Cytowany przez agencję Reutera główny autor badania, Sam Monfort, ocenił na podstawie zebranych danych, że SUV-y "wydają się bardziej zabójcze dla pieszych, niż samochody". W opracowaniu wskazano, że auta tego typu powodowały w analizowanych przez badaczy przypadkach więcej poważnych zranień i częściej przyczyniały się do śmierci pieszego przy kolizjach z prędkością powyżej 30 km/h.

Zdaniem badaczy problemem są nie tylko przeciętnie większe rozmiary i waga SUV-ów i crossoverów w porównaniu do sedanów, ale też różnice w konstrukcji przedniej części takich pojazdów - zazwyczaj wyższej i bardziej ostro ściętej. W efekcie w razie zderzenia "kratka pojazdu uderza w miednicę lub klatkę piersiową pieszego", co wiąże się z przekazaniem ciału ofiary większej energii - wskazano w raporcie. Dodatkowym problemem może być wyższe położenie środka ciężkości dużego pojazdu, potencjalnie odbijające się na stabilności kierowania.

Nowe opracowanie dotyczące zagrożeń dla pieszych stwarzanych przez różne pojazdy uczestniczące w ruchu drogowym zostało zlecone przez Instytut Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Insurance Institute for Highway Safety, IIHS). Za podstawę opracowania posłużyła analiza 79 wypadków w trzech miastach w północnym stanie Michigan w USA. Autorzy analizy zwracają uwagę na małą próbę badawczą i zapowiadają kontynuację prac. "Aby przekonać się, czy wszystkie ustalenia pozostają w mocy dla większej próby, konieczne będą dalsze badania" - przyznało IIHS.