W czerwcu po raz pierwszy od dłuższego czasu sprzedaż nowych aut zanotowała poważniejsze tąpniecie – była niższa zarówno w ujęciu rok do roku, jak i miesiąc do miesiąca, w porównaniu do maja. W czerwcu zarejestrowano o ponad 2 tys. aut osobowych mniej, a w stosunku do czerwca ubiegłego roku spadek wyniósł nieco ponad tysiąc sztuk. W pewnym stopniu gorszy wynik można uzasadniać układem kalendarza – w tym roku czerwiec miał o dwa dni robocze mniej niż w roku ubiegłym.

Mimo tego, pierwsze półrocze 2019 roku przebiło pod względem sprzedaży ten sam okres roku ubiegłego. W tym czasie sprzedano 278 328 samochodów, czyli o 5 137 szt. niż w roku 2018. Według danych firmy Samar w tym czasie nieco ponad 31 proc. sprzedanych nowych aut (do 3,5 tony DMC) trafiło w ręce klientów indywidualnych, a niespełna 69 proc. kupiły firmy.

Coraz lepiej radzi sobie Toyota i Dacia

Najlepiej sprzedającym się modelem w pierwszym półroczu 2019 roku ponownie była Skoda Octavia (10 334 szt.). Jednak hit ostatnich lat zanotował blisko 3 proc. spadku w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Na drugim miejscu znalazła się Skoda Fabia, która straciła jeszcze więcej – blisko 10 proc. Z kolei na trzecie miejsce niespodziewanie wskoczyła Dacia Duster, z imponującym wzrostem sprzedaży o 60 procent. Jeszcze większy wzrost sprzedaży zanotowała czwarta w rankingu Toyota Corolla (sprzedaż poprawiła się o ponad 90 proc.!). Pierwszą piątkę zamyka miejska Toyota Yaris (spadek sprzedaży rok do roku o blisko 5 proc.).

Najpopularniejszym modelem w 2019 roku wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (4 994 szt.; +91,12 proc.), na drugim miejscu uplasowała się Toyota Yaris (3 774 szt.; -0,94 proc.), na trzecim – Skoda Fabia (3 135 szt.; -10,45 proc.), na czwartym – Fiat Tipo (2 669 szt.; +45,77 proc.), a na piątym – Toyota Corolla (2 475 szt.; +75,91 proc.).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem była Skoda Octavia (8 282 szt.; -1,49 proc.). Na drugim miejscu znalazła się Skoda Fabia (6 134 szt.; -8,77 proc.). Trzecie miejsce zajmuje VW Golf (5 887 szt.; +1,50 proc.), czwarte – Toyota Corolla (5 412 szt.; +98,68 proc.), a piąte – Opel Astra (5 272 szt.; -3,95 proc.).

W statystykach widać także, że zarówno lider, jak i kilka marek wiodących na rynku polskim zanotowało spadki sprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego. Mowa tu m.in o Skodzie, Volkswagenie, Oplu, Fordzie, Peugeocie oraz Audi. Z kolei największym wzrostem sprzedaży może pochwalić się Dacia – francuska marka urosła w pierwszym półroczu 38,53 proc.

W czerwcu Octavia przegrała z Toyotą Corollą i Dacią Duster

Patrząc na sprzedaż w samym czerwcu, niespodzianek jest znacznie więcej. To pierwszy miesiąc od dłuższego czasu, w którym Skoda Octavia straciła pierwszeństwo i od razu spadła na 3 miejsce. Tym razem liderem została Toyota Corolla. Co więcej kompakt Toyoty w czerwcu był także najcześciej wybieranym autem przez firmy. Octavię wyprzedziła także Dacia Suster, która z kolei była najpopularniejszym autem czerwca wśród klientów indywidualnych.

Mniejszy reeksport

Z raportu firmy Samar wynika, że w czerwcu bieżącego roku spadł poziom reeksportu, czyli wywożenia nowo zakupionych aut za granicę. Jednak zjawisko to nadal powoduje, że liczba samochodów, które pozostają na rynku krajowym jest de facto niższa niż wynika to z liczby ich rejestracji. Abstrahując od tego tematu Polska według raportu firmy Samar, pod względem liczby sprzedanych aut, znalazła się na koniec maja 2019 roku na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane).

Źródło: Samar