W 2012 roku zarejestrowano w Polsce 312 tys. nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Rok później było to 332 tys., a w 2014 roku – 373 tys. Zeszły rok okazał się rekordowy – łącznie zarejestrowano ponad 408 tys. samochodów. Pod względem wielkości rynku wg ACEA (europejskiego stowarzyszenia producentów aut) jesteśmy na przyzwoitym, 8. miejscu w UE. Niestety, te dobre na pierwszy rzut oka wieści z rynku wcale nie są tak optymistyczne, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego?

Reeksport zaciemnia dane

Przede wszystkim ACEA nie uwzględnia danych dotyczących reeksportu. Tylko w grudniu wyniósł on 7,55 proc. ogółu aut sprzedanych w Polsce. Oznacza to, że ze względu na niższe ceny nowych samochodów w Polsce niż np. w Niemczech nasi dilerzy sprzedali za granicę 3,3 tys. aut (blisko 9 proc. całej rejestracji). Łatwo przeliczyć, jaka jest to wielkość w skali roku.

Istnieje jeszcze jeden powód, dla którego optymizm wynikający ze wzrostu sprzedaży nowych aut powinien być raczej umiarkowany. To wskaźnik chłonności rynku. Nawet bez uwzględnienia reeksportu wypadamy tu blado. Średni dla UE wskaźnik chłonności na 1 tys. mieszkańców (dane z listopada 2015 r.) wyniósł 26,4 auta. Dla Polski ten wskaźnik w analogicznym okresie osiągnął zaledwie 8,3 szt., co plasuje nas na 23. pozycji wśród 30 notowanych w rankingu krajów. Dla porównania: w Czechach wskaźnik wynosi 20,5 auta.

Ranking 10 najpopularniejszych marek w 2015 r.

Po raz kolejny najpopularniejszą marką w Polsce jest Skoda – w porównaniu z 2014 rokiem sprzedała w Polsce o blisko 14 proc. więcej samochodów. Największy wzrost sprzedaży w pierwszej dziesiątce zanotował jednak Volkswagen (+35,8 proc.), drugą pozycję zajęła Toyota (+ 25 proc.), a trzecią – Nissan (+22,8 proc.). Najgorzej poszło Peugeotowi, który po spadku o 3,8 proc. wypadł z pierwszej dziesiątki pod względem sprzedaży nowych aut w Polsce.

20 najpopularniejszych modeli w polsce w 2015 r.*

Ranking/model I-XII 2014 I-XII 2015 zmiana 2014/2015
Skoda Octavia 14 176 12 580 12,69%
Skoda Fabia 12 046 8909 35,21%
Volkswagen Golf 11 629 8919 30,38%
Opel Astra 10 637 8643 23,07%
Toyota Auris 9709 7904 22,84%
Toyota Yaris 9632 7793 23,60%
Ford Focus 9186 8340 10,14%
Skoda Rapid 8974 7154 25,44%
Volkswagen Passat 7862 3942 99,44%
Renault Clio 7467 6082 22,77%
Opel Corsa 6890 7180 - 4,04%
Nissan Qashqai 6388 5250 21,68%
Dacia Duster 6311 6269 0,67%
Kia Sportage 5060 4845 4,44%
Ford Mondeo 4518 2370 90,63%
Toyota Avensis 4467 3025 47,67%
Opel Mokka 4315 2684 60,77%
Kia cee’d 4259 4510 - 5,57%
Skoda Superb 4120 3946 4,41%
Toyota Corolla 4067 3338 21,84%

*dane dotyczące rejestracji nowych aut podajemy za IBRM Samar

Naszym zdaniem

Patrząc na suche dane rejestracji nowych aut, mogłoby się wydawać, że w Polsce zamożność społeczeństwa mocno rośnie. Niestety, na wynik ten wpływa reeksport. Druga sprawa to udział w rynku firm, które wymieniają swoje samochodowe floty. W samym tylko grudniu na klienta indywidualnego przypadło jedynie 34 proc. sprzedaży.