Silniki trzycylindrowe o małej pojemności skokowej stają się coraz bardziej modne. Ma je w ofercie m.in. Ford, Volkswagen, Seat i Skoda. Jednostka koncernu Volkswagen jest obecnie wprowadzana do oferty kolejnych modeli. Od połowy 2016 r. otrzymała ją także Skoda Octavia.
W ofercie benzynowych silników TSI debiutująca turbodoładowana, trzycylindrowa jednostka zastąpiła czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra. Ze swojej pojemności 999 cm3 generuje 115 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2000–3500 obr./min. Pierwszy trzycylindrowy silnik w historii tej serii modelowej wyróżnia się wysokim komfortem akustycznym i dynamiką przewyższającą zastępowaną wersję.
W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG nowy 1.0 TSI rozpędza Octavię w wersji liftback od 0 do 100 km/h w 10 sekund i pozwala jej osiągnąć prędkość maksymalną 202 km/h. Z sześciobiegową skrzynią manualną czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy.
Wersja kombi również jest dostępna z obydwoma typami skrzyni biegów - dla obydwu prędkość maksymalna w kombi wynosi 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h 10,2 sekundy z siedmiobiegową przekładnią DSG i 10,1 sekundy z sześciobiegową skrzynią ręczną.
Największy postęp nowa jednostka przyniosła jednak na polu zużycia paliwa, obniżając je o 8%. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG może pokonać 100 km zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną.
Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa ma masę tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego.
Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.
Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.
Skoda Octavia 1.0 TSI - polskie ceny
Silnik | Nadowozie | Active | Ambition | Style |
1.0 TSI 115 KM 6M | Liftback | 69 740 zł | - | 78 770 zł |
1.0 TSI 115 KM 7DSG | Liftback | 77 740 zł | 82 890 zł | 86 770 zł |
1.0 TSI 115 KM 6M | Kombi | 73 740 zł | 78 890 zł | 82 770 zł |
1.0 TSI 115 KM 7DSG | Kombi | 81 740 zł | 86 890 zł | 90 760 zł |