- Motocykl Suzuki Hayabusa oferowany jest już od 25 lat i w tym czasie został wyprodukowany w liczbie ponad 200 tys. sztuk
- Japoński producent wprowadził do oferty jubileuszową edycję Hayabusy, którą rozpoznamy m.in. po charakterystycznym pomarańczowym malowaniu
- Hayabusa pozostaje najmocniejszym motocyklem w ofercie Suzuki i jednocześnie jedną z najbardziej kultowych konstrukcji
Prezentując w 1998 r. model Hayabusa Suzuki zszokowało świat. Ten flagowy motocykl z kategorii "Ultimate Sport" budził szacunek nie tylko bardzo mocnym silnikiem, lecz także, a może przede wszystkim dopracowaną aerodynamiką i układem jezdnym, który pozwalał na pełne wykorzystanie możliwości jednostki napędowej. Ponieważ GSX1300R osiągał prędkość niesamowicie wysoką prędkość maksymalną, zyskał przydomek hayabusa, co po japońsku oznacza sokoła wędrownego — gatunek, który w locie koszącym może poruszać się z prędkością nawet 300 km/h.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
W 2007 r. na rynek wjechała druga generacja modelu. Mając już dopracowaną aerodynamikę, projektanci skupili się na silniku, czego efektem było wprowadzenie jednostki o pojemności 1340 cm sześc. Ta konstrukcja okazała się niezwykle udana, bo Suzuki zdecydowało się na wprowadzenie trzeciej generacji Hayabusy zaledwie dwa lata temu. Także i w tym przypadku ulepszono silnik, ale dodatkowo Japończycy wyposażyli swój flagowy motocykl w bardziej zaawansowaną elektronikę (system „S.I.R.S — Suzuki Intelligent Ride System”) oraz quick-shifter, którego celem jest ułatwienie zmiany przełożeń.
Suzuki Hayabusa 25th Anniversary już w salonach
Teraz przyszedł czas na wprowadzenie unikatowej wersji, co ma związek z 25-leciem obecności Suzuki Hayabusy na rynku. Przez ćwierć wieku fabrykę Suzuki opuściło ponad 200 tys. sztuk tego kultowego modelu. Już od lipca br. na całym świecie oferowany jest jubileuszowy model Hayabusa 25th Anniversary. W Polsce model ten został wyceniony na 92 900 zł.
Jubileuszową wersję rozpoznamy po pomarańczowym malowaniu z czarnymi akcentami, a także złotym kolorze wewnętrznej części tarczy hamulcowej oraz napinacza łańcucha. Ponadto na tłumiku oraz na łańcuchu znalazło się logo Hayabusa Kanji. Kolejnym znakiem rozpoznawczym jest osłona siedziska na miejscu dla pasażera.
- Przeczytaj także: Nowości motocyklowe Suzuki na 2023 r. Na co warto zwrócić uwagę?
Suzuki Hayabusa — 190 KM czystej mocy i mnóstwo elektroniki
Chociaż pozostałe elementy pozostały bez zmian, to trudno o nich nie wspomnieć. Kierowca wciąż będzie czerpał przyjemność z jazdy, jaką zapewnia czterocylindrowy silnik rzędowy uzyskujący moc 190 KM i moment obrotowy 150 Nm. Aby osiągi silnika rosły proporcjonalnie do prędkości motocykla, umieszczone w przedniej owiewce dwa kanały dolotowe systemu Suzuki Ram Air Direct (SRAD) kierują strumień powietrza do filtra powietrza. Nie bez znaczenia pozostają również opony Battlax Hypersport S22, które opracowano z myślą o tym modelu i których zadaniem jest poprawa przyczepności na suchej nawierzchni oraz zagwarantowanie wysokich osiągów i bezpieczeństwa, gdy jest mokro.
Aby ułatwić jazdę kierowcom o różnej budowie anatomicznej, dźwignie sprzęgła i przedniego hamulca można regulować. Ponadto projektanci tak opracowali całą konstrukcję, aby uzyskać nisko położony środek ciężkości, co w połączeniu z dużym rozstawem osi i wspomnianymi już oponami ma gwarantować łatwość prowadzenia i stabilność podczas szybkiej jazdy. W zależności od własnych umiejętności kierowca może wybrać jeden z trzech trybów pracy silnika — od trybu 1 charakteryzującego się najostrzejszą reakcją przepustnicy, aż po tryb 3, który cechuje najłagodniejsza charakterystyka krzywej mocy i ograniczona moc maksymalna.
Suzuki Hayabusa — bez tych systemów nie każdy by sobie z nią poradził
Podczas pokonywania długich tras wygodę podróżowania zwiększa tempomat. Z kolei po wjeździe do miasta lub podczas konieczności częstej zmiany przełożeń do głosu dochodzi system szybkiej zmiany biegów (Quick Shift System), który umożliwia kierowcy szybką i łatwą zmianę biegów w górę lub w dół bez użycia sprzęgła i stosowania międzygazu.
Dodatkowymi udogodnieniami, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo użytkowania Hayabusy są m.in. systemy Suzuki Easy Start, który ułatwia uruchamianie silnika, system Low RPM Assist, który automatycznie zwiększa prędkość obrotową silnika podczas ruszania z miejsca lub podczas jazdy z niską prędkością, żeby wyeliminować niebezpieczeństwo niekontrolowanego zgaśnięcia silnika, a także system kontroli trakcji Motion Track Control System (TC) i Slope Dependent Control System — ten ostatni chroni przed unoszeniem się tylnego koła podczas hamowania na stromych zjazdach.