Powyższa zasada sprawia, że ograniczenie emisji CO2 leży w interesie wszystkich kierowców, bo przecież każdemu powinno zależeć na zmniejszeniu spalania.Dużo można zyskać, pamiętając o rzeczach oczywistych.

Spalaj jak najmniej! Foto: Auto Świat
Spalaj jak najmniej!

Wielu kierowców zapomina choćby, że nie opłaca się jeździć po mieście z boksem do przewozu nart albo pustym bagażnikiem dachowym. Podstawa to oczywiście dbałość o stan techniczny auta. Gaźniki odchodzą do przeszłości, ale wpływ na spalanie ma nie tylko właściwa regulacja układu zasilania. Niemal równie ważna jest dbałośćo układ hamulcowy, właściwą geometrię zawieszenia i ciśnienie w ogumieniu.

Spalaj jak najmniej! Foto: Auto Świat
Spalaj jak najmniej!

strona 2

Decydujący wpływ ma jednak styl jazdy

W wypadku pojazdu znajdującego się w miarę przyzwoitym stanie technicznym największy wpływ na zużycie paliwa ma styl jazdy. Jak wielkie mogą być różnice? Podczas testów A Ford Fiesta z silnikiem 1.2/75 KM spalił średnio 7,6 l na 100 km, ale w zależności od sposobu jazdy zużycie paliwa wahało się od 5,4 do aż 11,5 l na 100 km. Czyli cisnąc pedał gazu do oporu, można spalić nawet dwukrotnie więcej! Do tego dochodzi tzw. taktyka jazdy, której duże firmy transportowe uczą nawet doświadczonych kierowców. Nie ma np. sensu pędzić do świateł, jeśli nie pali się sygnał zielony. Lepiej spokojnie toczyć się w ich kierunku, a przyspieszyć dopiero wtedy, gdy ruch zostanie otwarty. Każde hamowanie oznacza wzrost zużycia paliwa i emisji spalin! W wypadku nowoczesnych aut o zasilaniu wtryskowym nie należy w powyższej sytuacji wrzucać biegu jałowego. Lepsze będzie hamowanie silnikiem, bo wtedy dopływ paliwa zostaje odcięty.Stan układu jezdnego ma Duże znaczenieZużycie paliwa bezpośrednio zależy od stanu układu jezdnego. Powodem zwiększonego spalania może być niewłaściwa zbieżność kół, a także zużycie elementów zawieszenia, któreuniemożliwia jej ustawienie. Jeszcze większe znaczenie ma stan układu hamulcowego. W szczególności sprawdzać trzeba, czy nie "trzymają" hamulce bębnowe osi tylnej, bowiem zapiekanie się mechanizmów samoregulacji oraz linki i mechanizmów hamulca ręcznego to przypadłość wielu aut.Grunt to właściwe ciśnienieZnaczny wpływ na poziom zużycia paliwa ma ciśnienie w oponach. Jeśli jest niższe od nominalnego, opory toczenia rosną, co zwiększa spalanie i emisję CO2(a także przyspiesza zużycie opon). -Ciśnienie należy sprawdzać nie rzadziej niż raz w miesiącu, najlepiej co 2 tygodnie. Zawsze wykonujemy to "na zimno", tzn. po postoju lub w sytuacji, gdy samochód przejechał wolno nie więcej niż 2-3 km. Przed dłuższą podróżą z pełnym obciążeniem warto podnieść ciśnienie w oponach do poziomu zalecanego przez producenta dla takich sytuacji (na ogół odpowiednie wartości znajdziemy na naklejce na słupku drzwi lub klapce wlewu paliwa).Auto też warto odchudzać Dlaczego konstruktorzy decydują się na wykorzystanie w autach drogich metali lekkich? Dlaczego samochody rajdowe pozbawione są dywaników i wykładzin głuszących? Otóż dlatego, że walczy się o każdy kilogram masy pojazdu, której zwiększenie pogarsza dynamikę auta i powoduje wzrost zużycia paliwa. Zajrzyjmy więc od czasu do czasu do bagażnika i pomóżmy naszemu autu spalać mniej. Na pewno znajdziemy tam sporo rzeczy, które schowane zostały "na wszelki wypadek" jeszcze przed zeszłorocznym wyjazdem na urlop.

Spalaj jak najmniej! Foto: Auto Świat
Spalaj jak najmniej!