Auto Świat Wiadomości Aktualności Sprawdzają, jak trują samochody w Warszawie. Zdalnie

Sprawdzają, jak trują samochody w Warszawie. Zdalnie

Autor oprac. Rafał Sękalski
oprac. Rafał Sękalski

W stolicy rozpoczął się program badania emisji spalin samochodów w ruchu rzeczywistym. Specjalne urządzenia sprawdzą 150 tys. aut na ulicach miasta, a wyniki pomiarów pozwolą oszacować realny poziom zanieczyszczeń powietrza powodowany przez auta i środki transportu

zdalny pomiar splain
The Real Urban Emission Initiative
zdalny pomiar splain

Projekt realizowany jest ze wsparciem środków Funduszu Czystego Powietrza (Clean Air Found) i pozwoli ocenić poziom emisji tlenków azotu (NOx), a także wpływ takich regulacji jak Euro 6d na ich ograniczanie. Dodatkowo zbadane zostaną również emisje tzw. nieregulowanych zanieczyszczeń takich jak amoniak. Co więcej, zebrane dane umożliwią ekspertom z Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu oszacowanie, jak import używanych aut z krajów Europy Zachodniej wpływa na poziomy zanieczyszczeń generowane przez flotę samochodową w krajach Europy Wschodniej.

Przeczytaj też:

Same badanie ma formę zdalną i nie wymaga zatrzymywania i kontrolowania poszczególnych pojazdów. Wykorzystuje specjalne urządzenia pomiarowe, które za pomocą lasera analizują spaliny danego pojazdu wydobywające się z rury wdechowej, a kamera zapisuje jego numer rejestracyjny. Informacje te zestawiane są później z danymi auta w systemie ewidencji pojazdów CEPiK, dzięki czemu wiadomo, jaką normę powinno spełniać, a jaka jest rzeczywistość.

W Warszawie zostanie sprawdzonych w ten sposób 150 tys. samochodów na głównych ulicach. Podobne badanie przeprowadzono w zeszłym roku na ulicach Krakowa. Wówczas sprawdzono ponad 103 tys. samochodów.

Autor oprac. Rafał Sękalski
oprac. Rafał Sękalski