Auto Świat Wiadomości Aktualności Stworzyli kosmiczny pojazd. Wykonuje do 100 tys. testów rocznie

"Analytic Vehicle AIBA" powstał, aby nowe generacje opon charakteryzowały się jeszcze krótszą drogą hamowania, a tym samym zapewniały większe niż dotąd bezpieczeństwo na drodze.

Elektryczny pojazd AVA umożliwia precyzyjne monitorowanie właściwości opon podczas hamowania. Pracuje on w ściśle kontrolowanym środowisku testowym AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer), które symuluje w zamkniętym pomieszczeniu (w hali o długości 350 m) różne nawierzchnie i warunki pogodowe. To pozwala na powtarzalne pomiary. Ich wyniki są więc znacznie bardziej precyzyjne, od wyników testów, które przeprowadzane są na zewnątrz — testujący mają wpływ na całość warunków, w jakich próby są przeprowadzane.

Dr Boris Mergell, szef działu badań i rozwoju grupy opon Continental wyjaśnia:

Nasz pojazd analityczny AVA pomaga nam jeszcze bardziej szczegółowo analizować osiągi naszych opon klasy premium i systematycznie je rozwijać. Osiągi opony podczas hamowania mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pojazdu. Z tego powodu dokładamy wszelkich starań, aby jak najdokładniej analizować nasze opony.

Podczas próby pojazd AVA rozpędzany jest do prędkości 65 km/h za pomocą elektromagnetycznego napędu, wywodzącego się z... nowoczesnych kolejek górskich. Napędzane są dwie osie pojazdu. Na trzeciej znajduje się testowane ogumienie. Może ono być systematycznie hamowane. Układ hamulcowy (pochodzi z sektora automotive firmy Continental) wyposażony jest w technologię Brake-by-Wire. Umożliwia ona bardzo szybką i co najważniejsze dla testów — precyzyjną reakcję hamulca. Dzięki temu dokładnie ustalać można wszystkie siły działające na oponę i sprawdzać jej reakcje.

Meletis Xigakis, który jest odpowiedzialny za globalne testy opon w Continental, tak wyjaśnia działanie systemu:

AVA determinuje przenoszenie sił między oponą a nawierzchnią drogi, podczas gdy różne stany poślizgu, tak zwane "krzywe poślizgu µ", są dokładnie odtwarzalne. Dzięki najnowocześniejszej technologii pomiarowej mierzymy wszystkie siły, które działają między oponą a nawierzchnią drogi podczas hamowania. Możemy jeszcze dokładniej porównywać nasze opony i ich różne składy.

Pojazd AVA używany jest w automatycznym analizatorze hamowania. Powstał on w 2012 r. W pełni automatyczne testy przeprowadzane są na 75-metrowym torze testowym. W zależności od potrzeb i przedmiotu testu można wyposażyć go w jedną z pięciu dostępnych nawierzchni, wymienianych za pomocą hydraulicznych mechanizmów. Dzięki temu próby przeprowadzać można zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach, a nawet na oblodzonych drogach, w ściśle kontrolowanych warunkach, niezależnych od aury na zewnątrz. Rocznie w ten sposób przeprowadzić można do 100 tys. testów, podczas których opony Continentala mogą "przejechać" testowo do 25 mln km.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków