Inwestycja w wysokości 60 mln euro umocni pozycję ośrodka w Lardy jako jednego z wiodących centrów badawczych podzespołów mechanicznych Grupy Renault na świecie. Nowe urządzenia przeznaczone do testowania silników spalinowych stanowią jeden z istotnych elementów strategii Renault w dziedzinie układów napędowych, która ma umożliwić Renault zdobycie pozycji lidera pod względem redukcji emisji CO2 dzięki masowemu udostępnieniu nowoczesnych technologii po przystępnej cenie.

27 stanowisk testowych Zakładu Innowacji Mechanicznych (PIM) ułatwi dopracowanie regulacji silników i skrzyń biegów w ośrodku badawczym w Lardy. Utworzone w 1951 roku centrum jest wiodącym ośrodkiem badawczym podzespołów mechanicznych w grupie Renault na świecie. W nowym zakładzie zatrudnionych będzie około 60 osób. Będzie on testował całą gamę silników Renault zarówno benzynowych, wysokoprężnych, jak i zasilanych biopaliwami.

Zmniejszenie zużycia paliwa w celu redukcji emisji CO2

Jedno ze skrzydeł budynku przeznaczone jest do prac nad obniżeniem zużycia paliwa w celu osiągnięcia przez Renault pozycji europejskiego lidera pod względem niskiej emisji CO2, a także spełniania norm ochrony środowiska (Euro 5 i 6). Dziesięć znajdujących się tam stanowisk testowych będzie służyć do badania sił tarcia, sprawności cieplnej silników i obniżenia emisji zanieczyszczeń przez nierozgrzane silniki. Stanowiska te odgrywają istotną rolę w opracowaniu jednostek napędowych spełniających obecne wymagania w zakresie ochrony środowiska i stanowiących jedno z największych wyzwań stojących przed przemysłem samochodowym.

Na stanowiskach do oceny sprawności cieplnej i sił tarcia inżynierowie Renault będą pracować nad zmniejszeniem zużycia paliwa dzięki downsizingowi silników (silnik o mniejszej pojemności skokowej z turbosprężarką, o wyższej sprawności, umożliwiający uzyskanie wyższej mocy jednostkowej).

Jedną z głównych nowości technologicznych są stanowiska aerotermiczne, które pozwalają na testowanie silników w ich naturalnym otoczeniu aerodynamicznym, tzn. z uwzględnieniem wymiany ciepła, jaka ma miejsce w samochodzie, zarówno w przypadku rozgrzanego, jak i nierozgrzanego silnika. Są to pierwsze tego typu urządzenia na świecie.

Postęp w zakresie inżynierii mechanicznej

W dwóch pozostałych skrzydłach budynku znajduje się około dwudziestu stanowisk badawczo-pomiarowych nowej generacji, ułatwiających dopracowanie podzespołów mechanicznych pod względem niezawodności i trwałości oraz sprawności energetycznej (poszukiwanie optymalnego kompromisu pomiędzy osiągami, zużyciem paliwa i emisją zanieczyszczeń). Stanowiska te pozwalają na coraz dokładniejszą symulację zachowania silnika w samochodzie i są wyposażone w najbardziej zaawansowane narzędzia umożliwiające regulację podzespołów mechanicznych wspomaganą komputerowo, co pozwala na skrócenie fazy projektowej. Nowe instalacje należące do najnowocześniejszych na świecie umożliwią dalszy postęp w zakresie prac projektowych i zapewnią większą elastyczność w przeprowadzaniu testów dzięki dużym możliwościom zmiany parametrów i rozbudowy.