• Renault 5 Diamant powstało, żeby uczcić 50. rocznicę oryginalnego Renault 5 z 1972 r.
  • Samochód stworzono we współpracy z legendarnym architektem Pierre’em Gonalonsem i wieloma firmami wnętrzarskimi
  • Pojazd jest w pełni elektryczny
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu 

Przy projektowaniu R5 Diamant Renault połączyło siły z francuskim projektantem Pierre’em Gonalonsem. Tak powstał elektryczny showcar, który czerpie inspiracje ze świata projektowania wnętrz i motoryzacji. Projekt wykonała firma Design et Solution.

W 2022 r. przypada 50. rocznica debiutu rynkowego Renault 5, kultowego modelu marki. Ten prawdziwy symbol popkultury w latach 1972-1984 sprzedał się na świecie w liczbie ponad 5 milionów sztuk. Teraz powstał jeszcze jeden egzemplarz we współpracy z Pierre’em Gonalonsem oraz działem ds. kolorów i materiałów z pionu designu Renault - jest nim showcar Renault 5 Diamant. Ten samochód elektryczny jest wizją samochodu przyszłości łączącą kanony motoryzacji z kanonami projektowania wnętrz.

Kim jest Pierre Gonalons?

Aby uczcić pięćdziesięciolecie kultowego modelu, Renault postanowiło połączyć siły z francuskim designerem Pierre’em Gonalonsem. To wielki projektant, uznany za jednego ze stu najlepszych kreatorów przez Architectural Digest, a zarazem przedstawicielem sztuki i francuskiego stylu.

– powiedział Pierre Gonalons

Renault 5 Diamant zachowuje charakterystyczne linie i legendarną sylwetkę oryginalnej "piątki", która zjechała z linii produkcyjnej w 1972 r. Tym razem samochód wyposażony jest w napęd elektryczny. Reflektory i światła są fasetowane jak kamienie szlachetne, szerokie koła, zapożyczone z wersji Alpine, zostały wygładzone, a w ich centrum znalazło się słońce, tak bliskie sercu Pierre’a Gonalonsa. Nadwozie jest pokryte trójwarstwowym lakierem ze złotymi pigmentami na różowym podkładzie. Pokrywa go srebrzysty lakier, co daje efekt zmiennych refleksów – złotych w słońcu i bardziej niebieskich w cieniu.

Renault 5 Diamant - we wnętrzu dominuje prostota

Pierre Gonalons uprościł samochód, zachowując jedynie bardzo specyficzne elementy. Klamki drzwi i przyciski sterowania szybami, a także dźwignia zmiany biegów wykonane są w formie ściętej kuli, wykończonej w paryskim stylu – z bladozłotego mosiądzu, nierdzewnych i bardzo trwałych materiałów. Kierownicę o nietypowym, ale okrągłym kształcie, wykonano z marmuru osadzonego na włóknie węglowym. Nawet kluczyk do samochodu został poddany specjalnej obróbce. W Renault 5 Diamant drzwi otwiera się czytnikiem linii papilarnych. Trzy okrągłe liczniki z wyświetlaczem cyfrowym, przypominające zegarmistrzowskie dzieła, pokazują najważniejsze informacje: prędkość, poziom naładowania i czas. Do funkcji nawigacji oraz multimediów wykorzystano smartfon kierowcy. Można go umieścić w specjalnym miejscu na środku deski rozdzielczej.

Kierownica i schowki są wykonane z marmuru z recyklingu, dostarczonego przez firmę Minéral Expertise, wykorzystującą francuski marmur "Grand Antique d’Aubert", poddany specjalnej obróbce, dzięki której jest lżejszy i bardziej plastyczny. Tkaninę na fotele wyprodukował projektant tkanin Métaphores, natomiast tkaninę z końskiego włosia na deskę rozdzielczą – istniejąca od stu lat firma Le Crin, specjalizująca się w ręcznym tkaniu końskiego włosia. Moherowy dywanik podłogowy został wykonany przez firmę Pinton, jedną z ostatnich francuskich manufaktur gobelinów, działającą, jak tradycja nakazuje, w Aubusson. Złoceniem elementów dekoracyjnych samochodu, takich jak monogram na masce, zajął się paryski warsztat Bertin-Aubert słynący ze swoich umiejętności