- W 2022 r. w porównaniu z 2021 r. Polacy sprowadzili z zagranicy mniej samochodów, ale ich wartość była porównywalna
- Najchętniej wybieranymi samochodami były modele Volkswagena, ale auta marek premium były niemal równie często kupowane przez Polaków
- Głównym źródłem pochodzenia sprowadzanych aut były Niemcy
Z danych za 2022 r. opublikowanych przez Ministerstwo Finansów wynika, że w ubiegłym roku Polacy sprowadzili ponad 690 tys. samochodów używanych. W porównaniu z całym 2021 r. oznacza to spadek liczby przywiezionych do Polski aut o aż 14 proc. Ale co ciekawe, mimo mniejszego wolumenu ściągniętych z zagranicy pojazdów, ich łączna wartość wyniosła ponad 16 mln zł i była na zbliżonym poziomie co w 2021 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNajpopularniejszy kierunek niezagrożony
Na podstawie ponad 400 tys. zleceń z lat 2011 - 2022 serwis Clicktrans pokusił się o przeanalizowanie trendów w sprowadzaniu aut do Polski. Z udostępnionych danych wynika, że niezmiennie największym ich źródłem są Niemcy — w 2022 r. aż 55,2 proc. pojazdów pochodziło od naszych zachodnich sąsiadów. W 2021 r. odsetek ten był jeszcze wyższy i wynosił 59,7 proc.
Na kolejnych miejscach, jeśli chodzi o źródło pochodzenia samochodów sprowadzanych do Polski, znalazły się Francja (12,4 proc.), Holandia (7,5 proc.), Belgia (4,8 proc.) oraz Szwecja (3,5 proc.). Znaczący spadek w ciągu ostatnich lat zanotowała natomiast Wielka Brytania. Jeszcze w 2017 r. z tego kraju przywieziono do Polski 13,9 proc. aut, w ubiegłym roku było to już zaledwie 2,5 proc. U podstaw tej znaczącej zmiany upatruje się dodatkowych formalności, których należy dopełnić w związku z Brexitem.
- Przeczytaj także: Policjant ma żal do UFG. Okazuje się, że sam nie dopełnił obowiązków
Szukamy głównie aut niemieckich
W 2022 r. wśród najchętniej wybieranych marek podobnie jak rok wcześniej dominował Volkswagen. 9,4 proc. przywiezionych do Polski samochodów miało na masce znaczek producenta z Wolfsburga. Ale o ile w 2021 r. niemiecki producent nie miał sobie równych (9,8 proc.), w 2022 r. tylko nieznacznie wyprzedził Audi (9,1 proc. w 2022 r., 8,2 proc. w 2021 r.) i BMW (9,0 proc. w 2022 r., 8,3 proc. w 2021 r.). Na kolejnych pozycjach znalazły się Ford, Opel, Mercedes, Renault, Peugeot, Fiat i Citroen.
Wyższe ceny i droższy transport
Z raportu opublikowanego przez Clicktrans wynika ponadto, że nie tylko wzrosły ceny sprowadzanych do Polski aut, lecz także podrożał, i to znacznie, ich transport. O ile w 2021 r. za przywiezienie auta do naszego kraju średnio trzeba było zapłacić 1 tys. 504 zł, o tyle w 2022 r. już 1 tys. 791 zł. Najwięcej, średnio niemal 4,3 tys. zł, kosztuje ściągnięcie do Polski pojazdu z Hiszpanii. Mniej trzeba wydać, aby sprowadzić samochód z Wielkiej Brytanii (3,1 tys. zł), Włoch (ponad 2,9 tys. zł), Norwegii (2,8 tys. zł) i Francji (ponad 2,7 tys. zł). Przywiezienie pojazdu z Niemiec średnio kosztuje nieco ponad 1,5 tys. zł.