"Analytic Vehicle AIBA" powstał, aby nowe generacje opon charakteryzowały się jeszcze krótszą drogą hamowania, a tym samym zapewniały większe niż dotąd bezpieczeństwo na drodze.
Elektryczny pojazd AVA umożliwia precyzyjne monitorowanie właściwości opon podczas hamowania. Pracuje on w ściśle kontrolowanym środowisku testowym AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer), które symuluje w zamkniętym pomieszczeniu (w hali o długości 350 m) różne nawierzchnie i warunki pogodowe. To pozwala na powtarzalne pomiary. Ich wyniki są więc znacznie bardziej precyzyjne, od wyników testów, które przeprowadzane są na zewnątrz — testujący mają wpływ na całość warunków, w jakich próby są przeprowadzane.
Dr Boris Mergell, szef działu badań i rozwoju grupy opon Continental wyjaśnia:
Nasz pojazd analityczny AVA pomaga nam jeszcze bardziej szczegółowo analizować osiągi naszych opon klasy premium i systematycznie je rozwijać. Osiągi opony podczas hamowania mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pojazdu. Z tego powodu dokładamy wszelkich starań, aby jak najdokładniej analizować nasze opony.
Podczas próby pojazd AVA rozpędzany jest do prędkości 65 km/h za pomocą elektromagnetycznego napędu, wywodzącego się z... nowoczesnych kolejek górskich. Napędzane są dwie osie pojazdu. Na trzeciej znajduje się testowane ogumienie. Może ono być systematycznie hamowane. Układ hamulcowy (pochodzi z sektora automotive firmy Continental) wyposażony jest w technologię Brake-by-Wire. Umożliwia ona bardzo szybką i co najważniejsze dla testów — precyzyjną reakcję hamulca. Dzięki temu dokładnie ustalać można wszystkie siły działające na oponę i sprawdzać jej reakcje.
Meletis Xigakis, który jest odpowiedzialny za globalne testy opon w Continental, tak wyjaśnia działanie systemu:
AVA determinuje przenoszenie sił między oponą a nawierzchnią drogi, podczas gdy różne stany poślizgu, tak zwane "krzywe poślizgu µ", są dokładnie odtwarzalne. Dzięki najnowocześniejszej technologii pomiarowej mierzymy wszystkie siły, które działają między oponą a nawierzchnią drogi podczas hamowania. Możemy jeszcze dokładniej porównywać nasze opony i ich różne składy.
Pojazd AVA używany jest w automatycznym analizatorze hamowania. Powstał on w 2012 r. W pełni automatyczne testy przeprowadzane są na 75-metrowym torze testowym. W zależności od potrzeb i przedmiotu testu można wyposażyć go w jedną z pięciu dostępnych nawierzchni, wymienianych za pomocą hydraulicznych mechanizmów. Dzięki temu próby przeprowadzać można zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach, a nawet na oblodzonych drogach, w ściśle kontrolowanych warunkach, niezależnych od aury na zewnątrz. Rocznie w ten sposób przeprowadzić można do 100 tys. testów, podczas których opony Continentala mogą "przejechać" testowo do 25 mln km.