Łamane pierwszeństwo to umowne określenie dla skrzyżowania, na którym przebieg drogi z pierwszeństwem jest inny niż na wprost. Są one zaznaczone znakami "droga główna" lub "ustąp pierwszeństwa" wraz z tablicą informującą o przebiegu drogi głównej. Mimo że takie oznakowanie na polskich drogach można spotkać od lat, to kierowcy nadal mają z tym problemy.
— Wielu kierowców tłumaczy się, że "jadąc po grubej linii" nie musi włączać kierunkowskazu. Nic bardziej mylnego. Przepisy są jasne. Należy zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy. Praktyka pokazuje, że nie zawsze tak się dzieje — wyjaśnia w rozmowie z Auto Światem Marek Konkolewski, ekspert ruchu drogowego.
Zerknij: Świadkowie nie chcieli pomóc ofiarom wypadku. Zmusiła ich do tego jedna osoba
W podobnym tonie wypowiada się Marek Dworak, wieloletni szef Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego. "Ten problem jest nierozwiązywalny w naszym kraju. Jedni włączają kierunkowskazy tak, drudzy siak. Nie da się w tym wzajemnie porozumieć" — zauważył ekspert w programie "Jedź Bezpiecznie".
Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo.
Czytaj: Wyprzedzanie na podwójnej "ciągłej" jest możliwe. Pod jednym warunkiem
Łamane skrzyżowanie — jak używać kierunkowskazów
Wbrew zachowaniom wielu polskich kierowców zasady używania kierunkowskazów na skrzyżowaniach z łamanych pierwszeństwem są jasne. Z niewiadomych przyczyn przyjęła się zasada, że jadąc z przebiegiem drogi głównej, nie trzeba włączać migaczy. Nic bardziej mylnego. Jazda drogą z pierwszeństwem nie zwalnia z używania kierunkowskazu, bo pojazd zmienia kierunek jazdy.
Sprawdź: Wyprzedzał "anglikiem" na "grubość lakieru". Nie skończyło się na mandacie
Łamane skrzyżowanie — zasady pierwszeństwa przejazdu
Znaki oraz przepisy precyzyjnie regulują zasady przejazdu przez skrzyżowanie z łamanym pierwszeństwem. Ich stosowanie jest szczególnie ważne na krzyżówkach o czterech i większej liczbie wlotów.
Pierwszeństwo mają pojazdy, które poruszają się drogą główną, następnie auta zjeżdżające ze skrzyżowania i zawracające na nim. Dopiero wtedy krzyżówkę mogą pokonać samochody z dróg podporządkowanych, stosując się do zasady "prawa wolna" i innych przepisów ogólnych.