- W Polsce obowiązuje ponad 350 znaków drogowych, z których niektóre są rzadko spotykane w codziennym ruchu
- Niektóre znaki pojawiają się tylko w specyficznych warunkach
- Inne znaki są coraz mniej powszechne z powodu zmieniających się potrzeb ruchu drogowego
Rozporządzenie dotyczące znaków i sygnałów drogowych precyzuje, jakie oznaczenia obowiązują na polskich drogach. Każdy kierowca powinien znać ich znaczenie, choć w praktyce niektóre z nich są niemal nieobecne w codziennym ruchu. Najczęściej spotykane znaki są powszechnie rozpoznawalne, ale są też takie, które — mimo że kierowcy powinni je znać — po prostu wypadają z pamięci, bo nie spotyka się ich na co dzień.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWśród rzadko występujących znaków znajduje się całkiem sporo oznaczeń, i to w zasadzie wszystkich kategorii. Są wśród nich zarówno ostrzegawcze, zakazu, nakazu, jak i informacyjne. Warto wiedzieć, co oznaczają i kiedy można się na nie natknąć, by uniknąć nieporozumień na drodze.
Nietypowe znaki ostrzegawcze
Znaki ostrzegawcze mają postać trójkąta. Mają za zadanie informować kierowców o potencjalnych zagrożeniach na drodze. Wśród nich są takie, które pojawiają się tylko w specyficznych warunkach.
Dobrym przykładem jest znak A-13, który ostrzega przed ruchomym mostem. Tego typu mosty — zwodzone lub obrotowe — są w Polsce rzadkością, więc i sam znak nie jest często spotykany. Kolejnym nietypowym znakiem jest A-25, czyli ostrzeżenie przed spadającymi odłamkami. Umieszcza się go na odcinkach dróg w pobliżu zboczy, gdzie istnieje ryzyko osuwania się kamieni. Mimo, że polskie przepisy przewidują taki znak, to w praktyce znacznie częściej niż w Polsce można go zobaczyć np. podczas zagranicznych wakacji. Innym niezbyt często spotykanym w naszym kraju znakiem jest A-27, który informuje o bliskości nabrzeża lub brzegu rzeki. Najczęściej stosuje się go w miejscach, gdzie odległość krawędzi jezdni do wody jest szczególnie mała. Najczęściej nie oznacza jednak, że znak ten spotkać można często, bowiem nie trzeba go stosować tam, gdzie na odcinku jezdni zastosowane są bariery ochronne, a najczęściej tak właśnie jest.
Jednym z rzadziej widywanych przez kierowców znaków jest także znak A-34. To jeden ze znaków, który oby kierowcy widywali jak najrzadziej. Stosuje się go bowiem w miejscach wypadków drogowych. Dodatkowym czynnikiem, z powodu którego ten znak widuje się rzadko jest fakt, że nie występuje on jako znak stały. Przepisy przewidują, że jest umieszczany tymczasowo przez służby zabezpieczające miejsce zdarzenia.
Rzadkie znaki zakazu
Znaki zakazu regulują organizację ruchu i często dotyczą konkretnych typów pojazdów. Do najrzadziej widywanych należą te, które zakazują wjazdu pojazdom zaprzęgowym (B-8), motorowerom (B-10), wózkom rowerowym (B-11) oraz wózkom ręcznym (B-12). Jak wynika z przepisów, znaki te mają eliminować ruch pojazdów, które mogłyby utrudniać płynność na drogach o dużym natężeniu. Ze względu na coraz rzadsze występowanie takich pojazdów stosowanie takiego oznakowania staje się coraz mniej powszechne. Rzadko spotykanymi znakami są także znaki B-37 i B-38, zakazujące postoju odpowiednio w dni nieparzyste i parzyste.
Nietypowe znaki nakazu
Niebieskie znaki nakazu wskazują wymagany sposób jazdy lub obowiązki dla określonych użytkowników dróg. Do najrzadszych należą C-18 i C-19, które dotyczą obowiązku używania łańcuchów przeciwpoślizgowych oraz końca tego nakazu. Znak C-18 nakazuje stosowanie łańcuchów na wyznaczonych odcinkach, szczególnie podczas opadów śniegu, natomiast C-19 informuje o zakończeniu tego obowiązku. Rzadko się je widuje, ponieważ przepisy zalecają, by były składane i odsłaniane tylko w razie potrzeby lub umieszczane na tablicach o zmiennej treści.
Rzadkie znaki informacyjne
Znaki informacyjne przekazują kierowcom informacje o rodzaju drogi, sposobie jej użytkowania oraz o obiektach znajdujących się w pobliżu. Do rzadko spotykanych należą znaki D-30, D-31 i D-32, wskazujące miejsca przeznaczone na kemping lub pole biwakowe. Znak D-30 informuje o obozowisku wyposażonym w urządzenia sanitarne, D-31 o kempingu z podłączeniem elektrycznym dla przyczep, a D-32 o polu biwakowym z podstawowym wyposażeniem. Jeszcze ciekawszym znakiem, którego znaczenie mocno osadzone jest w dawno i słusznie minionym ustroju. D-33, którego dziś prawie się nie widuje oznacza "schronisko młodzieżowe".
Warto również wspomnieć o znakach D-54 i D-55, które wyznaczają strefy czystego transportu oraz ich koniec. Trudno na nie natrafić z oczywistego powodu. Aktualnie w Polsce funkcjonuje tylko jedna taka strefa. Znajduje się w Warszawie. Druga ma zacząć funkcjonować od 1 stycznia 2026 r. w Krakowie.
Znaki dla pojazdów wojskowych
Na polskich drogach rzadko można również spotkać znaki przeznaczone wyłącznie dla kierujących pojazdami wojskowymi. Znaki te mogą być ustawiane zarówno na stałe, jak i tymczasowo, w zależności od potrzeb związanych z ruchem pojazdów wojskowych. Powodem, dla którego nie są zbyt często widoczne przy drogach jest fakt, że najczęściej stosuje się je podczas dużych ćwiczeń wojskowych. Znaki takie oznaczone są literą W. Ich stosowanie wynika z umowy standaryzacyjnej NATO STANAD 2021.
Wojskowe znaki drogowe przekazują szczegółowe informacje dotyczące możliwości przejazdu przez mosty i inne obiekty. Wśród nich wyróżnia się:
- W-1: klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym
- W-2: klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym
- W-3: klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych
- W-4: klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych
- W-5: klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych
- W-6: szerokość mostu lub środka przeprawowego
- W-7: wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu
- Przeczytaj także: Jak używa się kierunkowskazów na skrzyżowaniu z łamanym pierwszeństwem?