- Część plakietek umieszczanych na ciężarówkach, np. te z literami "L" lub "G", ułatwia przejazd przez inne kraje
- Powszechnie spotykana kiedyś tablica TIR oznacza, że dany transport realizowany jest zgodnie z konwencją TIR i upraszcza procedury podczas przekraczania granic państw należących do różnych obszarów celnych
- Niektóre z plakietek za pomocą jednego symbolu, np. cyfry "3", oznaczają równoczesne spełnienie kilku wymogów
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
Galeria zdjęć
TIR to oznaczenie teraz już rzadziej spotykane, bo nie jest wymagane, gdy ciężarówka porusza się po terenie wspólnego obszaru celnego, jakim jest Unia Europejska, ale jeszcze kilkadziesiąt lat temu można je było zobaczyć na wielu pojazdach ciężarowych i zespołach pojazdów wożących towary w transporcie międzynarodowym. Sam skrót wywodzi się z jęz. francuskiego (Transport International Routier) i oznacza Międzynarodowy Transport Drogowy. Konwencja TIR została przyjęta w 1975 r., a jej celem było ułatwienie przekraczania granic pomiędzy państwami poprzez uproszczenie procedur na przejściach granicznych i w urzędach celnych. Ciężarówki przewożące towary według konwencji TIR muszą być opatrzone tabliczką "TIR" z przodu i z tyłu pojazdu i są sprawdzane oraz plombowane w kraju, z którego wyjeżdżają. Plomby zrywane są po dotarciu do celu. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie do minimum wszystkich formalności podczas przekraczania granic krajów tranzytowych.
Plakietka z symbolem "L" to duże udogodnienie dla kierowców samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 t i prędkości konstrukcyjnej powyżej 50 km/h, którzy wybierają się do Austrii. Oznacza ona bowiem zgodność z austriackimi przepisami dotyczącymi norm emisji hałasu. Dzięki temu ciężarówki z tablicą "L" zwolnione są m.in. z zakazu jazdy w nocy lub też w niedziele bądź święta, a także zakazu poruszania się po niektórych drogach lub częściach miast.
W przypadku Niemiec spełnienie odpowiednich norm hałasu potwierdza plakietka z literą "G" i dotyczy ona pojazdów poruszających się w obszarach miejskich. Bezprawne korzystanie z tego oznaczenia jest wykroczeniem i wiążę się z karą pieniężną. Zasada ta dotyczy również pojazdów zagranicznych. Ponieważ niemieckie normy są łagodniejsze niż austriackie, plakietka z symbolem "G" nie jest uznawana w Austrii.
Chcąc uzyskać zezwolenie na transport do krajów trzecich, koniecznym może okazać się oznakowanie ciężarówki plakietką z symbolem "U". Ta oznacza zgodność z wymaganiami rezolucji Konferencji Ministrów Transportu (CEMT) i w konsekwencji odpowiednio niską emisję spalin i poziomu hałasu. W przypadku tej pierwszej mowa o normie Euro 1, a w odniesieniu do hałasu zgodność z normą austriacką, czyli tej, która uprawnia do oznaczenia ciężarówki plakietką z literą "L".
Plakietki z symbolem "S" oznaczają zgodność z wymaganiami rezolucji Konferencji Ministrów Transportu (CEMT) odnoszącymi się do czystości spalin, poziomu hałasu i bezpieczeństwa eksploatacji całego zestawu. W przypadku plakietki z literą "S" mówimy o pojazdach spełniających normę Euro 2 i austriacką normę emisji hałasu, a także odpowiednio wyposażonych i będących w stanie technicznym zgodnym z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji.
Niemal identyczne znaczenie jak plakietka z symbolem "S" ma również plakietka z widniejącą na niej cyfrą 3. W tym przypadku mamy jednak do czynienia z pojazdem spełniającym normę emisji spalin Euro 3. Plakietka z symbolem "3" również oznacza zgodność z austriackimi normami emisji hałasu oraz dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji.
Ten symbol można zobaczyć na ciężarówkach przewożących towary w transporcie kombinowanym, np. kolejowo-drogowym. Pojazdy oznaczone tą plakietką w uzasadnionych przypadkach mogą poruszać się w dni, w czasie których obowiązuje zakaz ruchu dla ciężarówek, o ile nie przekroczą określonej odległości od stacji i jadą do lub ze stacji kolejowej.
Wszystkie pojazdy przewożące substancje niebezpieczne muszą być oznaczone z przodu i z tyłu specjalną pomarańczową tablicą. System oznakowania został ujednolicony w Europie i jest uregulowany tzw. międzynarodową umową ADR (z ang.: The European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road). Liczba w górnym wierszu określa zagrożenie powodowane przez ładunek, a liczba z dolnego wiersza rodzaj ładunku. Przykładowo liczba 33 oznacza ciecz łatwo zapalną, a 1203 precyzuje, że jest to benzyna. Gaz palny oznaczany jest liczbą 23, a gdy w dolnym wierszu widnieje liczba 1965, wiemy, że mamy do czynienia z mieszaniną węglowodorów w postaci skroplonego gazu.
Tabliczkę z widniejącą na niej literą "A" stosuje się w przypadku transportu odpadów. Musi ona być umieszczona z przodu i z tyłu pojazdu, który przewozi odpady, korzystając z dróg publicznych.