulatorów pojazdów na terenie całego kraju. Samochody elektryczne zostaną wprowadzone na rynek w 2011 roku.

• Samochody w stu procentach elektryczne: wszystkie funkcje samochodów Renault będą zasilane wyłącznieenergią elektryczną. Zostanie osiągnięty cel, jakim jest zerowa emisja zanieczyszczeń, a jednocześnie samochód będzie miał identyczne osiągi jak pojazd z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra. Samochody elektryczne Renault będą wyposażone w akumulatory litowo-jonowe zapewniające zwiększony zasięg i trwałość.

• Nowatorski model ekonomiczny: po raz pierwszy nastąpi rozdział własności samochodu i akumulatorów. Klienci będą kupować samochód oraz abonament na zasilanie pojazdu energią, który będzie obejmował korzystanie z akumulatorów liczone za każdy kilometr przebiegu. Jest to schemat analogiczny do zasad istniejących w dziedzinie telefonii komórkowej, gdzie abonament miesięczny za usługi jest dodawany do początkowej ceny zakupu telefonu.

• Konkurencyjne koszty eksploatacji: rząd izraelski niedawno przedłużył do 2019 roku możliwość korzystania z ulgi podatkowej przy zakupie samochodu o zerowej emisji zanieczyszczeń, co powoduje, że jego cena jest bardziej przystępna. Ponieważ koszt energii elektrycznej jest niższy od ceny energii pochodzącej z surowców kopalnych, a samochód posiada gwarancję na cały okres użytkowania, całkowity koszt eksploatacji będzie dla klienta znacznie niższy od kosztów samochodu z silnikiem spalinowym w całym okresie jego eksploatacji.

• Infrastruktura - sieć ładowania akumulatorów: firma Project Better Place ma zamiar zbudować sieć stacji ładowania akumulatorów. Zasięg nie będzie już stanowił przeszkody w korzystaniu z samochodu elektrycznego, gdyż akumulatory będzie można naładować na jednej z 500 000 stacji rozmieszczonych na całym terytorium Izraela. Pokładowy system komputerowy będzie wskazywał kierowcy dostępną ilość energii elektrycznej i najbliżej położoną stację ładowania akumulatorów. Nissan we współpracy z firmą NEC skonstruował akumulator spełniający potrzeby samochodu elektrycznego, zapewni również masową produkcję takich baterii. Renault jest w trakcie prac nad „akumulatorami zamiennymi”, które zapewnią stałą mobilność pojazdu. Całe urządzenie zostanie poddane serii testów już w tym roku.

• Idealny rynek masowego klienta: w Izraelu, gdzie 90% użytkowników samochodów pokonuje dziennie mniej niż 70 kilometrów i gdzie odległości między głównymi ośrodkami miejskimi nigdy nie przekraczają 150 kilometrów, samochód z napędem elektrycznym może być idealnym środkiem transportu, spełniającym większość potrzeb transportowych społeczeństwa.

Inicjatywa podjęta we współpracy z Project Better Place jest pierwszym konkretnym przykładem zaangażowania Aliansu w masową sprzedaż samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń na świecie.