Auto Świat Wiadomości Aktualności Rynkowe hity 2015: kto zyskał, kto stracił

Rynkowe hity 2015: kto zyskał, kto stracił

Z roku na rok w Polsce sprzedaje się coraz więcej nowych samochodów. Gdyby nie trudne do właściwego oszacowania zjawisko reeksportu, byłyby powody do radości

Rynkowe hity 2015: kto zyskał, kto stracił
Auto Świat / Archiwum
Rynkowe hity 2015: kto zyskał, kto stracił

W 2012 roku zarejestrowano w Polsce 312 tys. nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Rok później było to 332 tys., a w 2014 roku – 373 tys. Zeszły rok okazał się rekordowy – łącznie zarejestrowano ponad 408 tys. samochodów. Pod względem wielkości rynku wg ACEA (europejskiego stowarzyszenia producentów aut) jesteśmy na przyzwoitym, 8. miejscu w UE. Niestety, te dobre na pierwszy rzut oka wieści z rynku wcale nie są tak optymistyczne, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego?

Reeksport zaciemnia dane

Przede wszystkim ACEA nie uwzględnia danych dotyczących reeksportu. Tylko w grudniu wyniósł on 7,55 proc. ogółu aut sprzedanych w Polsce. Oznacza to, że ze względu na niższe ceny nowych samochodów w Polsce niż np. w Niemczech nasi dilerzy sprzedali za granicę 3,3 tys. aut (blisko 9 proc. całej rejestracji). Łatwo przeliczyć, jaka jest to wielkość w skali roku.

Istnieje jeszcze jeden powód, dla którego optymizm wynikający ze wzrostu sprzedaży nowych aut powinien być raczej umiarkowany. To wskaźnik chłonności rynku. Nawet bez uwzględnienia reeksportu wypadamy tu blado. Średni dla UE wskaźnik chłonności na 1 tys. mieszkańców (dane z listopada 2015 r.) wyniósł 26,4 auta. Dla Polski ten wskaźnik w analogicznym okresie osiągnął zaledwie 8,3 szt., co plasuje nas na 23. pozycji wśród 30 notowanych w rankingu krajów. Dla porównania: w Czechach wskaźnik wynosi 20,5 auta.

Ranking 10 najpopularniejszych marek w 2015 r.

Po raz kolejny najpopularniejszą marką w Polsce jest Skoda – w porównaniu z 2014 rokiem sprzedała w Polsce o blisko 14 proc. więcej samochodów. Największy wzrost sprzedaży w pierwszej dziesiątce zanotował jednak Volkswagen (+35,8 proc.), drugą pozycję zajęła Toyota (+ 25 proc.), a trzecią – Nissan (+22,8 proc.). Najgorzej poszło Peugeotowi, który po spadku o 3,8 proc. wypadł z pierwszej dziesiątki pod względem sprzedaży nowych aut w Polsce.

20 najpopularniejszych modeli w polsce w 2015 r.*

Ranking/modelI-XII 2014 I-XII 2015 zmiana 2014/2015
Skoda Octavia14 176 12 580 12,69%
Skoda Fabia12 046 8909 35,21%
Volkswagen Golf11 629 8919 30,38%
Opel Astra10 637 8643 23,07%
Toyota Auris9709 7904 22,84%
Toyota Yaris9632 7793 23,60%
Ford Focus9186 8340 10,14%
Skoda Rapid8974 7154 25,44%
Volkswagen Passat7862 3942 99,44%
Renault Clio7467 6082 22,77%
Opel Corsa6890 7180 - 4,04%
Nissan Qashqai6388 5250 21,68%
Dacia Duster6311 6269 0,67%
Kia Sportage5060 4845 4,44%
Ford Mondeo4518 2370 90,63%
Toyota Avensis4467 3025 47,67%
Opel Mokka4315 2684 60,77%
Kia cee’d4259 4510 - 5,57%
Skoda Superb4120 3946 4,41%
Toyota Corolla4067 3338 21,84%

*dane dotyczące rejestracji nowych aut podajemy za IBRM Samar

Naszym zdaniem

Patrząc na suche dane rejestracji nowych aut, mogłoby się wydawać, że w Polsce zamożność społeczeństwa mocno rośnie. Niestety, na wynik ten wpływa reeksport. Druga sprawa to udział w rynku firm, które wymieniają swoje samochodowe floty. W samym tylko grudniu na klienta indywidualnego przypadło jedynie 34 proc. sprzedaży.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków