- Tajemnicze wielkie ciężarówki o łącznej masie 160 ton zaparkowały na budowanej drodze i ją zablokowały. To jednak żaden protest. Ciężarówki stanęły, żeby sprawdzić wytrzymałość kluczowego obiektu inżynierskiego
- GDDKiA pokazała jak testuje się drogi, zanim zostaną oddane kierowcom.
- Rozbudowa DK45 ma się zakończyć w drugiej połowie roku. Na razie kierowców czekają objazdy i utrudnienia
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Fotograf Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał się w tym tygodniu na rozbudowę drogi DK45 i kluczowy na tej trasie obiekt inżynierski. Zakończenie prac na odcinku Krapkowice - Rogów Opolski planowane jest na drugą połowę 2025 roku. Inwestycję realizuje firma Duna Polska za kwotę blisko 73 mln zł. Na placu budowy doszło do ważnych testów, a GDDKiA pozwoliła nam zajrzeć za kulisy.
Przeczytaj także: Mrugniesz i jest kolejny. Odcinkowy pomiar prędkości na A1 już działa. Aż 14 km! A to nie jedyna nowość
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTak testuje się drogi w Polsce. Wielkie ciężarówki o łącznej masie 160 ton
W ramach rozbudowy drogi krajowej nr 45 pomiędzy Krapkowicami a Rogowem Opolskim, nowo wybudowany wiadukt przeszedł dzisiaj próby obciążeniowe. Na obiekcie inżynierskim zaparkowano pięć ciężarówek o łącznej wadze 160 ton, by sprawdzić jego wytrzymałość. To niezbędny krok przed złożeniem wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
Przeprowadzone pomiary mają na celu potwierdzenie jakości wykonanych prac oraz wytrzymałości konstrukcji. Specjaliści skupili się na szczegółowym badaniu przemieszczeń, ugięć i ewentualnych osiadań poszczególnych elementów wiaduktu. Obecnie trwa analiza wyników tych badań. Nowy obiekt ma długość 27,3 m i szerokość 11,1 m.
Testy obciążeniowe możecie obejrzeć w poniższej galerii:
Rozbudowa DK45. Garść istotnych informacji dla kierowców
W związku z trwającymi pracami drogowymi, kierowcy muszą liczyć się z tymczasowymi organizacjami ruchu. Na głównym ciągu DK45 występuje ruch wahadłowy w miejscu przebudowy skrzyżowania. Podobne zmiany dotyczą innych fragmentów trasy, gdzie wprowadzono objazdy i ruch wahadłowy, szczególnie na wysokości budowanego wiaduktu.
Przeczytaj także: Włączyłem funkcję Google Maps, która w Niemczech jest nielegalna. Oj, było warto
Na odcinku drogi trwają prace związane z układaniem podbudowy z kruszywa oraz bitumicznej. Ekipy budowlane zajmują się również instalacją kanalizacji deszczowej, budową przepustów drogowych i przejść dla zwierząt. Montowane są ekrany akustyczne oraz infrastruktura elektryczna niezbędna do oświetlenia drogowego.
Zakończenie modernizacji DK45 przyniesie kierowcom wzmocnienie konstrukcji drogi oraz podniesienie nośności do 11,5 t/oś. Droga otrzyma przekrój 2+1 na około 4 km. Oprócz wiaduktu nad linią kolejową, rozbudowane zostaną dwa skrzyżowania. W projekcie uwzględniono również budowę chodników, kanałów technologicznych i kanalizacji deszczowej, a także elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu.