Silniki trzycylindrowe o małej pojemności skokowej stają się coraz bardziej modne. Ma je w ofercie m.in. Ford, Volkswagen, Seat i Skoda. Jednostka koncernu Volkswagen jest obecnie wprowadzana do oferty kolejnych modeli. Od połowy 2016 r. otrzymała ją także Skoda Octavia.

W ofercie benzynowych silników TSI debiutująca turbodoładowana, trzycylindrowa jednostka zastąpiła czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra. Ze swojej pojemności 999 cm3 generuje 115 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2000–3500 obr./min. Pierwszy trzycylindrowy silnik w historii tej serii modelowej wyróżnia się wysokim komfortem akustycznym i dynamiką przewyższającą zastępowaną wersję.

W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG nowy 1.0 TSI rozpędza Octavię w wersji liftback od 0 do 100 km/h w 10 sekund i pozwala jej osiągnąć prędkość maksymalną 202 km/h. Z sześciobiegową skrzynią manualną czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy.

Foto: Skoda / Auto Świat
Silnik 1.0 TSI

Wersja kombi również jest dostępna z obydwoma typami skrzyni biegów - dla obydwu prędkość maksymalna w kombi wynosi 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h 10,2 sekundy z siedmiobiegową przekładnią DSG i 10,1 sekundy z sześciobiegową skrzynią ręczną.

Największy postęp nowa jednostka przyniosła jednak na polu zużycia paliwa, obniżając je o 8%. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG może pokonać 100 km zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną.

Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa ma masę tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego.

Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.

Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.

Skoda Octavia 1.0 TSI - polskie ceny

Silnik Nadowozie Active Ambition Style
1.0 TSI 115 KM 6M Liftback 69 740 zł - 78 770 zł
1.0 TSI 115 KM 7DSG Liftback 77 740 zł 82 890 zł 86 770 zł
1.0 TSI 115 KM 6M Kombi 73 740 zł 78 890 zł 82 770 zł
1.0 TSI 115 KM 7DSG Kombi 81 740 zł 86 890 zł 90 760 zł