Z tego powodu ogłosił wprowadzenie do produkcji samochodu użytkowego w Sandouville oraz samochodu elektrycznego we Flins.

W 2009 roku Renault wyprodukowało ponad 140 000 egzemplarzy Clio 2 i 3 we Flins, które jest jednym z miejsc produkcji Clio.

Jak ogłosił Carlos Ghosn, przy okazji wizyty ministra Estrosiego w dniu 5 listopada 2009 roku, Flins zostanie wyznacznikiem doskonałości Renault we Francji, w zakresie samochodów elektrycznych.

Dzięki produkcji modelu Zoe ZE, fabryce akumulatorów i centrum recyklingu działalność fabryki jest zagwarantowana.

Carlos Ghosn zadeklarował przy tej okazji: "Przyszłość Flins jest zapewniona. Zakład we Flins stanie się centrum produkcji naszych samochodów elektrycznych, które stopniowo zastąpią konstrukcję tradycyjnych samochodów w fabryce.

Zgodnie z zapewnieniem Carlosa Ghosna, produkcja Clio zostanie utrzymana we Flins, dopóki nie wzrośnie znaczenie samochodów elektrycznych.

Wraz z rozpoczęciem we wrześniu 2011 roku produkcji modelu Zoe we Flins oraz wprowadzeniem tego modelu na rynek w 2012 roku − w roku 2015 fabryka powinna produkować ponad 60 % samochodów elektrycznych Renault. Do tego dochodzi jeszcze otwarcie fabryki wytwarzającej akumulatory i centrum recyklingu, w partnerstwie z CEA oraz FSI.

Renault pozycjonuje Francję jako kraj, w którym chce mieć punkt oparcia dla produkcji samochodów elektrycznych – oprócz swojego centrum badań i inżynierii Technocentre ma tam dwie fabryki montażu (Flins oraz Maubeuge) oraz oddział produkcji nowatorskich akumulatorów (Flins).

Zastąpienie Clio

Obecnie Clio 3 jest produkowane we Francji (125 400 egzemplarzy wyprodukowanych w 2009 roku), w Turcji (179 500 sztuk) i w Hiszpanii (25 450 sztuk). W 1997 roku Clio 1 było już montowane w 6 ośrodkach przemysłowych w Europie.

Liczne scenariusze zastąpienia Clio, którego nowa wersja zostanie wprowadzonaw 2013 roku, są właśnie rozważane i na tym etapie żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte. Konkurencyjność pojazdu jest niezwykle istotna, aby zagwarantować jego sukces handlowy.

Konkurencyjność jest zatem czynnikiem determinującym zakres decyzji związanych z wyborem miejsc produkcji przemysłowej.

W styczniu 2008 roku podczas Etats Généraux de l’Automobile, Renault przypomniało, że w przypadku pojazdu w cenie 14 000 euro można zaobserwować 10-procentową różnicę (czyli 1 400 euro) pomiędzy pojazdem opracowanym i wyprodukowanym w Europie Wschodniej, a takim samym pojazdem wyprodukowanym we Francji, co oznacza:

- 400 euro różnicy w wysokości wynagrodzenia,- 250 euro podatku od działalności zawodowej, który aktualnie został zniesiony przez rząd francuski,- 750 euro różnicy w wysokości obciążeń socjalnych.

Wsparcie rządu

Rząd francuski udzielił pełnego wsparcia francuskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu, dotkniętemu bezprecedensowym kryzysem gospodarczym i finansowym, które obejmowało:

- pożyczkę w wysokości 6 miliardów euro na rzecz dwóch grup francuskich z oprocentowaniem wynoszącym 6 %,- program premii za złomowanie,- zwiększenie części gwarantowanej wynagrodzenia w czasie częściowego bezrobocia wraz z rozwinięciem programów szkoleń przeprowadzanych w tym czasie.

Rząd wspiera również całą branżę motoryzacyjną we Francji. Renault aktywnie uczestniczy w tych działaniach poprzez przekazanie 200 milionów euro na rzecz Funduszu Modernizacji i Wyposażenia Pojazdów, bezpośrednią i znaczną pomoc dostawcom, którzy są w trudnej sytuacji, skrócenie okresów płatności dostawcom i aktywne uczestnictwo w platformie motoryzacyjnej.

Ponadto państwo francuskie zobowiązało się − razem z konstruktorami − do przyspieszenia rozwoju samochodów ekologicznych. Rząd francuski planuje utworzenie floty 100 000 samochodów elektrycznych do roku 2015 dla pracowników administracji i przedsiębiorstw państwowych, zachęcanie do kupna pojazdów nieemitujących dwutlenku węgla poprzez przyznawanie specjalnego bonusu w wysokości 5 000 euro do 2012 roku oraz rozwinięcie infrastruktury punktów ładowania.

Przewidziana inwestycja na te cele to 900 milionów euro. Ten program wsparcia na rzecz samochodów zero emisji dwutlenku węgla jest bez wątpienia najpełniejszym programem na świecie.

W ramach dialogu pomiędzy Renault oraz państwem francuskim Patrick Pélata − dyrektor generalny ds. operacyjnych w Renault − spotkał się z ministrem Estrosim we wtorek 13 stycznia br.