Auto Świat Wiadomości Aktualności SSC Tuatara Striker i Aggressor – dwie odmiany potęgi. Moc nawet 2200 KM!

SSC Tuatara Striker i Aggressor – dwie odmiany potęgi. Moc nawet 2200 KM!

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Firma SSC, amerykański producent hiperbolidów Tuatara, ogłosiła właśnie, że wprowadza do swojej oferty dwa warianty tego modelu adresowane do klientów, dla których 1750 KM i status najszybszego samochodu świata to najwyraźniej za mało. Można?

SSC Tuatara Striker
Zobacz galerię (8)
Auto Świat / SSC Tuatara
SSC Tuatara Striker

Na początek przypomnijmy tylko, że na początku tego roku SSC Tuatara na odcinku 2,3 mili (3,7 km) pasa startowego dla wahadłowców w Kennedy Space Center na Florydzie ustanowiła rekord w kategorii "Najszybszy samochód produkcyjny na świecie". Bolid osiągnął prędkość 279,7 mil/h (450,1 km/h) podczas jazdy w kierunku północnym i 286,1 mil/h (460,4 km/h) w kierunku południowym, co dało średnią prędkość 282,9 mil/h (455,3 km/h).

Jak mówi Jerod Shelby, założyciel i dyrektor generalny SSC North America: "Tuatara została zaprojektowana i zbudowana tak, aby była pokazem siły, gdziekolwiek się znajdzie". Ten sukces był jednak tylko zachętą dla jego zespołu, by opracować wersje bolidu, które zaoferują klientom jeszcze większe możliwości czerpania przyjemności z jazdy, zarówno podczas przejazdów przez miasto, po pasie startowym czy na torze wyścigowym. Tak powstały warianty Striker i Aggressor, których już same nazwy sugerują, że mamy do czynienia z czymś brutalnym, agresywnym i po prostu niesamowitym.

SSC Tuatara Striker – na tor i na bulwar

Przeczytaj też:

Pierwszy supersamochód może być wykorzystywany do popisywania się na torze, jak i poza nim. Dzięki specjalnemu pakietowi aerodynamicznemu, obejmującemu m.in. duże stałe tylne skrzydło, aktywny tylny spoiler, stabilizator pionowy, przedni splitter oraz powiększony tylny dyfuzor, zapewnia aż trzykrotnie zwiększoną siłę docisku w porównaniu ze "zwykłą" Tuatarą. To aż 499 kg na całej powierzchni auta przy prędkości 257 km/h (160 mph). Co ważne, jest ona rozkładana proporcjonalnie, w stosunku 45,4 proc. na przednią oś oraz 54,6 proc. na tylną, dzięki czemu ma gwarantować optymalną równowagę, przewidywalność i wyjątkową stabilność.

Osiągi torowe są wzmocnione przez ten sam silnik SSC Twin-Turbo V8, który znajduje się w oryginalnym pakiecie Tuatara, dysponujący mocą 1750 KM i momentem 1792 Nm. Trafia on na tylne koła przez zautomatyzowaną siedmiobiegową manualną skrzynię biegów, zdolną do zmiany biegów poniżej 100 milisekund. Kierowca może też wybierać jeden z kilku trybów prac układu jezdnego i napędowego.

Na tym nie koniec. Firma zapewnia też dodatkowe atrakcje we wnętrzu w postaci specjalnych pakietów personalizacyjnych, z opcjonalną deską rozdzielczą z włókna węglowego i różnymi konfiguracjami alcantary.

SSC Tuatara Aggressor – bestia wyścigowa

Za kierownicą tego wariantu właściciel może skupić się tylko na jeździe i osiągach, bowiem nie jest on dopuszczony do ruchu po drogach publicznych. Aggressor przejmuje pakiet aerodynamiczny ze Strikera, a jego wnętrze ma jeszcze surowszy charakter, dzięki opcjom możliwym do zamontowania wyłącznie w torowej bestii. To m.in. ekskluzywna karbonowa deska rozdzielcza i klatkę, pięciopunktowe uprzęże wyścigowe oraz wyścigowe fotele. Aggressor na życzenie może też dostać specjalne, torowe malowanie.

Największą modyfikacją jest oczywiście podniesienie mocy do 2200 KM i momentu obrotowego do 2175 Nm poprzez zastosowani innych rozrządu, wyższej kompresji i zwiększeniu doładowania. Dodatkowo auto dostaje unikalny układ wydechowy.

SSC Tuatara – mistrzowskie dzieło

"Wzięcie czystej, śliskiej formy Tuatary i przekształcenie jej w ostateczną broń torową było zadaniem marzeń" – mówi Jason Castriota, który odpowiada za design zarówno oryginalnej Tuatary jak i jej dwóch wyjątkowych wariantów. I trudno się z nim nie zgodzić. Produkcja superbolidów Tuatara też musi być przyjemnością.

Wszystkie auta powstają w siedzibie SSC North America w Richland w stanie Waszyngton, a do klientów ma w sumie trafić 100 egzemplarzy Tuatary i Tuatary Strike oraz dodatkowe 10 Tuatar Aggressor. Ceny, startują z pułapu prawie 2 mln dolarów. Striker i Aggressor są przynajmniej 199 tys. dolarów droższe. Ponoć jest jeszcze kilka sztuk do wzięcia z przyszłorocznej produkcji.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków