• Audi notuje dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych na rynkach świata
  • W ofercie są zarówno elektryczne rodzinne SUV-y, jak i stricte sportowe auta typu gran turismo
  • W myśl hasła „przewaga dzięki technice” Audi zainicjowało prace rozwojowe nad kolejnymi modelami elektrycznymi na szeroką skalę

Jeździliście kiedyś Audi? Jeżeli tak, to już wiecie, że to nie jest zwykłe auto. To dzieło sztuki inżynierskiej i efekt zaawansowanego wzornictwa przemysłowego, nakierowany na niebanalne wrażenia i emocje. I takie też są pojazdy z nowej, elektrycznej rodziny producenta z Ingolstadt.

To nie są zwykłe „elektryki”

Tutaj elektryczny napęd o wysokiej wydajności i mocy obudowano wartościami, którym przyświeca każdy projekt Audi: jakością, solidnością, nieskazitelnym montażem, wyszukanymi materiałami w kabinie i wyjątkowymi wrażeniami z jazdy. Wielu kierowców pytanych o to, za co lubią swoje Audi, mówi wprost: „bo w moim Audi czuję się po prostu jak u siebie.

Wszystko jest tutaj takie, jak chcę”. I na tym między innymi polega przewaga marki, która proponuje innowacje, nie zapominając nigdy o preferencjach swoich klientów. A oni pragną jeździć dynamicznie, komfortowo, siedzieć w wygodnym fotelu. Mieć dostęp do innowacyjnych usług telematycznych i inforozrywki. Szanować środowisko naturalne, a jednocześnie cieszyć się tą przyjemną szczyptą ekskluzywności.

Skoro już znacie filary popularności i uznania, jaką cieszą się modele bawarskiej firmy, czas poznać już dostępne i nadchodzące modele z elektrycznej rodziny Audi e-tron. Jedziemy – bez hałasu, zapachu benzyny i przy zerowej lokalnej emisji spalin!

Audi e-tron

To od niego wszystko się zaczęło! Audi e-tron to pierwszy w historii w pełni elektryczny, seryjnie produkowany samochód spod znaku czterech pierścieni. To SUV klasy wyższej ze sportowym charakterem i wszechstronnymi walorami użytkowymi.

Ma dwa silniki elektryczne – każdy napędza jedną oś, czyli mamy tutaj napęd 4x4 – co pozwala na dynamiczny podział siły napędowej pomiędzy osiami, dając pole do popisu zaawansowanym systemom kontroli trakcji oraz stabilności jazdy. Co istotne, emocjonujące osiągi i znakomite przyspieszenie idą w parze z użytecznym zasięgiem rzędu 436 km, mierzonym wedle procedury pomiarowej WLTP (czyli tej bardziej restrykcyjnej od NEDC, co oznacza realny, użyteczny zasięg do codziennej jazdy).

Auti e-tron imponuje wymiarami

To potężny SUV o długości 490 cm, szerokości 193 cm i wysokości 162 cm. Dla pasażerów natomiast bardziej istotny będzie inny parametr – ogromny rozstaw osi, wynoszący aż 292 cm. W połączeniu z płaską podłogą przedziału pasażerskiego i nieobecnością takich elementów jak wał napędowy czy układ wydechowy z systemami oczyszczania spalin, mówimy tutaj o ogromnej kabinie pasażerskiej i 600-litrowym bagażniku.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Audi e-tron jest doskonałym przykładem doświadczeń z jazdy w nowej erze samochodów elektrycznych. Łączna moc systemowa napędu to nawet 300 kW (ponad 400 KM), a moment obrotowy sięga 664 Nm. Przyspieszenie do pierwszych 100 km/h zabiera zaledwie 5,7 sekundy, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 200 km/h.

SUV e-tron w większości sytuacji drogowych zachowuje się jak auto tylnonapędowe – bo tylny silnik działa niemal zawsze, a przedni dołączany jest tylko w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na moc lub trakcję. To również oznacza, że można liczyć na talenty kojarzone od dekad z napędem quattro, czyli znakomitą przyczepność i stabilność nawet na śliskich nawierzchniach.

Nieprzeciętnej jak na SUV-a dynamice prowadzenia sprzyja nisko położony – za sprawą baterii pod przedziałem pasażerskim – środek ciężkości oraz idealny rozkład masy pomiędzy osiami (50:50 procent przód/tył).

W e-tron dostępne są wszelkie luksusy, z których dotąd korzystali właściciele ekskluzywnych modeli Audi. Jest standardowe pneumatyczne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami. Można też wybierać tryby jazdy, zmieniając charakterystykę układu jezdnego i napędowego. Zakres regulacji prześwitu to aż 76 milimetrów – od jazdy w lekkim terenie po autostradę, gdzie niższy prześwit obniża opory powietrza i wydłuża zasięg.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Nowością na tle spalinowych modeli Audi jest rekuperacja, czyli – w tym przypadku – wysokowydajne odzyskiwanie energii kinetycznej samochodu podczas nawet intensywnego hamowania. Zamiast używać głównego układu hamulcowego i tracić energię na rozgrzewanie klocków, tarcz i opływającego je powietrza, e-tron zamienia silniki elektryczne w generatory i ładuje akumulator trakcyjny.

Audi e-tron jest pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem, który można naładować prądem stałym z mocą do 150 kW na stacji szybkiego ładowania. Oznacza to, że samochód w około pół godziny gotów jest do pokonania kolejnego odcinka długiej podróży. Elektryczny SUV może być też ładowany prądem zmiennym z mocą 11 kW, a opcjonalnie z mocą 22 kW. Usługa własna Audi: e-tron Charging Service, daje właścicielom tego samochodu łatwy dostęp do 80 procent publicznych stacji ładowania w Europie. Bez znaczenia, czy prąd stały, czy zmienny, 11 kW, czy 150 kW – wszystkim czego potrzebuje tu kierowca do rozpoczęcia procesu ładowania, jest specjalna karta.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Audi e-tron wyposażone jest standardowo w najwyższej klasy centralę multimedialną MMI navigation plus, w skład której wchodzą standard transmisji danych LTE Advanced i hotspot Wi-Fi.

Ciekawostki?

Oto i one: Podczas hamowania, które rozpocznie się przy prędkości 100 km/h, Audi e-tron może odzyskać energię elektryczną o maksymalnej wartości 300 Nm i 220 kW (300 KM). Odpowiada to ponad 70 procentom zużytej energii operacyjnej. Żaden inny seryjnie produkowany samochód nie osiąga takich wartości. Dzięki nowej koncepcji elektrohydraulicznego uruchamiania hamulców, reagują one bardzo szybko.

Audi jest pierwszym na świecie producentem z branży motoryzacyjnej, który zastosował tego typu rozwiązanie w seryjnie produkowanym samochodzie elektrycznym. I takich ciekawostek jest mnóstwo, ale jeżeli mamy jeszcze omówić pozostałe elektryczne modele Audi, to tutaj – w kontekście Audi e-tron – musimy postawić kropkę i przejść do kolejnego samochodu.

Audi e-tron S i e-tron S Sportback

To pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny, napędzany trzema silnikami o łącznej mocy 370 kW (503 KM) i momencie obrotowym sięgającym 973 Nm. Taka konfiguracja napędu pozwala również na absolutnie topową kontrolę stabilności jazdy dzięki możliwości precyzyjnego rozdziału siły napędowej pomiędzy kołami.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Dwa z trzech silników pracują na tylnej osi, która przenosi największą siłę napędową podczas dynamicznego przyspieszania. I to przyspieszenia pisanego wielką literą, bo mówimy tu o sprincie do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy oraz prędkości maksymalnej podniesionej do 210 km/h.

Wysokonapięciowy akumulator ma pojemność energetyczną brutto 95 kWh, z czego 91 procent (86 kWh) jest wykorzystywane w toku eksploatacji. Na jednym naładowaniu akumulatora Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback osiągają zasięg odpowiednio do 360 km i 365 km (wartości wstępne) w cyklu WLTP.

Jeszcze więcej ciekawostek o Audi e-tron S i S Sportback?

Oto one: oba samochody mogą być opcjonalnie wyposażone w reflektory Matrix LED – każde światło jest podzielone na 1,3 miliona pikseli. Elektryczne modele typu S są standardowo wyposażone w 20-calowe koła i w opony o szerokości 285 milimetrów, a maksymalny rozmiar felg to 22 cale.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Jeśli system stabilizacji toru jazdy ESC jest ustawiony na "sport", a system wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select na maksymalne osiągi w trybie "dynamic", to układ napędowy ułatwia uzyskanie kontrolowanego driftu. Każdy z tylnych silników elektrycznych, za pomocą jednobiegowej przekładni, wysyła moment obrotowy bezpośrednio do danego koła. Nie ma już mechanicznego mechanizmu różnicowego. Regulacja, w zależności od potrzeb zajmuje tylko milisekundy i pozwala zarządzać bardzo wysokimi momentami obrotowymi. W samochodach spalinowych takie coś byłoby po prostu niemożliwe. Chyba że… Ktoś zastosowałby dwa silniki z tyłu.

Audi e-tron GT

Zjawiskowo wyrzeźbione e-tron GT ma aż 5 metrów długości, prawie dwa metry szerokości, a wysokość to zaledwie 1,41 metra. Ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza (0,24), płaski szklany dach o opadającej linii i sportowe proporcje.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Co o nim mówią fachowcy?

„Model e-tron GT to jedyne w swoim rodzaju Gran Turismo, którego zalety zinterpretowano na nowo - z myślą o przyszłości. Jego wygląd jest świadectwem motoryzacyjnego designu segmentu premium. To elektromobilność w najbardziej emocjonującym wydaniu, dająca niesamowite wrażenia podczas jazdy. Koncepcja zrównoważonego rozwoju stojąca u podstaw tworzenia tego modelu, dodatkowo podkreśla jego zalety” - wyjaśnia Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG.

I to jest realna esencja tego samochodu

Są i inne cytaty:

„Audi RS e-tron GT to kamień milowy w rozwoju zelektryfikowanych modeli o wysokich osiągach.” – powiedział Lucas di Grassi, kierowca Formuły E i przedsiębiorca. Gdybyście jeszcze nie byli przekonani, to Nico Rosberg, przedsiębiorca działający na rzecz zrównoważonego rozwoju i mistrz świata Formuły 1, dodaje: „Mobilność elektryczna to przyszłość. Oczywiście droga do celu jest długa. Wspaniale jest widzieć, że Audi jest zdeterminowane by nią podążać.”

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Po takim wstępie wiadomo, że będzie ciekawie

W zależności od wersji, moc systemowa silników elektrycznych Audi e-tron GT wynosi 476 lub 598 KM. Funkcja launch control powiększa te wartości na maksymalnie 2,5 sekundy do 530 i 646 KM. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 4,1 s dla e-tron GT i 3,3 s dla RS e-tron GT. Zasięg według cyklu pomiarowego WLTP osiąga 487 km, a mówimy tu o samochodzie sportowym o wyczynowych jak na „spalinowe” standardy osiągach.

Tak wydajny napęd umożliwia wyjątkowo efektywne hamowanie rekuperacyjne, którego maksymalna moc odzyskiwania energii to aż 265 kW (360 KM). Prędkości maksymalne to 245 km/h dla e-tron GT quattro i 250 km/h dla RS e-tron GT.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

800-woltowy akumulator o pojemności użytecznej (netto) 5 kWh może być ładowany prądem stałym z mocą dochodzącą do aż 270 kilowatów. Atmosferę podkręcają: układ czterech kół skrętnych, trzykomorowe zawieszenie pneumatyczne, adaptacyjne amortyzatory i blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi. 21-calowe koła kryją tarcze hamulcowe o średnicy 420 mm, które opcjonalnie mogą być wykonane z ceramiki wzmacnianej włóknem węglowym, co zapewnia im ogromną, wyczynową wytrzymałość.

Na pokładzie obowiązkowy już wirtualny kokpit Audi o przekątnej 12,3 cala, wyświetlacz centralny MMI Touch o przekątnej 10,1 cala, sterowanie głosowe z przetwarzaniem głosu online i opcjonalny wyświetlacz przezierny head-up display, a także ekologiczne materiały w luksusowej kabinie. Do tego szerokie portfolio usług Audi connect – liczba systemów bezpieczeństwa i potencjał pokładowej inforozrywki są ogromne, ale my musimy na tym poprzestać, aby omówić pozostałe elektryczne modele Audi.

Audi Q4 e-tron

Ofensywa elektryfikacji Audi w segmencie samochodów kompaktowych nabiera tempa – nowe Q4 e-tron ma wysokie aspiracje i zamierza wyznaczyć nowe standardy w zakresie wielkości wnętrza i nowoczesnych systemów obsługi. Elektryczny SUV łączy w sobie charakterystyczny dla Audi i rodziny e-tron pionierski styl, najnowocześniejsze technologie wyświetlania obrazu i wyjątkową przestronność.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Dla marki Audi Q4 e-tron to kolejny krok w ofensywie elektryfikacji gamy modelowej, a do tego zajmuje miejsce w szczególnie atrakcyjnym i rosnącym segmencie kompaktowych SUV-ów. Nowy model ma 459 cm długości, 186 cm szerokości i 161 mm wysokości, czyli znakomicie pasuje do wzoru podstawowego samochodu rodzinnego o przyjaznych wymiarach do parkowania w mieście, a jednocześnie zapewnia przestronność luksusowej spalinowej limuzyny albo luksusowego spalinowego SUV-a.

Taka kombinacja stała się możliwa dzięki zastosowaniu długiego rozstawu osi – aż 276 cm oraz umieszczeniu akumulatora w całości pod podłogą przedziału pasażerskiego, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca ani w kabinie, ani w bagażniku. Jedynym odczuwalnym efektem jego obecności będzie nieco podwyższona podłoga.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Fotele ustawione są wysoko, co pozwala na wygodę zajmowania miejsc, a sprzyjają temu szeroko otwierane drzwi. Zamiast tunelu środkowego jest jedynie płaski stopień. Mimo posadowienia siedzisk miejsc tylnych o siedem centymetrów wyżej niż przednich foteli, na kanapie wystarczy miejsca nad głową, a na nogi jest go wyjątkowo dużo.

Wysokie noty zbiera praktyczność Audi Q4 e-tron – bagażnik pomieści 520 litrów, a po złożeniu oparć powstaje płaska podłoga. Łączna pojemność schowków, rozlokowanych w samochodzie, to 24,8 litra.

Podobnie jak we wszystkich samochodach swojej gamy modelowej, również w Q4 e-tron Audi stawia na w pełni cyfrową koncepcje obsługi z płaską strukturą menu. Obejmuje ona cztery obszary: w pełni cyfrową deskę rozdzielczą lub cyfrowy kokpit Audi virtual cockpit dla kierowcy, centralny wyświetlacz MMI touch, sterowanie głosowe naturalnym językiem oraz opcjonalny wyświetlacz danych na szybie w polu widzenia kierowcy korzystający z elementów rozszerzonej rzeczywistości - augmented reality head-up display.

Elektryczne Q4 ma mocną pozycję startową, bowiem podąża ścieżką przetartą już przez dużę SUV-y e-tron i e-tron Sportback, a także przez sportowe Audi e-tron GT.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Produkcja modelu Audi Q4 e-tron ruszyła 24 marca 2021 roku w fabryce w Zwickau w Saksonii – miejscu, w którym już w 1909 roku powstawały produkty makri z czterema pierścieniami w logo. Ten pierwszy SUV z elektrycznej rodziny e-tron, produkowany przez Audi w Niemczech, bazuje na stworzonej przez koncern VAG modułowej platformie technologicznej dla pojazdów elektrycznych, znanej pod nazwą MEB. Oferuje ona niemal bezkresne możliwości konfiguracji, wymiarów auta i jego ogólnej koncepcji, plus implementację najnowszych technologii w zakresie aktywnych systemów bezpieczeństwa jazdy.

Płyta podłogowa MEB mimo kompaktowych rozmiarów, oferuje przestronność kabiny pasażerskiej na poziomie samochodów klasy wyższej. Koneserzy inżynierii budowy nadwozi zauważą też, że odważny styl Q4 e-tron stawia ogromne wyzwania w zakresie precyzji spasowania elementów nadwozia.

Co istotne, produkcja Q4 e-tron będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ zakład w Zwickau pokrywa całe swoje zapotrzebowanie na energię ze źródeł odnawialnych. W fazie recyklingu akumulator trakcyjny zostanie wykorzystany do innych celów (np. gromadzenia nadmiaru energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych dla gospodarstw domowych lub przemysłu) lub całkowicie przetworzony wtórnie. To są szczegóły, które bardzo interesują świadomych ekologicznie kierowców.

Jakieś ciekawostki?

Proszę bardzo: na obicie jednego kompletu siedzeń w Q4 e-tron zużywa się 26 butelek z tworzywa sztucznego o pojemności 1,5 l. Oprogramowanie generatora obrazów rozszerzonej rzeczywistości obejmuje 600 tysięcy wierszy kodu programistycznego – około połowę więcej niż w przypadku całego systemu sterującego pierwszą wersją wahadłowca kosmicznego.

Ale ponieważ na samym prądzie w kosmos się (jeszcze) nie lata, to powiedzmy coś o hybrydowej nowości spod znaku czterech pierścieni.

Koncepcyjne Audi e-tron A6

To jest bardzo świeża informacja – Audi przedstawiło nowego, w pełni elektrycznego koncepcyjnego Sportbacka segmentu premium, bazującego na nowej platformie PPE (Premium Platform Electric), która zostanie użyta już w 2022 roku. A6 e-tron concept ma bardzo duży zasięg, dochodzący do 700 km, co w połączeniu z maksymalną mocą ładowania prądem stałym 270 kW otwiera nieznane dotąd możliwości w zakresie mobilności i użyteczności auta elektrycznego.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

A6 e-tron to zapowiedź innowacyjnej rodziny w pełni elektrycznych aut klasy premium, przeznaczonych do produkcji wielkoseryjnej. Seryjna produkcja samochodów, wykorzystujących platformę PPE zostanie zainaugurowana modelem z segmentu C (kompakty), a po nim pojawi się pojazd segmentu B, czyli o numer mniejszy.

Skoro mówimy o nowej platformie technologicznej, to nietrudno zgadnąć, że jedynym łącznikiem między obecnym w ofercie Audi A6 a koncepcyjnym A6 e-tron są wymiary. Auto koncepcyjne, utrzymane w konwencji Sportback, ma prawie 5 m długości, niemal dwa metry szerokości, a wysokość to 1,44 m. Linie karoserii konceptu są także zapowiedzią ewolucji designu marki w przyszłych modelach koncernu.

Ciekawostki? Nie zabraknie ich na pewno!

Koncepcyjne Audi ma rekordowo niski współczynnik oporu powietrza Cx, wynoszący zaledwie 0,22. Oznacza to minimalizację oporów jazdy, szczególnie na autostradzie, co ma pozytywny wpływ na zasięg. Obszar progów, pomiędzy nadkolami, wyróżnia się specjalną, wyglądającą na rzeźbioną, stylistyką. To miejsce montażu baterii, co zostało dodatkowo podkreślone szeroką, czarną listwą — elementem stylistycznym będącym obecnie cechę charakterystyczną floty elektrycznych pojazdów marki Audi.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

W dolnej części tyłu auta, w obszarze spojlera, zintegrowano obszerny wylot powietrza z tylnego dyfuzora. Element ten kieruje powietrze przepływające pod samochodem w sposób zmniejszający turbulencje, a co za tym idzie także opory jazdy. Specjalnie opracowany lakier odbija znaczącą część słonecznego promieniowania termicznego, zmniejszając tym samym ilość energii dostającej się do karoserii pojazdu, a przede wszystkim do jego wnętrza. W rezultacie, aby utrzymać stały poziom komfortu termicznego we wnętrzu, w wielu sytuacjach nie trzeba używać klimatyzacji — a jest to poza układem napędowym jeden z głównych podzespołów mających wpływ na zużycie energii. To korzystnie wpływa na zasięg samochodu i na jego ślad węglowy.

Po obu stronach karoserii wbudowano po trzy niewielkie projektory LED o wysokiej rozdzielczości, które po otwarciu drzwi przekształcają nawierzchnię obok pojazdu w scenę — niewielkie, dynamicznie rozszerzane efekty świetlne witają osoby wsiadające do samochodu komunikatem w ich własnym języku. Małe projektory o wysokiej rozdzielczości wyświetlają na nawierzchni również symbole ostrzegawcze: na przykład informują rowerzystów, że za chwilę otworzą się drzwi pojazdu.

Cyfrowe reflektory przednie (światła główne) Digital Matrix LED charakteryzują się niemal kinową jakością projekcji. Jeżeli na przykład Audi A6 e-tron jest podczas ładowania akumulatorów zaparkowany przodem do ściany, kierowca i pasażerowie mogą spędzić ten czas grając w wyświetlane na tejże ścianie gry. Nowością w światłach tylnych jest trójwymiarowa architektura elementów OLED. Dzięki temu, dynamiczny pokaz świetlny można oglądać nie tylko jak dotychczas w dwóch wymiarach, ale z imponującym, przestrzennym, trójwymiarowym efektem.

Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery Foto: Audi
Rodzina Audi e-tron: samochody nowej ery

Audi zapowiada, że platforma PPE zastosowana w aucie wielkości Audi A6 będzie dysponowała podpodłogowym modułem baterii o pojemności około 100 kWh. W rodzinie przyszłych modeli, korzystających z tej platformy, przewidziano napęd 4x4, realizowany przez dwa silniki elektryczne – jeden przy przedniej, a drugi przy tylnej osi. Wersje bazowe, zoptymalizowane pod kątem minimalnego zużycia energii i maksymalnego zasięgu, będą miały napęd na tył.

100-kilowatogodzinny akumulator koncepcyjnego Audi A6 e-tron można naładować od 5 do 80 procent pojemności w niecałe 25 minut. Wystarczy 10 minut, by przedłużyć zasięg auta o kolejne 300 km!

To była naprawdę solidna porcja informacji – może więc podsumujmy temat.

Gdzie teraz jest Audi na swojej drodze dynamicznego rozwoju elektromobilności? W 2018 r. zadebiutował pierwszy w pełni elektryczny model marki Audi skierowany do produkcji seryjnej — Audi e-tron. Od tamtego czasu, w niecałe trzy lata, marka konsekwentnie i szybko rozwinęła szeroko zakrojony plan wprowadzania mobilności elektrycznej w całym portfelu produktów.

Po Audi e-tron i e-tron Sportback, w lutym 2021 r. zadebiutował dynamiczny e-tron GT – osadzony na nowej platformie technologicznej opracowanej wspólnie z Porsche AG. Zaledwie dwa miesiące później premierę miały Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron — dwa wyjątkowe SUV’y segmentu A, bazujące na wspólnej w Grupie Volkswagen platformie MEB. Audi Q2 L e-tron, który również jest pojazdem w pełni elektrycznym, jest dostępny od roku 2019 wyłącznie na rynku chińskim.

Model koncepcyjny Audi A6 e-tron jest pierwszym członkiem rodziny pojazdów – początkowo w segmencie C, a później również w segmentach B i D — która będzie konstruowana na jeszcze innej, innowacyjnej platformie dla samochodów z napędem elektrycznym - PPE. Ten modułowy system jest rozwijany pod kierownictwem Audi, we współpracy z Porsche AG. Pierwsze seryjnie produkowane samochody marki Audi zbudowane na platformie PPE będą przedstawiane sukcesywnie, począwszy od drugiej połowy 2022 r.